...Zaječí a králičí...

středa, září 09, 2020


Hezký den, vážení!

Tak nejdřív to Zaječí :o) Kostel sv. Jana Křtitele jsem na obrázcích obdivovala dlouho, až v srpnu jsem si ho užila na vlastní oči.
Je to dominanta vesnice i celého kraje. Dovnitř jsem se bohužel nedostala, ale stojí za to i z venku.
Je postaven pozdně gotické slohu z režného zdiva, což je v našich krajích celkem vzácné. Následovaly přestavby, požár, současná podoba je od vídeňského architekta Augusta Kirsteina (romantický historismus).




Podle literatury je velmi zajímavý i uvnitř, třeba se někdy zadaří...

Je nádherný, co říkáte?



No a teď ten králík. 

Mám skvělou kamarádku, která mě od rodičů zásobuje domácími vajíčky, králíčky, kuřaty a někdy i zeleninou. Jsem za to moc vděčná. V obchodě bych si králíka nekoupila, ale tohle je lahůdka.

Nabízím velice jednoduchý recept, upečeme 

Králika na hořčici

Nasolené porce králíka potřeme dijonskou hořčici, kterou jsem smíchala s trochou olivového oleje a čerstvě umletým pepřem a tymiánem. Tím nešetříme. Naso uložíme do lednice, klidně přes noc.

Druhý den pečeme velmi zvolna asi hodinu na 120 stupňů, pak přidáme měsíčky cibule a dáme do trouby na další hodinu.

Pak maso pokladem plátky másla a dáme mu ještě hodinku na 180 stupňů.


Díky pomalému pečení není maso vysušené a jde nádherně od kosti, provoněné tymiánem.
U nás se podává s restovanými fazolkami, mrkvičkou na másle s trochou hnědého cukru a chilli a pečenými bramborami. 
Jak vidíte, žádný food styling, rodina měla prostě hlad :o) A možná víc chuť, voní i chutná skutečně skvěle.


Mějte se krásně!

Moc vás zdravím!

Vaše Helena

You Might Also Like

55 komentářů

  1. Helenko, kostel je nádherný. Sloh, ve kterém je postavený, znám spíš jen z televize, z různých dokumentů.
    Králíka máme rádi, občas ho dostaneme od rodičů snachy. Díky za recept.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, u nás to skutečně není moc časté, proto mě tak okouzlil.
      Rádo se stalo!
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  2. Kralik vypada moc chutne ,u nas moc k dostání nejsou i kdyz behaji volne po polich ale to zase ma clovek obavy jestli nema nejakou nemoc .Jednou za cas kdy jsou k mani tak si doprejem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, tak pokud zvolíš tento recept, budu ráda, když si pochutnáte!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helenko, krásný kostel. A ten králík? No, jdu si vzít něco k jídlu, taky ho mám ráda. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že, Marti! Mě se taky moc líbí!
      A to jídlo, co říct...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  4. Kostel- nádhera.
    Králík - tento recept znám, mám ho od švagrové. Králíka si mohu dopřát dle libosti, neboť můj manžel už docela dost dlouho jest jejich chovatelem. :-)
    Hezké dny, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, dříve bylo v rodině spousta chovatelů, králičího masa jsme si nemuseli tak považovat...
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  5. Tedy, Helenko, tento kostel neznám a je to opravdu pohledná stavba,
    ohledně králíka: už dlouho jsme žádného nekoupili ( dodavatel není ) a hned bych si ho dala, ač maso nemusím. Voní až sem.
    Zdravím Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Jiřinko, vím, že nejsi masojídek, o to víc mě to těší a hned bych tě pozvala!
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  6. Helenka,
    opäť krásna pamiatka, nádhera z vonka, určite aj z vnútra :-)
    Králika občas pripravujem aj ja, ale ako paprikáš, keď nejakého dostaneme...
    Krásne septembrové dni, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ano, je moc krásný!
      A králičí paprikáš, to zní dobře!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Helenko, jdu na druhý komentář:
    koukala jsem do mapy a nechápu, jak mi tohle místo mohlo uniknout, když jsme byli před časem v Kobylí na dovolené!
    Jinak tě musím pochválit, že jsi tu obrovskou hmotu kostela krásně pofotila, daleko lépe, než je na stránkách v internetu.
    Jestli tam trávíte dovču, přeji hezké počasí a krásné zážitky - jednu dvojku bílého si dej na mne.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, stane se! Je alespoň důvod vrátit se! Tvé pochvaly si
      Moc vážím!
      Dovolená se blíží ke konci, jsem ještě mnohem dál, ale víno tu taky mají skvělé! Brzo vás budu informovat, neboj!
      Pa, H.

      Vymazat
  8. Krásný kostel.. Tyto gotické stavby obdivuji, kdy s minimální technikou dokázali postavit tam krásně stavby a drží dodnes. ...Kralika jsem také dělala se zeleninou a ještě prodávala pro chuť slaninu. Také jsem ho nakládala jako na svíčkovou.Docela bych si ho dala. Přeji ti krásné a pohodové sluníčkové dny. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...přidávala...omlouvám se. Musím komentovat z mobilu, protože se mi na počitači od rána instalují aktualizace. Je to každou chvíli a na vždycky to trvá ..achjo.

      Vymazat
    2. Jiřinko, trochu se bojím, kolik svých překlepů jsem kde nechala.
      To režné zdivo má pro mne velké kouzlo!
      Králíka s uzeným na zelenině dělala manželova mamka, svičkovou zase ta moje 😀.
      Pa, H.

      Vymazat
  9. Kostel je nádherný! Musela jsem se tedy podívat na Google map, abych věděla,kde takovou nádheru potkat...
    Králíka dělám často, s dijonskou hořčicí, bílým vínem a tymiánem ho peču v takovém tom pytli. A teď jsem ho dvakrát dělala s perníkovým kořením a kořenovou zeleninou, taky nám moc chutnal - tak příště dám recept s fotkou na blog, slibuju! Krásné dny, e

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, měla jsem místo kostela trochu upřesnit, moje chyba!
      Vidíš, ten pytel, to je přesně na králíka, všechna šťavnatost zůstane uvnitř!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  10. Kostel je nádherný, až se do těchto míst vypravíme, tak už vím, co nového navštívit ...
    Králíky už tři roky nechováme, ale měla jsem je na talíři od mládí a užila jsem si jich dosyta.
    Měj se hezky, dovolenkově !
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tobě by se kostel moc líbil.
      Tak ty jsi ten případ:...ani Puňťa už to nežere 😀
      Pa, H.

      Vymazat
  11. Mňam, ten králík vypadá opravdu chutně, sbíhají se mi sliny :) Což mi připomíná, že mám jednoho domácího v mrazáku, že bych ho mohla zkusit podle tvého receptu.
    A kostel je moc hezký, škoda, žes nemohla dovnitř. Třeba se to povede příště :)
    Helenko, prima dny ti přeji :)
    Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, králíka vyzkoušej, u nás je hodně oblíbený!
      A kostel - snad se někdy zadaří...
      Měj krásné dny, H.

      Vymazat
  12. Stavba je to opravdu nádherná. Za mě králík neee; ale manžel by k tobě rád zajel :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Helenko, kostel je monumentální stavba. Taky bych se ráda podívala do interiéru.
    A králíka na hořčici dělám taky, ale trochu jinak, s omáčkou. Rodina ho miluje.
    Krásný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je. Třeba se to jednou podaří a uvidím i interiér.
      A králík - třeba jednou prozradíš i svůj recept.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Ten kostel je opravdu nádherný,mám takové stavby ráda a občas je na nich vidět to režné zdivo.
    Králík velká ňamka,ale dlouho jsem ho už nedělala.
    Helenko,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to režné zdivo je u nás celkem vzácné, proto mě tak zaujal.
      Přeji hezký den, třeba i s králíkem 😀!
      H.

      Vymazat
  15. Helenko, nadherna stavba, muzu jen souhlasit. A kralik vypada ve tvem kulinarskem podani taky moc jedle. Ja ho mela na taliri neustale v detstvi, ted uz ho ani nejim:-). M.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, krásný kostel. Odkud prosím tě čerpáš inspiraci a vůbec informace? jsi jak wikipedie :-). s králíkem si mně udělala chutě, kolegyně taky nabízí domácího, tak že bych si koupila? :-). Měj se krásně. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, to je taková posedlost. Když někam jedu, chci vědět, co tam mají zajímavého a tak hledám, ptám se. Kostel jsme zahlédla na netu úplnou náhodou a pak to ještě trvalo, než jsme mířili na jih.
      Toho králíka vyzkoušej, je moc dobrý!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  17. Krásný kostel, tak mám ráda stavby z režného zdiva.
    A recept vypadá zajímavě, budu se snažit na něj nezapomenout. Občas dostaneme domácího králíka od mého bratrance, tak by tentokrát nemusel skončit na paprice :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, Stáňo! Připomínají mi trěba Holandsko, tam jsem jich viděla hodně, a Anglie, pochpopitelně.
      Budu ráda, když jako změnu použiješ můj recept.
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  18. Helo, kostel je moc pěkná stavba a Ty jsi skvěle nafotila. Recept na králíka na hořčici si ukládám. Určitě vyzkouším.
    Dodala pošta semínka náprstníku ?
    Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za milý komentář i ta semínka!
      Měj se moc hezky! H.

      Vymazat
  19. Jdeš na to od lesa, nejdřív kultura, pak gastronomie.
    Obé bych si bez problémů užila, neb vypadá lákavě :-)
    Krásný a slunečný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Simi, zážitek a dobrý oběd - člověku stačí málo 😀
      Měj hezkou sobotu! H.

      Vymazat
  20. Stavba nádherná, zajímavá. Králíka dostávám od kamarádky, ale nejím. Ale ten tvůj talíř bych neodmítla :-) Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  21. Les, tak to mě skutečně moc těší!
    Měj hezký den, H.

    OdpovědětVymazat
  22. Krásný kostel, ovšem králík vypadá taky luxusně. Dlouho jsem neměla :)) Příjemný víkend.

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Helenko,
    ten kostel je opravdu krásný. taky bych se chtěla určitě podívat dovnitř. Jinak děkuji za recept na králíka:-) U mě na blogu právě probíhá knižní soutěž, tak se můžeš mrknout:-) Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, třeba se to někdy povede...
      Rádo se stalo, měj příjemný den, H.

      Vymazat
  24. Helenko, nevím, co chválit dřív. Jestli Zaječí, nebo králičí. Oboje vypadá nádherně, jak kostel tak oběd. Třeba se jednou poštěstí a podíváš se i dovnitř kostela.
    Přeji hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
  25. v Zaječí je krásně, králíka mám v mražáku,recept se bude hodit,Helenko,hezké dny,SV

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlanko, souhlasím a jsem moc ráda! Ať i u vás chutná!
      Zdravím, H.

      Vymazat
  26. Ach ... nádherný kostolík ... ktovie, čo skrýva vo vnútri? Som zvedavá, či nám to tajomstvo raz odtajníš :) Pozdravujem, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je krásný! Ale odtajnění jen tak nebude, na Moravu se tak často nedostanu. Třeba jednou...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  27. Kostel je opravdu krásný, takové stavby mám ráda.A králíka už jsem neměla ani nepamatuji. To ještě z dob kdy žili moje stařenka a stařeček na Hané a měli hospodářství. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se taky moc líbí, Maruško!
      A králík - i u nás, dokud měl děda obrovskou králikárnu, moc jsme si toho nepovažovali...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat