...z kuchyně a ze zahrady...

pátek, srpna 23, 2024

Příjemný večer vám všem!

Dnes zůstaneme doma a trochu nahlédneme do kuchyně. Žádné strachy, nebude to nic zdlouhavého ani náročného.
Nejdřív upečeme "nějaký zob" Jak tyhle dobrůtky nazývá náš Adam.


Pikantní mandle

Mandle loupané a přírodní (já jich měla po cca 150 g) smícháme s jedním bílkem a okořeníme. Pokud máte rádi palivové, hodí se třeba chilli vločky, čerstvě mletý pepř a podobě. Když je chcete raději voňavé, použijte bylinky - rozmarýn, tymián,... Pochopitelně můžete kombinovat koření s bylinkami. Přidáme trochu mořské soli a pečivě promícháme.
Dáme na pečící papír do trouby předehřáté na 200 stupňů asi na 15 minut. Hlídáme, aby se nespálily.



Nechám vychladnou a servíruji v malých mističkách jako zobání k vínu. 


Léto je u nás plné tradic. Lépe řečeno tradičních setkání. Naše děti měly v průběhu let skvělé učitelky. S několika z nich jsme se prostě neopustili a stále se vídáme. Čas prázdnin je proto jako stvořený. 

Krom spousty solárních světýlek co mám na zahradě jsem připravila ještě malé svícny na stůl. Až se smrkne :o) Tentokrát citron, rozmarýn a kvítky hortenzie.

Dezert jsem chtěla vzhledem k teplu lehký, ale zároveň takový, co si mohu připravit předem. Volba padla na dort Karpatka. Základní recept najdete třeba tady .


Nic složitého, dva pláty odpalovaného těsta a vanilkový krém. Já jsem navrch přidala šlehanou smetanu s mascarpone a trochu karamelu. Prostě takový věneček ve tvaru dortu :o)


Když mám doma návštěvu, tak jídlo prostě nefotím. Ale Adam mě zastoupil a než jsem přinesla ven kávu, fotku mi udělal.


A na závěr ještě typ na slaný koláč - šlehačkové těsto jsem chvilku předpekla, mezi tím jsem připravila špenát s trochou smetany, česnekem a pepřem. Rozložila jsem ho na těsto, pokladla kolečky mozzarelly  a rajčat. Měla jsem v lednici zbytek strouhané goudy, tak jsem ji taky přidala. Za necelých 20 minut v troubě byla večeře hotová.


Užijte si páteční večer i celý horký víkend!

Vaše Helena

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenko, to se to k vám pak slétá, jako čápi zjara do Čech. Na ty chutě a dobroty. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Já prosím bez šlehačky, můj žlučníček je rozmazlený. Máš to jako vždy krásně nazdobené a určitě i chutné. Pěkný víkend přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, žádný problém! Respektujeme všechny dietní požadavky!
      Večernice, měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. Mandle vypadají super, pikantní mám ráda a pak zbožňuji uzené :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, když se jednou začně... Taky máme rádi všechny ořechy.
      Thess, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  4. Helenko,to jsou zase dobroty.Mandle si pražíme,ale jenom se solí.S bílkem vyzkouším.Dort Karpatka vůbec neznám a hned bych ochutnala.Slané koláče asi podobné si dělám v malém provedení.Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, vyzkoušej, jsou dobré!
      A dort je jednoduchý a všem chutnal.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Heli, obdivuji tvůj gastro um))) jak to umíš vymyslet, uvařit, napéct a ještě krásně naservírovat a k tomu nadekorovat stůl.
    Mně v kuchyni nebylo “ moc dáno”)))
    Hezký víkend přeji. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, myslím, že si mě přechválila a sebe zbytečně podcenila!
      Ale děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  6. Helo, to je nádhera, ty prostě hosty umíš hosty skvěle pohostit. Nápad s mandlemi se mi moc líbí, pá 😉😄

    OdpovědětVymazat
  7. Prostě to umíš ! Hosté určitě odchází vždy naprosto spokojení !
    Hezký víkend, Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Lezarts
    Tomu říkám lehkost letního bytí s dobrotama a útulným stolováním.
    Hned bych si dala nějaký ten zob:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, zob udělá u nás doma vždycky radost :o)
      Renatko, děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Já bych to napsala tak - nejlepší je mít skvělé učitelky, na které se nezapomíná a kolik je takových rodin, co se po letech stýkají s učitelkami dětí? Já takové případy vlastně neznám. To by bylo téma do výzvy, panečku. 😉 Pohoštění opět výborné, ale s úsměvem to beru tak, že nabídka mandlí je prověrkou chrupu všech zúčastněných (smííích), co já vlastně k vínu chroupu? Když je dobré moravské suché, stačí mi nepříliš tučné brambůrky. 👍 Zaujalo mě to posezení u dřeva při svíčkách, skvělý nápad.
    Helenko, přeji další podobná setkání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, nevím a je mi to asi fuk. Když učily naše děti, spolupracovaly jsme a táhly za jeden provaz. A na dětech to bylo vidět. U toho se odhalily nejen jejich profesní, ale i osobní vlastnosti a staly jsme se kamarádkami.
      Na mandle si zatím nikdo nestěžoval :o) To dřevo máme vyrovnané pod pergolou jako takový přirozený větrolam, brzo dojde k výměně, už je vyschlé...
      Zdravím, H.

      Vymazat
  10. Teda, to je dobrot, mňam! Článek jsem si uložila do záložek, ty oříšky by byly skvělým vánočním jedlým dárkem :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  11. Heleno, to je zase dobrot :), jen se sliny sbíhají. O tom, jak krásně máš prostřeno, naservírováno a nafoceno, ani nemluvím. Zaujaly mne ty svícny s plovoucími svíčkami - fajn nápad (já plovoucí svíčky bůhví proč pálím jen na Vánoce).
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Stáňo!
      Ty svíčky letos v létě ráda používám, máto neomezeně možností, stačí obejít zahradu, přidat kamínky, mušličky, střídat nádoby... Baví mě to!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  12. Helenko, z těch dobrot bych si dala všechno. Ty svícny jsou moc pěkné, dobrý nápad. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  13. Helenka...pááááni to je kopec dobrot! Ochutnala by som z každého :)! pa, Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, když z vařím a peču, tak chci, aby to bylo dobré!
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  14. Helenko, recept na mandle dělám ve variantě vlašáky se skořicí. Je to dobrota. Mandle taky vyzkuším.
    Je vidět, že si léto užíváš naplno. Přeji ti krásný zbytek srpna a v září si všechno užijte. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já ráda vyzkouším ty ořechy, Jituško!
      Léto máme zatím dost pracovní, tak se snažím využít každé volné chvíle.
      Moc děkuji a i tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  15. Sliny se mi sbíhají, určitě vyzkouším mandle a možná i dort! Díky za inspiraci. Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko,
    ty mandličky s bylinkami a sklenkou vína, bych si nechala líbit i teď v pondělí v poledne. ;-)
    Bohužel, jsem v práci.
    A ty ubrousky na prostřeném stole jsou dokonalé!
    Mimochodem kdypak se sejdeme my? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, to chápu :o) A děkuji!
      Určitě se brzo uvidíme, není jednoduché sladit termín...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Helenko, nedá se nic dělat, jednou musím přijet.😄Jsi skvělá hostitelka.

    OdpovědětVymazat
  18. Super tipy k zakousnutí! Ten dort vůbec neznám. Naopak slaný koláč je u nás velmi oblíbený k večeři a stejně ho dělám málo. A mandle si uzmu, jako skvělý tip na jedlý dárek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karol, děkuji za milou návštěvu!
      Dort měl úspěch, určitě jsem ho nepekla naposledy. mandle jako dárek se parádně hodí!
      Přeji pohodový den. H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    díky za krásné recepty, dort určitě vyzkouším, uvidíme, co ten slaný koláč...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to mě moc těší! U nás dort rozhodně zdomácněl.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  20. Krása! Jelikož nejsem žádná velká milovnice sladkého, chytil mě za oko zejména onen slaný koláč. Vypadá neodolatelně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slané koláče jsou u nás vítanou večeří a někdy i pohoštěním pro návštěvu.
      Perfektně se tam dají zužitkovat zbytky sýru a podobně.
      Přeji příjemné dny, Marie Veroniko! H.

      Vymazat