...Rhodos 2023 - kapitola čtvrtá...

úterý, října 03, 2023

...mohla by se jmenovat třeba mozaiková. Ale všechno popořádku...

Vítejte, dobrý večer!

Už doma jsme si s mužem řekli, že letos navštívíme Archeologické muzeum v hlavním městě. Vstupenka za 10 eur nám umožnila i vstup do Paláce velmistrů. Tam vás vezmu někdy příště.
Muzeum láká milovníky historie nejen svým obsahem, ale i originalitou domu samotného. Původně byla tato středověká budova jedním z nejdůležitější domů ve městě. Začala se stavět v roce 1440 na troskách římské stavby jako nemocnice řádu sv. Jana. Ve své době patřila k nejmodernějším a lékaři tu pečovali o křesťany z celého světa. Za 2. světové války byla budova značně poškozena.



Samotné muzeum se otevřelo v roce 1914. Na první pohled připomíná budova klášter. Křížové chodby, v patře cely a jedna opravdu veliká síň.
Z hlavního nádvoří vyjdeme nahoru, sbírky od mykénského období až po ranné křesťanství. Keramika, mince, šperky, pohřební artefakty a hlavně sochy a mozaiky.





Uspořádání soch i jejich fragmentů je velmi působivé.




Helios, respektive jeho hlava. Bůh ostrova Rhodos. Často se zmiňuje jeho podobnost se sochou Alexandra Makedonského od sochaře Lysippa. Ale kdo ví, jak to tenkrát bylo...


Z klimatizovaných a celkem bedlivě střežených místností vyjdeme na sekundární nádvoří s překrásnou mozaikou... Tady jsem se rozplývala a netušila, co mě čeká v zahradě...




Tak jdeme dál...


Malé připomenutí toho, že antika nebyla bezbarvá a bílá, ale hýřila barvami.


A najednou byla přede mnou obrovská lodžie a v ní ty mozaiky. Většinou z helénského období, některé z ostrova Kos, ale všechny překrásné.




Podlahová mozaika přestavující Bellerophona (krále Korintu), Pegase a Chiméru.


A tak jsme si sedli na mramorovou lavičku ve stínu a užívali si krásu a působivost tohoto místa.



Po téhle krásce se dokonce může chodit... Já tedy jen po špičkách.



Pro mozaiky mám slabost, manžel doteď vzpomíná, jak jsem jednu hledala na Krétě. Doma jsem viděla fotky asi dvou, co jsou v tomto muzeu a k mé velké radosti jich tu je daleko víc. Třeba tuhle si můžete prohlédnout před toaletami.


Dělové koule jsou pozůstatkem dávného obléhání. Jsou nejen v objektu muzea, ale najdete je "poházené" po celém městě.


Poslední pohled do jedné z chodech a loučení s místem, které si skutečně budeme pamatovat. 
Fotek mám v příspěvcích vždycky hodně, ale dnes jsem možná trhla rekord. Snad mi to odpustíte, vybírá se mi to opravdu těžce...


Děkuji za trpělivost a přeji příjemné říjnové dny.
Vaše Helena


You Might Also Like

48 komentářů

  1. Helenko,úchvatná podívaná.Mozaiky jsou opravdu nádherné.Moc ráda jsem se nechala unést tvými fotografiemi.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  2. Helo, až se tají dech, takové zachovalé připomínky minulosti. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Lezarts
    Dnešní příspěvek je nejen dech beroucí pohled do Antiky, ale ty mozaiky… nad nimi plesá duše patchworkářky. Díky!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, ráda věřím! Neuvěřitelné, co lidé dokáží...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Moc hezká stavba a ty mozaiky - oh...
    Heleno, díky za procházku a hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, užili jsme si každou minutu! Tu zahradu není nikde v průvodcích a na netu moc vidět, byla to fakt pecka.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Helenko, do muzea za 10 eur bych neváhala ani chvilku, to je moje parketa! Mozaiky jo, ale ty sochy, klenby a sloupy - tady ACH!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani my neváhali, v Řecku jsou vstupy nižší než v pevninské Evropě - už jsme dali daleko víc, abychom něco viděli...
      Stojí to za to! Zdravím, H.

      Vymazat
    2. Helenko, naprosto souhlasím, na vstupném nešetříme, v tom máme jasno.

      Vymazat
  6. Nádherné fotografie, velice zajímavá reportáž z míst s bohatou historií. Krásně jsi vše nafotila i popsala. Děkuji za přiblížení míst, jsme se osobně už nepodívám. Přeji ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji! Tam se to fotilo samo :o)
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  7. Oprava: kam se nepodívám...mobil upravil...😠

    OdpovědětVymazat
  8. Krása to je ! Všechno ! Ale ty mozaiky...... opravdu úžasné.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Na té lavičce bych také vydržela sedět dlouho a kochala bych se té krásy. Díky za ukázku, takové obrázky potěší. Pěkné dny a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, užívali jsme si to! Krásné místo!
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  10. Helenka, krásne fotky! rada som sa "prešla"...pa Z.

    OdpovědětVymazat
  11. Krasnych fotek, Helenko, neni nikdy dost, tohle misto si to urcite zaslouzi. Nadhera, skutecne budova pripomina klaster, ale ty mozaiky, ty jsou! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi milá, Marcelko! Vybíralo se opravdu těžce...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  12. Opravdu bych si myslela, že se jedná o budovu kláštera. Já mám mozaiky taky ráda, zejména ty modré, portugalské :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, je to tak. Portugalské mozaiky jsou nádherné, tyhle jsou krapet starší :o)
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, hezký říjen i tobě))))
    Musel to být krásný zážitek. Mozaiky mám taky moc ráda a vždy je obdivuji. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, byl. Krásné místo, užívali jsme si.
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  14. N8dhera a tie mozaiky, absolútny skvost, to by som naozaj rada videla naživo! Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, myslím, že ty sis mozaiky v Petře užila neméně krásné...
      Neuvěřitelné, co lidi dokázali...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Starověké Řecko. Skvostná podívaná a určitě skvělý zážitek vidět vše na vlastní oči a procházet se touto historií. Ty koule musí být strašně těžké. Před hradem Helfštýn jednu dobu stál ten obrovský prak na dobývání hradu. Ale na koule si nepamatuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl to zážitek, Maruško! V době, kdy jsem si o antice začala číst mě ani nepřišlo na mysl, že bych mohla i něco takového vidět na vlastní oči...
      Koule jsou po celém městě, myslím, že se nebojí, že by jim je někdo odnesl :o)
      Musím se podívat na fotky Helfštýna, jestli jsme ten prak viděla nebo ne...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  16. Helenko, mozaiky jsem taky moc obdivovala. Jak techniku, tak provedení i motivy. Fotky ze zahrady jsou nádherné.
    Nevím proč, ale zase mě zlobí komentování, tak snad se už i něco objeví.
    Měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, jsou krásné! Neuvěřitelné, co lidi dokázali! Obdivuji i ten přenos do muzea a instalaci...
      Komentáře mě začaly taky zlobit, je to k vzteku, ale co s tím nevím...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  17. Na Rhodosu jsem ještě nebyla, minulý rok jsme byli s přítelem na Thassosu. Také jsme tam viděli plno krásných míst, ale na historii a umění přítel moc není, takže odlišná místa od tohohle. Podle fotek to vypadá hezky.. mají tam krásné sochy 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítám tě na mém blogu a děkuji za milá slova. Thassos je moc krásný, znám ho jen z fotek od známé.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  18. Hezká podívaná, moc obdivuju mozaiky. Co to muselo dát práce, takovou krásu vytvořit ! Helenko zdravím, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, nejen vytvořit, ale i je přenést do muzea. Docela by mě zajímalo, jestli se to dělá po kostičkách, každá se označí... neuvěřitelné!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Vija
    Helenko, věřím, že prohlídka muzea byla velmi zajímavá, fotky vypovídají. Ty mozaiky jsou mistrovské dílo (nejen ty), klenby, zahrady … nádhera. Děkuji za reportáž. Měj hezký víkend. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, byly to krásně prožité hodiny, doslova nás to pohltilo, zapomněli jsme na čas, okolní svět.
      Rádo se stalo, moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Do mozaik jsem se zamilovala poté, co jsem na vlastní oči viděla, jak to vypadá v Ravenně. A tyhle mozaiky sice jsou úplně jiné, ale jak si je tak prohlížím, myslím, že by zafungovaly úplně stejně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Ravenně jsem nebyla, Marie Veroniko, ty mozaikové baziliky znám jen z fotek. Musí to být zážitek, stát tam. Máš pravdu, jsou jiné, ale bez dechu jsem byla.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  21. Múzeá veľmi nemusím, ale toto je že WAW ! To by som neobišla, keby som mala príležitozť ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tohle opravdu stojí za vidění, každý si tu najde něco, co ho uchvátí...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  22. Ahojky,
    muzea mám moc ráda, toto bych si určitě užila:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat