...chutě podzimu...

sobota, října 07, 2023

Příjemné odpoledne, vážení!

Dnes opustím Řecko a pokusím se být alespoň trochu aktuální.

Stále mě to táhne ven, i když to je třeba jen na chvíli, abych si vypila čaj. Ale podzim je a roh hojnosti se naplnil. Jablka, hrušky, švestky a ořechy. Ráda se nechám zlákat... A jdu lákat i vás.

Koláč s kávou

recept je americký, tak "vážíme na hrnky". Pekla jsem ho poprvé, tak jsem použila menší cca 125 ml.

2 1/2 šálku vypeckových a pokrájených datlí, 1 1/2 šálku horkého espresa, 1 3/4 šálku hladké mouky, 1/2 šálku másla, 1 šálek tmavého cukru, 1 vejce, 1 šálek ořechů, špetka soli, špetka muškátového oříšku, 1 1/2 lžičky jedlé sody, 1lžička skořice

Pokrájené datle namočíme do horké kávy. Smícháme mouku, koření, sodu. Datle scedíme. Máslo našleháme s cukrem, přidáme vejce a kávu, postupně i sypkou směs. Nakonec do hladkého těsta přidáme ořechy a datle. 

Dál to jistě znáte. Pokud je nutné, formu vymažeme a vysypeme, těsto uhladíme a pečeme na 180 stupňů cca 25 minut, podle trouby. Propečení ověříme špejlí.

Po vychladnutí potřeme polevou z 3 lžic měkkého másla, 2 lžic moučkového cukru  a 2 lžic silné kávy. Zbývá ještě posypat chlebíček opraženými usekanými ořechy.


Musím říct, že chlebíček má díky té kávě a datlím trochu jinou chuť, zároveň vydrží hodně dlouho šťavnatý a vláčný - zato mohou taky ty datle. Rozhodně si pečení zopakuji, jsme doma často jen sami dva, tak se hodí dezert, který je dobrý déle, než první den.


V týdnu jsem si připravila alespoň pár skleniček Vánočních švestek. Recept jsem už kdysi na blog dávala, najdete to tady . 



Jednoduché, za chvilku hotové a ta vůně... S bílým jogurtem je prostě miluji a nemusí to být nutně o Vánocích.


Další podzimní dobrota jsou Pečené hrušky

Opět velmi jednoduše. Hrušky rozkrojíme, vyjmeme jadřince, dáme do zapékací mísy, pokapeme medem a asi 15 minut pečeme na 180 stupňů. Pak do připravených důlků rozdrobíme gorgonzolu (můžete použít i nivu), posypeme hrubě nasekanými ořechy, tymiánem a čerstvě mletým pepřem. Dáme pod gril a jak se sýr rozpustí, podáváme.



Dobré to je s nasucho opečenou bagetou.


Loučím se, jdu na zahradu. Tam je stále co dělat :o)

Mějte krásný víkend!
Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Samé dobroty. Recepty na hrnky se mi líbí. Je fajn, že si můžeš čajík vypít venku, že můžeš kdykoli vyběhnout na zahradu a pak se kochat krásou a hotovou práci u kávičky s dobrotu. Já mám právě v troubě koláč s rybizem,ale kuličky jsem zamíchala do těsta a přidala ořechy. Mám takový univerzál recept, který odměním podle toho, co doma je. Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, máš pravdu, že ty hrnky jsou jednodušší. V sobotu jsem venku loupala ořechy, v neděli už pršelo - snažím se využít každou chvilku. Rybízové koláče miluje naše Terka.
      Přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  2. Nádhera, samé lákavé recepty. My letos na zahradě neměli ani jedno jablko, hrušku, nic. Co nepomrzlo, dodělaly kroupy.... tak zpracovávám ještě loňské zbytky (kompoty a mražené).
    Krásný víkend, Helenko 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, s ovocem to letos nebylo slavné, jaro úrodě opravdu nepřálo.
      Přeji hezké dny i tobě, H.

      Vymazat
  3. http://es-ideas.blogspot.com/
    Úžasné podzimní chutě. Ty hrušky vypadají báječně)))
    Hezký víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
  4. Mňami mňam .... švestky jsem letos měla jen v minimálním množství a ještě divné, ani jsem neudělala pečený čaj jak jsem měla v plánu, hrušky nemám, ale tohle vypadá výborně. Dneska jsem zahájila pečení s jablek kterých bylo letos po dlouhé době poskrovnu. Letos tedy nebude nic ve sklenicích takže o štrúdlech si nechám jen zdát....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, ani u nás to nebylo slavné. I u nás bída, nejsem žádný sadař, prostě něco je koupené, něco dárek...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Helenka,
    samé dobroty si nám predviedla, všetko vyzerá lákavo a mám na to chuť :)
    Inšpirujem sa vianočnými slivkami.
    Ani sa mi veriť nechce, že si nemala malého (štvornohého) asistenta :-)))) Pohladkaj Aarona.
    Maj sa krásne, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ty švestky dělám každý rok, mám je moc ráda. Asistent ovoce mít nemusí, ale rajčata se mnou chodí sklízet (a možná trochu sklízí i sám :o))
      Pa, H.

      Vymazat
  6. Helo, ty jsi dokonalá manželka a jistě skvělá mamka. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Jiřinko, to určitě nejsem! Ale snažím se a jsem ráda, když u nás všem chutná!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Helo, samé lákavé dobrůtky. Jen na ty ořechy nemám dostatečný počet zubů, když je používám, musím je dostatečně rozdrtit nebo umlít 😁 Měj se hezky, přeju krásnou neděli 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já to chápu, mám kamarádku, ta zas nemůže ořechy kvůli trávení. Ale ty hrušky klidně udělej bez nich, určitě budou dobré i tak.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Helenko,ty jsi nezmar,jak stiháš mezi prací ještě takové dobroty.Představ si,že jsem už hrušky vyzkoušela a je to bomba.Volala mi kamarádka,zda se může zastavit a já zrovna koukala na mobilu,co nového na blogách a zastavila se u tebe.A protože máme od dcery košík hrušek a i další věci jsem měla doma,tak jsme si je s kámoškou udělaly.Jednou bez nivy,to si vzal i manžel a další hrušky s nivou.Ocházela ode mě s tvým receptem.Hodně jsme si pochutnaly.
    Děkuji a přeji hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A o mně píšeš, že jsem nezmar :o) Jituško, nad tvým komentářem jsem se usmívala už včera. Tohle je opravdu pecka a obrovská motivace věnovat čas psaní blogu. Mám fakt radost a moc děkuji!
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  9. Helenko, moc hezká inspirace a jistě chutná. Obdivuji, jak máte rádi ořechy, jsou vlastně všude. Hrušky jsem letos nejedla, mám ráda prostý hruškový kompot. Dobré suroviny vždy nabízejí zajímavé kombinace chutí.
    Přeji pěknou neděli. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji. Ano, ořechy máme u nás všichni moc rádi! Mám od sousedů a tak s nimi teď ráda peču. Hruškový kompot jsme roky nedělali, ale občas udělám "čerstvý" z jablek nebo hrušek.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  10. Sama lákadla a dobroty, která už my, co máme zubní náhradu, jíst už nemůžeme. Švestky máme rádi, ale koláče dělám klasické, kynuté potřené vrstvou trvarohu, pokladené švestkami, sypané drobenkou. Ten je u nás hned pryč...kompoty jsem dělala dříve a vařila i povidla. Teď už tu spotřebu takovou nemáme a tak už to nedělám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já vím... Ale kynutý koláč s tvarohem, ovoce a drobenkou, to je neskutečná dobrota a občas ho moc ráda upeču. Klasické kompoty už nedělám, občas jen nějakou takovouhle mňamku do jogurtu.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  11. Já mám ráda i povidla, ale vánoční švestky si tedy udělám. Ale i ty ostatní recepty k zahození nejsou.
    Měj klidnou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to mě moc těší! Doufám, že si pochutnáš!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Kávový dezert je zajímavá kombinace chutí. Vánoční švestky mám rády do jogurtu a nečekám na vánoce. Díky za netradiční chutě. Pěkný den a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, dezert mi chutnal, bylo zase trochu něco jiného. No a ty švestky, to je prostě dobrota...
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  13. Lezarts
    Chutě, které dobře naladí na vlny podzimu! Fíkový koláč, a vůbec všechny představené pochutiny, tak to musí být hotová podzimní symfonie chutí!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to taková inspirace na podzimní dny.
      Renatko, měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  14. Helenko, já mám švestky i povidla ráda moc. I celá rodina. Jen se letos neurodilo zhola nic. Musím se podívat, jestli ještě někde nějaké seženu. Recept mě láka moc.
    Měj pěkný zbytek neděle a užívej si zahradu. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, musím se přiznat, že tu prezentuji ovoce darované a švestky koupené. Nejsem žádný sadař a těch pár starých stromů, co na zahradě máme, pěstuji spíš na list :o)
      Chodím na trh k lidem s velkými sady, tam nakupuji ráda.
      Dnes u nás celý den prší, o víkendu myslím dojde na definitivní zazimování, když vidím tu předpověď...
      Pa, H.

      Vymazat
  15. Helenka, to sú dobroty! Pozdravujem, papa Z.

    OdpovědětVymazat
  16. Vija
    Helenko, u tebe pokud se peče nebo vaří je to sázka na dobrotu. Ano, ano podzim je tu. Měj hezký den. J

    OdpovědětVymazat
  17. Ty plněné hrušky vypadají naprosto skvěle. Já jsem si před víkendem přivezla spoustu jablek od našich, tak se do nich už zítra asi pustím :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko to je lákadel... Já jsem jedla u nás v Hostinci u Hubálků hrušku smaženou ve vinném těstíčku s vanilkovou omáčkou, veliká dobrota. Zdravím z lázní v Jeseníku, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to zní ale velmi lákavě!!!
      Užij si lázně a odpočívej! Pa, H.

      Vymazat
  19. Z těch hrušek bych měla lehké obavy (já a sladkoslané kombinace se nemáme vždycky úplně rádi), ale švestky vypadají epesně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, mi tyhle kombinace moc rádi :o) A švestky jsou fakt skvělé!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. To je dobrot! Krásně to i vypadá. 🙂
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  21. Hmmmm...., to jsou lahůdky. To jsi mi nadělala chutě, Helenko. Hlavně ty hrušky, ty bych si dala hned.

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Helenko,
    nějaký recept s hruškami a sýrem mám na blogu taky. Líbí se mi ty švestky to bych vyzkoušela:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, dělám je už několik let, jsou moc dobré!
      I když letos jsem poprvé dělala i trochu povidel...
      Pa, H.

      Vymazat