...Kréta - kapitola druhá...

čtvrtek, září 17, 2020


Příjemný večer všem!

Dnešní kapitolu začneme u moře. Jak taky jinak. Každé ráno jsem prostě musela na pláž, užít si tu nádheru, východ slunce, svěží vzduch, tu podívanou...
Na kapličku jsme viděli i z terasy našeho pokoje, v noci dokonce svítí.


Každé dopoledne a kolem čtvrté odpoledne šel po pláži pán s obrovskými koblihami na stylovém platu, z tyček přes rameno bleskurychle složil stoleček...

A výlet - stačí jet je pár kilometrů do vnitrozemí, do hor. 

Klášter Gouverniotissa. Určitě to na první pohled není ten nejkrásnější klášter na Krétě, i když své kouzlo rozhodně má. Je jedním z nejstarších byzantských na ostrově.


Chtěla jsem sem kvůli tomuhle nenápadnému kostelíku, respektive kvůli tomu, co je uvnitř. Fresky z roku 1320 jsou skutečně působivé.




Za kostelíkem je i malá botanická zahrada. Ale to je vlastně celá Kréta...


Pokračujeme do poklidné horské vesničky Krassi. Parkujeme hned u domu, kde žil Nikos Kazantzakis.


Nikdo tady nesmí minout posvátný platan, prý jeden z nejstarších stromů v Evropě. Ani to nejde. Je skutečně monumentální a nevyfotitelný. Za svou kondici prý vděčí křišťálově čisté vodě přitékající z pramene na hoře Selena.

Veřejná prádelna, další, co mě v téhle vesnici zajímalo. Je hned u platanu. Je to takový systém kamenných vaniček dovedně napojených akvadukt. 





Tenhle příspěvek se dá charakterizovat jedním slovem - klid. Ráno u moře, v klášteře i v horské vesnici. To je to, co vyhledáváme a na Krétě nacházíme.

Přeji dobrou noc a příjemný nadcházející víkend. Jaké máte plány? Já doufám, že se s Aaronem dostaneme do lesa, už jsme dlouho nebyli...

Moc vás zdravím!
Vaše Helena








 

You Might Also Like

50 komentářů

  1. Helenka,
    krásna reportáž. Milujem Krétu :-) Snáď opäť budúci rok...
    Pekné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné fotky, ty památky stojí za návštěvu.
    Přeji krásný víkend, ať vám vyjde výlet do lesa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, opravdu stojí! A ten klid...
      Moc děkuji, les jsme včera stihli a byla to paráda!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  3. Nádherné fotografie, krásné památky. Ještě že jste si to mohli užít při hezkém počasí, projít si památky a užít si krásnou dovolenou. Teď se jim to tam hodně pokazilo deště a silný vítr...Byla o tom zmínka v předpovědi počasí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, počasí bylo nádherné, bouři jsme zažili loni v benátské pevnosti, měla jsem pocit, že ji ty vlny rozlomí... Ale předci věděli, jak stavět v takovém prostředí. Ani se nepohnula!
      Tam nikdy neprší dlouho, osvěží se vzduch a zase bude krásně.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Na Krétě byla před třemi lety dcera a byla unešená....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, nedivím se. My se letos vrátili po čtvrté a stále nemáme dost...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  5. Užili jste si to. Klid, krásu, zajímavosti.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, a ještě bych přidala víno, skvělé jídlo, úžasné ovoce a zeleninu a milé a usměvavé lidi.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Helenko, další krásná reportáž. Děkuji a měj prima den.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, krása, úplně magická místa. Byl s vámi i Aronek? Měj krásný víkend. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, ty si mě tedy rozesmála - Aaron s námi nebyl, let v zavazadlovém prostoru, to bychom mu neudělali. Byl doma s Adamem, pak přijela na pár dní i Terka, nic mu nechybělo. Jen nám se trochu stýskalo...
      Bylo tam moc krásně!
      Pa, H.

      Vymazat
  8. Helenko, na Krétě jsem byla přesně před 20ti lety. Ráda na ni vzpomínám a ty jsi mně ty pěkné vzpomínky oživila. Ach a to moře mně bude letos tak scházet. Snad se dočkám příští rok.
    Měj i doma klidný a pohodový víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak to mě moc těší! Z krásných vzpomínek se dá chvíli žít...
      Musíme všichni doufat a věřit, že se svět dá brzo do pořádku.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helenko, to je proste nadhera. Tolik krasnych mist!!! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, Kréta je naprosto okouzlující ostrov, příroda, lidé, jídlo, moře, hory - každý si tam může najít to své nej...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  10. Moře je krásné,ale i ta kaplička.Ta se mi líbí moc.
    Helenko,hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, chápu, taky jsme se nemohli vynadívat.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  11. Helenko, to je opravdu krásná podívaná. Je vidět, že jste si ji báječně užili a klid na mne dýchá z každé fotky. Na Krétě jsem nebyla, takže děkuji za prohlídku tohoto nádherného místa.
    Přeji prima víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, byl to skutečně relax v úžasném prostředí. Moc jsme si to užili! Kréta je překrásný ostrov.
      I tobě přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  12. Heleno, paráda - kaplička, moře, klášter, platan - no postě všechno :).

    OdpovědětVymazat
  13. Helenko; musíte mít hodně zážitků a nabité energie.
    Nikdy jsem tam nebyla. Letos bylo Řecko v plánu ; ale nedopadlo. Manžel dostal antb na boreliozu; takže nesmí na sluníčko. Díky za fotoreportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, máme. Moc jsme se těšili, doufali, že to vyjde a užili jsme si to!
      Doufám, že je manžel v pořádku a pak si všechno vynahradíte.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  14. Helenko, moc děkuji za reportáže z Kréty, nikdy jsem tam zatím nebyla.
    Je tam vše, co se mi líbí, velký strom, moře, památky, úžasné.
    Krásné zážitky, působivé fotografie.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, byla to naše čtvrtá dovolená na Krétě a stále nemáme dost. Objevujeme nové a nové krásy, i v normálních letech (letos bylo turistů skutečně méně) jsou místa, kde je absolutní klid a přitom na co se dívat. krétské kláštery v horách, to je prostě něco, kde se nějak jinak dýchá...
      Moc tě zdravím, užij si neděli, H.

      Vymazat
  15. Helenko, na nic jsi nezapomněla v dnešní reportáži - trošku cákání se v moři, čerstvé koblihy, typické rostliny, um stavařů a práce i duchovní zamyšlení... Tím vším jsem si mohla projít díky tvým fotografiím. Krásnou neděli, L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá L., moc děkuji za krásné shrnutí mého příspěvku. Skutečně umíš potěšit!
      Přeji příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  16. Helenko, když vidím tvé fotky, hned bych se tam vrátila. Kréta je opravdu pohodová. Nejen, že tam je opravdu co vidět, ale pohodoví jsou i místní, viď 😊
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, co říct, taky bych letěla zpět...
      Měj klidné pondělí v realitě! H.

      Vymazat
  17. Helenko,ty fotky jsou nádherný,ohromila mě hned ta první od moře.Nikdy jsem tam nebyla,ale věřím,že se tam jednou ještě podívám.Krásné slunečné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, mě moře ohromuje každý rok. Asi jako suchozemec nemohu se vynadívat...
      Kréta rozhodně stojí za návštěvu, je to kouzelný ostrov.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  18. Tééda Helenko, krásné místo k odpočinku...tam se muselo relaxovat. Za mě tedy nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Haničko! Byla to velká pohoda! Moc jsme si to užili.
      Přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  19. Tož reportáž o klidu a pak se dozvím, že po pláži dvakrát denně chodí veliké koblížky :-)
    Jedním slovem ...krása.
    To moře, památky, slunko, zážitky.
    Jen doufám, abychom se podobných zážitků dožili a prožili je beze strachu.
    Krásný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, musím říct, že nám v hotelu tolik podstojovali a jídlo bylo naprosto výborné, že jsem koblihu neměla ani jednou. Byla obrovská a prostě bych to nedala... Ale voněly krásně :o)
      Taky doufám a věřím, že bude líp, i když tam jsem si připadala velmi bezpečně.
      Pa, H.

      Vymazat
  20. Heli milá je těžké hledat písmenka která by vystihla tu krásu. Ale ty moc dobře víš jak to mám já 😊😊💙.
    Jsem tak šťastná, že jste si dovolenou a odpočinek užili do sytosti.p
    Posílám mnoho pozdravů a krásné dny přeji. Z💙💙💙💙💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc a moc děkuji za milá a upřimná slova.
      Věřím, že na tebe Kréta čeká!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helenko krásně jste si užívali Krétu, tam jede člověk pro odpočinek a radost z historie.
    Měj hezké dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ano, tohle všechno Kréta nabízí vrchovatě...
      I tobě přeji pohodové dny, H.

      Vymazat
  22. Ahoj Helenko,
    z těch fotek opravdu čiší klid a pohoda, moc se mi to líbí. Je mi fakt líto, že jsme se letos na tu Krétu nedostali, moc jsem se těšila. Doufám, že bude ještě nějaký článek o tvé dovolené:-) Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, musíme věřit, že dovolená příští rok proběhne v pohodě a klidu.
      Příspěvek určitě ještě bude, zážitků mám hodně.
      I ty se měj hezky, H.

      Vymazat
  23. Je to nádhera, ten pokoj aj z fotiek sálá ... opakujem sa, ale zááávidííííím !!! Krásny večer, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, chápu! Jsem moc ráda, že jsme to nevzdali a letěli!
      Pa, H.

      Vymazat