...nadhled...

pondělí, září 16, 2024


Příjemný večer, vážení!


Jsme zpět doma doma z dovolené. Byla krásná, určitě se podělím o fotky. Počasí nám připravilo opravdu parádní uvítání. Před lety jsme měli zatopený suverén domu a od té doby mám při špatných předpovědích divně kolem žaludku. Noc na sobotu nebyla dobrá, my nepotřebujeme rozvodněné řeky, u nás stačí kombinace vytrvalého deště a vzedmutí spodních vod a kanalizace. Manžel nespal vůbec, já jen po chvilkách. Je to především jeho zásluha, dům uhájil.
Když vidím zprávy, vlastně se nám nic nedělo. Skutečně cítím se všemi, co s vodou bojují a mnohdy marně.
Dnešním příspěvkem se vrátím na konec srpna, k naší už tradiční návštěvě v Jedlové v Orlických horách, kam jezdí Adam na tábor.
Kostel sv. Matouše jsem vám tu ukázala už několikrát. Je to místo se silným geniem loci, mám to tam moc ráda.


Kostel po odsunu německých obyvatel chátral a byl ponechán svému osudu. Od 90. let ožívá, vidím každý rok, že se něco opraví a vylepší. Konají se tu občasné bohoslužby a koncerty.



Je volně přístupný. Můžete tu v klidu rozjímat, číst si, nebo vystoupat na věž a kochat se překrásným výhledem. Letos nově si může i zahrát na malé varhany. 



Tentokrát jsme sebou vzali moji mamku. Plán byl takový, že ji nechám na chatě u kávy a sama "vyběhnu" ke kostelu a alespoň na chvilku se pokochám. Pro ni by byl výstup náročný, možná neuskutečnitelný... Ale myslela jsem na to, jak by se jí ten výhled a kostel líbil... Byli jsme na cestě, Adam volal, že jsou s dětmi u kostela a malují plenér. A taky poradil, odkud se ke kostelu legálně dostaneme autem. Máma byla nadšená. Místem, výhledem, ale i dětmi a jejich obrazy - sama měla výtvarný talent, ale jako dcera "kulaka" se na výtvarnou školu nesměla ani hlásit. Byla 50. léta...





Je to už několik týdnů, ale vzpomínka na tohle odpoledne stále hřeje...



Tohle je prostě krásná tradice.



Přeji pokud možno klidný večer a držte se!

Vaše Helena
 

You Might Also Like

37 komentářů

  1. Helenko, chápu tvoji náklonnost k takovému místu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. To jste mamince přichystali krásný zážitek. Měli jste úžasný výlet. Helenko, přeji, ať už vás voda nedostane a těším se na dovolenkový report.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, vlastně taková maličkost a jí to udělala velikou radost.
      Dovolenou určitě předvedu :o)
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  3. Helenko, kostel nemusí mít bohatou barokní výzdobu, aby se ti vryl do duše, že? Mám taková místa moc ráda, hlavně v klášterech to kouzlo místa cítím velmi silně. Věřím, že maminka musela mít radost. Taky jsme něco podobného v srpnu absolvovali s našimi bábinami :o)
    Opatrujte se a držím palce, snad už bude líp. Pa Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, napsala si to přesně. Milované místo...
      Mamka byla nadšená, stále na to vzpomíná, musím jí nechat udělat pár fotek...
      Děkuji moc, už jsme v pohodě, narozdíl od mnoha lidí...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  4. Heleno, moc hezké místo a věřím, že maminka byla nadšená, když se vám podařilo tam dojet.
    Když vidím následky povodní je mi úzko - z toho se lidi i krajina budou vzpamatovávat dlouho.
    Držím palce, ať je u vás vše už OK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, předem mi vůbec nedošlo, jakou radost jí takové odpoledne udělá... Je tam krásně.
      Vodu v domě jsem zažila, když vidím ty tuny bahna... je to zlé...
      Nám se vlastně nic nedělo.
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  5. Helenko, to je nádherný článek, který tajemné kouzlo tohoto krásného místa do sebe "vsákne" i čtenář příspěvku...v tomto případě já...ta skromnost pomalu se znovu obnovovaného sakrálního místa má v sobě cosi tajemného a krásného. Mamince jste jistě udělali radost, že jste ji mohli nahoru dovézt. Aaronek také vypadá spokojeně, tak posílám pohlazení. Přeji vám všem klidné a pohodové dny. Jára.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji! Moc krásně si to napsala, tvá slova doslova hladí.
      Aaron výletování miluje a taky byl rozběh a hlavně běh dolů, to je teprve ta pravá zábava :o)
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  6. Helenko,taková místa mám nejraději.Ta jedinečnost zážitku je z něho cítit.Až pojedeme někdy za vnučkou,tak musíme i dál.Aaronek si to také vychutnal,je to skvělý fotografický model.
    Klidné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je tam moc krásně, takový klid...
      Aaron si to na té louce moc užil :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. V Orlických horách jsem byla prvně před třemi lety a byla jsem unešená přírodou, krásnými výhledy a vegetací. I tvé záběry ukazují jak je tam kouzelně. Kostelík není veliký, ale je takový útulný. Skvělá zpráva je, že začíná ožívat a je tu pro všechny jako třeba Neratov. Klidné dny přeje a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, je tam překrásně a když se povede den... ach! Kostelík jsem před lety zažila, že mi bylo smutno. Teď už vidím, že je zachráněný! Proti Neratovu je tady klid...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  8. Lezarts
    Krásný, romantický a emočně nabytý příspěvek! V těchto dnech potěší!
    Mám tu dceru s vnukem už jsou podruhé během 9 měsíců vytopeni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, moc děkuji za tvá slova a dceři přeji co nejrychlejší návrat domů, i když vím, že u tebe jí nic nechybí...
      Pa, H.

      Vymazat
  9. Moc hezké místo. 🙂
    Snad je vše v pořádku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je, Nikolko!
      A děkuji, krom nepořádku na zahradě se nic neděje.
      Zdravím, H.

      Vymazat
  10. Kaleidoskop podle Hanky:
    Helenko, moc se mi to líbí, hlavně vůči mamince ☺. Náš kraj je zatopený, těch škod bude hodně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to hezké odpoledne pro všechny!
      Myslím na vás, u vás je nejhůř. Zažila jsem to...
      Hodně sil! H.

      Vymazat
  11. Helenko, pěkné místo a snad už bude líp. U nás u Mělníka je furt 3. stupeň. Měj klidné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, opatrujte se, snad už i Mělník se trochu zlepšil...
      Měj klidný večer, H.

      Vymazat
  12. Krásné místo. Kostelík má takovou tu svoji tichou atmosféru. Maminka si to tam s vámi užila . No jo, ten váš psí manekýn určitě taky :-).
    Už snad nic z nebe padat nebude, ale pro zasažené oblasti budou ještě dlouho náročné časy.
    Měj se hezky, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je tam úžasná atmosféra. Slyšet byl jen vítr... Mamka byla nadšená. A Aaron... co ti mám povídat...:o)
      Máš pravdu, teď je hezky, ale počasí se jistě zhorší... Cítím se všemi zasaženými...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  13. Helo, ten kostel je opravdu kouzelný, mám pocit, že dokáže pozitivně působit i z fotky. Opravdu krásné místo, díky za fotky, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to jsou moc milá slova. Mám to tam moc ráda...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Jsem ráda, že jste nebyli v ohrožení. Ani u nás nebyla situace nijak kritická a jsem za to opravdu ráda.. Kostel vypadá kouzelně. Mám ráda, když staré místa nezanikají a naopak se je lidé snaží opravovat.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, nebyly, zažili jsme před lety horší dny...
      Sv. Matouš dopadne dobře. A je to dobře!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  15. Tyhle kostely miluju. Vůbec moc ráda prolejzám staré opuštěné stavby. Lituju, že jsem v tom Chotěšově nemohla těch částí prolézt víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, Vendy. Chotěšov je na to jako dělaný, že...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  16. Moc krásná stavba.
    Mám taková místa ráda.
    Přeju prima den.

    OdpovědětVymazat
  17. Heli, moc pěkné místo. Když jsem viděla záběry z povodní, bylo mi strašně úzko. Musela to být šílená bezmoc. Přeji krásné dny 🌞

    OdpovědětVymazat