...Kréta - kapitola třetí...

pátek, září 25, 2020

Příjemný pátek, vážení!

Venku leje jako z konve, třeba vám přijde vhod další výlet na sluncem prozářené Krétě. Nejdřív navštívíme klášter Nejsvětější Trojice v Areti. Pojedeme vysoko do hor, daleko od turistického ruchu a civilizace. Podle navigace jsme kilometr před ním a stále není vidět. Až za poslední zatáčkou - vypadá trochu jako pevnost. Tak prosím, pojďte dál...


Jako většina klášterů je i tento plně soběstačný. Budovy kolem nádvoří skrývají kuchyň, pekárnu, mlékárnu, mlýn na olivový olej a třeba taky zámečnickou dílnu.

Stojí tu 12 starých cypřišů symbolizujících 12 apoštolů.




Na jednom zvonu je nápis 1618, ale klášter je ještě asi o sto let straší. V roce 1821 Turci klášter vyplenily, vypálili a zničili všechno cenné a hlavně rozsáhlou knihovnu. Přesto se za pár let obnovil, aby ho pak naprosto zničili Němci v roce 1940. Dlouho chátral, byl opuštěný, až v roce 1991 se opět začalo s obnovou.


Citrusy jsou na Krétě všudepřítomné. Přezrálé plody leží pod stromy stejně, jako u nás jablka... 

Kláštery, pro mě z nepochopitelných důvodů, nevybírají žádné vstupné. Většinou ale mají malé obchůdky s místními výrobky - koření, bylinky, mýdla, někdy i víno, éterické oleje. Tady jsme si od příjemného mnicha koupili citrusovou marmeládu. Na dokreslení finanční situace kláštera uvádím, že oběhl celý areál kláštera než sehnal na zpět na našich 20 euro...

Často se používá slovní spojení "boží klid". Hmatatelný se pro mě stal právě na těchto místech.


Sjíždíme z hor dolů k moři. Ty výhledy jsou fascinující... Dalším cílem je vesnice Elouda. 


Prokličkujeme uličkami vesnice a sjedeme až k moři. Jedeme kolem bazénů na výrobu soli zbudovaných už Benátčany. Pak po uzoučké šíji na ostrov připojený mostem. Zaparkujeme nedaleko zbytku větrného mlýna, kterých je v této části Kréty opravdu hodně.


Tady jsou vidět základy stakověkého zatopeného města Olous. No, nejsem žádný potápěč, tak jsem viděla je maličko... Moc jsem ale chtěla vidět zbytky raně křesťanské baziliky. Navigace udala směr, ale tam byl je plot, chlívek a pár koz.


A tahle kouzelná restaurace. Můj můž se zachoval jako gentleman, vzal můj telefon, kde jsem měla mapu a pár stažených fotek a šel se zeptat. Restaurater si pro mě přišel ven, vedl nás zákulisím svého království a pak...


Byla tam. Chápu, že to může být pro mnohé zklamáním, ale já jsem věděla, že z té baziliky zbyla právě jen ta mozaiková podlaha s delfíny. Naprosto dokonalá ukázka geometrických vzorů, nápisů a jmen dárců jen tak, pod širým nebem. Je tam už od 4. století a chrání ji jen drátěný plot.



Musela jsem to všechno vstřebat v té nádherné restauraci. Nikde nechutná frappé tak, jako na Krétě.


Nenechte si zkazit náladu počasím a užijte si krásný prodloužený víkend.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena




 

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Moc krásný článek, zajímavé fotografie. Ta podlaha baziliky je úchvatná. Krásné památky jste navštívili. Moc děkuji za úžasnou podívanou z míst, kam se můžu podívat alespoň díky Tvým nádherným fotografiím. Přeji Ti příjemný víkend i když prší, ale mně osobně to vůbec nevadí, protože i vodu příroda před zimou moc potřebuje. každé roční období je krásné a šumění deště má také svoje kouzlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji! Jsem ráda, že se mi snad alespoň trochu z mého nadšení přenést i k tobě.
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  2. Helenko, skvělý výlet jsi nám připravila, mozaika je úžasná a jao bych tam byla s vámi... a že prší, já to vítám! klidně může víc a déle.
    Zdravím Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, i tobě moc děkuji. Ta mozaika - stála jsem tam úplně bez dechu, úžasný zážitek!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Ach Helenko, já ti řeknu, že to slunce, moře, památky, frappé ... těžký kalibr jsi dnes v tom listopadovém počasí vytáhla.
    Díky ti za to.
    Užij si volné dny. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Jituško! Chtěla jsem ten šedý den trochu prozářit...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Dnešní výlet na Krétu se mi moc líbí. Ráda bych jednou viděla tamní památky.
    Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, děkuji, je to nádherný ostrov!
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  5. Je to nádhera a v dnešním deštivém dni dvojnásob.Kréta má co nabídnout,tolik krásných památek.
    Cítím i to teplo,které z fotografií sálá.
    Helenko,díky za krásnou podívanou.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to skutečně ano, vždycky se smějeme, že nějaká ta vykopávka je snad na každé zahradě...
      Je tam nádherně!
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  6. Pohoda, klid; relax, slunce, vůně moře, cypřišů a kávy .... krása Helenko. Ať ti vzpomínky dlouho vydrží.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, opět nádherná podívaná. U nás taky leje už od včera. Měj pěknou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, i u nás propršely dva dny, a ta zima...
      I tak měj hezký den, H.

      Vymazat
  8. Helenko, jak já se s fotkami na Krétu ráda vracím. A nejen se svou, ale i s tvými :)
    A k tomu vstupu.... my v některých klášterech platili. Nebylo to moc, 1 nebo dvě eura. Což člověk rád dá, stojí to za to :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, ráda věřím.
      I my v klášterech asi dvakrát platili symbolické vstupné, ale myslím, že to bylo vždycky v té západní části Kréty.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  9. Ta mozaika tedy je !!! Krásné fotky s krásnou atmosférou z míst plných zajímavých památek.
    Pro mne rozjasnění mokrého šedivého dne! Díky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu ano, Haničko. Stála jsem tam úplně bez dechu...
      Moc děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Heleno, díky za výlet do tepla :). Klášter se mi moc líbí, je super, že ho obnovili. A ta podlaha s delfíny nemá chybu.
    Hezký prodloužený víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, výletních cílů je na Krétě nepočítaně. Každý si najde to své. Moc rádi se tam vracíme.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  11. Tak to byla krásná procházka! :) Děkuji za ní, pohladila po duši. Jak koukám, Kréta vypadá jako moc pěkné místo... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andělo, vítám tě tady a děkuji za komentář. Kréta je úžasný ostrov, byli jsme tam už počtvrté a pořád nemáme dost :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  12. Helenko, tak krasna mista a v totmo pocasi jeste o neco krasnejsi:-). Pekny vikend. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Marcelko, i já se kochám těmi prozářenými fotkami.
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  13. Krásné fotografie, zajímavá slova. Četla a prohlížela jsem postupně, a snažila se zvětšit tu fotografii podlahy. Tak děkuji, že jsi dala i detail mozaiky :-) Včetně té poslední fotky to byla zas moc hezká reportáž, krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Les, mozaiku chrání drátěný plot, většinou v takových případech prostrčím ruku a fotím, ale tady byla oka malá , tak jsem tam balancovala na kameni abych se dostala nad něj a jsem ráda, že ta fotka vyšla. Bylo to trochu krkolomné :o)
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Helenko, ty musíš být vystudovaný archeolog, jinak si to nedovedu vysvětlit, tolik znalostí :-). mám takového bratrance a on právě objíždí antické památky a je archeolog :-). Krásný prodloužený víkend. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, fakt nejsem, ale historie je záliba od mládí. Teď mohu vidět věci, o kterých se mi před 30ti roky ani nesnilo a jen jsem si o nich četla. Za to jsem opravdu vděčná!
      I ty měj moc hezký sváteční den, H.

      Vymazat
  15. Helenko, letos jsme se k moři nedostali, tak si užívám dovolenou s Tebou, na místech, která neznám.
    Moc hezký výlet jste podnikli. Podlaha baziliky s delfíny je zajímavá, to musel být super zážitek ji vidět na vlastní oči. :o)
    Přeji prima neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, letos jsem za tu dovolenou opravdu vděčná, první polovina roku byla náročná a ta druhá nebo lepší.
      Zážitky máme skutečně silné, moje představivost tam pracuje na plné obrátky.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  16. Citronovou marmeládu já mohu, vedle fíkové, obě jsou top.
    Asi bych si pár skleniček odvezla.
    To sluníčko problesklo až sem a přiznám se, doma pod dekou, s teplým čajem a skvělou knihou nebo filmem, není vůbec špatné.
    Venku prší a bylo to už skutečně potřeba.
    Příjemný týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, jsem zvědavá, jaká bude. Mám citrusové marmelády hodně ráda, nejúžasnější byla asi grepová ze Skotska.
      Jak čtu, užila sis sváteční den moc hezky, já tu měla děti a mamku a tak byl trochu šrumec :o).
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  17. Krásné připomenutí léta. Po probuzení mlha, nevlídno a déšť.
    Měj krásné podzimní dny, Helenko. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, i taková fotka dovede povzbudit, když je venku šedo.
      I ty měj hezké podzimní dny, H.

      Vymazat
  18. Helenko, hotový sen, hotový ráj. Děkuji za nakouknutí do krásných míst.
    Prima dny
    K.

    OdpovědětVymazat
  19. Helenko, nádherné, sluncem prohřáté fotky. 👍👍
    Úplně proteplily ten nečas, který panuje venku.
    Krásné podzimní dny (snad se počasí umoudří)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, moc děkuji, jsem ráda, že ses u fotek zahřála :o)
      On určitě bude hezký podzim, musíme věřit.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Ahoj Helenko,
    krásné fotky! Už se moc těším, až tam (snad!) příští rok konečně taky poletím:-)Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji. Moc ti to přeju, musíme věřit, že bude líp!
      Užij si příjemný den, H.

      Vymazat
  21. Helenko, krásné místo! :) Díky za fotky, ráda jsem se podívala v Tvých příspěvcích na Krétu! Přeji hezký den, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, Kréta je plná krásných míst.
      I ty měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  22. Helenka,
    nádhera, normálne som sa zasnila a cestovala s Tebou/ s vami :-) Máš skvelého manžela, čo by pre Teba neurobil...
    Určite výlet stál za to. A ja zaň tiež ďakujem.
    Pozdravujem, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ráda věřím. I já nad těmi fotkami sním...
      Manžel je skvělý, jsem moc ráda, že tuhle zálibu sdílíme. Sama víš, že na Krétě některé památky zrovna nepropagují, možná i trochu schovávají... O to mám větší radost, když je najdu :o)
      Posílím pozdravy, H.

      Vymazat
  23. Ja sa s tebou tak rada túlam ... opäť si ma vzala na úžasné miesta, pocity ani nedokážem transformovať do slov ... dostal na kláštor i zvyšky baziliky ... a to frappe, hm, take iste a ešte aj v rovnakom pohári robia na Thasose :D Krásny večer, Marta

    OdpovědětVymazat