...pohleďte vzhůru...

středa, srpna 28, 2024



Příjemný večer, vážení!

Tímto příspěvkem ukončím své reportáže ze Šumavy. Šumava, to není jen příroda, to jsou i vesnice a města. Nabízí procházku po krásném historickém centru Prachatic. Je to jako kapitola z učebnice o architektuře s názvem renesance. 
Stejně jako většina historických náměstí u nás, jsou i Prachatice plné aut a reklamního smogu. Proto jsem zamířila foťák výš, aby nás nic nerušilo. Manžela s Aaronem jsem nechala na náměstí ve stínu u kávy a já jsem se vydala za tou krásou. Ukážu vám pár domům, které mě zaujaly a dokázala jsem je identifikovat.

Husův dům - název je sice vžitý, ale doloženo, že tam Hus opravdu žil není...




Stará radnice - budova ve stylu florentské renesance. Kamenný městský znak hlásá letopočet 1571. Dochovala sgrafitová výzdoba je překrásná a zdaleka není jediná ve městě.



A s věží je radnice nová.


Knížecí dům s překrásnými černými sgrafity.


Tady vykukuje věž kostela sv. Jakuba Staršího, tak se ještě podíváme.




Sitrův dům je gotický, renesančně přestavěný. Jmenuje se po jednom svém majiteli. Bohatá výzdoba představuje alegorie cností, obrazy mytických českých knížat a na lunetové římse poprsí českých králů.



Zvláštně zalomený Heydlův dům, opět s překrásnou sgrafitovou výzdobou. Hlavním tématem jsou tady hrdinské skutky Herkulovy. Jíra Heydl byl prachatický obchodník se solí.


Rumpálův dům - ten může být váš, právě je na prodej. Je překrásný. Sgrafita jsou na téma Ovidiových Proměn. Ten pás pod okny představuje Trojskou válku. Za dávných časů tu byl měšťanský pivovar.


Dolní brána, tou jsem se podívala i na část hradeb. Těmi je obkroužena celá městská památková rezervace. Park, zahradní restaurace, krásné kulisy kolem. Příjemné místo.





Kostel sv. Jakuba. Tady gotika zůstala gotikou. Ta klenba je překrásná...

Kruchta s varhany pro Marušku :o)

Jeden z bočních oltářů - sv. Anny.


Období renesance je čas, kdy město vlastnili Rožmberkové. Doba bohatství a rozkvětu.  Zlatý věk Prachatic.
Vedla tudy Zlatá stezka, měšťané obchodníci se solí měli opravdu zlaté časy. Fasády patricijských domů a  veřejných budov jsou mimořádně zachovalé. Je tu cítit silný vliv italských renesančních umělců a stavitelů, kteří v Prachaticích působili.

Ráda jsem se s vámi podělila o tu krásu.

Vaše Helena

You Might Also Like

40 komentářů

  1. Helo, nádherné domy a sgrafity. Dnešní doba je tak zrychlená, postavíme ze skla a je hotovo. Po nás zůstanou jenom plasty ach jo. Abych nekončila pesimisticky, do Prachatic jsme jezdili často a líbilo se nám tam. Pohodové dny přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu krása, Večernice. Ano, i já často říkám, že po nás zbydou jen igelitové pytlíky...
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  2. Heleno,já snad v Prachaticích nikdy nebyla - takovou krásu bych si určitě pamatovala (mám renesanční domy s sgrafitovou výzdobou moc ráda, stejně jako gotické klenby).
    A musím tedy říci, že reklamní smog se ti povedlo odfiltrovat moc pěkně. Mně na těch fotkách obvykle nějaký zůstane (a když ne reklamní smog, tak aspoň dráty nebo dopravní značka...)
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, udělejte si výlet, užije si. Je to vlastně na malém prostoru, nezabastlené novou výstavbou...
      Děkuji, byla to fuška a některé fotky jsou oříznuté. "Miluji" reflexní dopravní značky...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Marně přemýšlím, lovím v paměti, ale myslím, že v Prachaticích jsem nikdy nebyla. Domy mají ale opravdu krásně, stejně jako Stáňa mám sgrafity moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, je to opravdu krásná památková rezervace. Užila jsem si!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. V Prachaticích je co obdivovat.Domy s sgrafity jsou nádherné.Klenba v kostele opravdu překrásná.
    Kdysi jsem tu byla a hrozně ráda bych se sem ještě podívala.Je toho tolik,že nevím,kam dřív.
    Helenko,přeji hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ráda věřím! Tak mám místa, kam se chci vrátit. Přece jen to po letech vidíme jinými očima.
      Užij si neděli, H.

      Vymazat
  5. Helenko, v Prachaticích se nám taky moc líbilo. Mě zaujaly stavby a zbytek rodiny kapří hranolky v restauraci na náměstí :o)
    Málokde je tak zachovalé renesanční centrum města jako tady, jen je škoda (nebo štěstí), že je to z ruky.
    Měj krásný den. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji za milý a vtipný komentář - co naděláme, s hladovým chlapem nic není :o)
      Taky jsem byla okouzlená tím, že v tom není "zasezen" žádný moderní panelákový výtvor...
      Přeji krásnou neděli, H.

      Vymazat
  6. Milá Helenko, Šumavu a její krásy jsem si prostřednictvím tvého blogu náramně užila. Je fajn, že jsi nechala manžela pěkně ve stínu s kávou (to bych si taky nechala líbit) a šla nám pofotit tolik nádhery. Každopádně - taky se často radši koukám nahoru než dolů, hlavně ale do ničeho nešlápnout. :)) Papa, Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vivi, to jsem moc ráda. Copak manžel, ten by se mnou klidně šel, ale Aaron víc obdivoval šumavskou přírodu než města...
      Ano, chodit musíme opatrně :o)
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  7. Lezarts
    Je vidno, že v Prachaticích měli prachy:-))) a dávali to hodně na obdiv. Fasády jsou nádherná díla - taková galerie pod širým nebem!
    Rozhodně si mě navnadila na výlet, doufám že nebude za všechny prachy:-)))
    Přeji, parné dny hezky u bazénu a ve stínu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy ano, Renatko! Je to nádhera! Věřím, že tenhle výlet tě nezruinuje :o)
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  8. Nádhera je to - co víc bych měla napsat !!!V Prachaticích jsem nebyla, ale bývalá kolegyně v práci tam měla sestru a tak mi o městu vždy básnila. Jak vidím, tak bylo o čem.
    Díky za krásné fotky a měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko, Prachatice jsem navštívila víckrát, mám je prochozené, ale pořád je tam co objevovat. Kdo je nepoznal, těžko uvěří, jak je to krásné město.
    Ráda jsem se podívala a přeji pěkný závěr srpna. ☺

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko ty domy jsou parádní. V Prachaticích jsem nebyla a jak koukám, je tam mnoho nádherných měšťanských domů s renesanční výzdobou. Ty mnohdy úctyhodně vysoké klenby v kostelích vždy obdivuji. Děkuji za nádhernou podívanou a ještě jednou se jdu kochat Tvými fotografiemi. Přeji Ti krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ta renesance tam je skutečně dechberoucí, zachovalá a celistvá. Užila jsem si.
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  11. Heli, v Prachaticích jsem, myslím, zatím nikdy nebyla, tak jsem se ráda pokochala, hlavně krásnými domy. Měj se hezky 🌞

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko v Prachaticích jsem nikdy nebyla a ani bych je na takovou krásu netipovala, ostatně mě vloni dost překvapili v tomto Litoměřice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, jsou tím vyhlášené, stejně jako královské město Litoměřice. Tam jsem se letos konečně podívala a určitě vám tady své poznatky předvedu :o)
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  13. Ahoj Helenko,
    ráda jsem se pokochala s tebou a rovnou si píšu Prachatice na seznam cestovatelských cílů.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  14. Panejo, vůbec jsem netušila, že Prachatice jsou takový architektonický klenot! To tedy opravdu stojí za návštěvu, díky za tenhle tip. A jelikož jsem technicky také Maruška, tak musím konstatovat, že kruchta s varhanami je vpravdě epesní ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě stojí a jsem ráda, že i tobě se ta kruchta líbí :o)
      Posílám pozdravy, Marie Veroniko! H.

      Vymazat
  15. Helenko, dobře jsi udělala, že jsi zvedla objektiv. Vypíchla jsi ty skvosty Prachatic moc krásně. Syn už plánuje dovolenou a podle toulavé kamery ho zaujaly Vodňany a už tam hledá ubytování. Prostě se zbláznil, kdo ví, co bude za rok., ale při tomto pobytu bychom se mohli do Prachatic podívat ještě jednou v klidu a podle svého lánu. Jen mám velmi nepěkné vzpomínky na ubytování v hotelu Koruna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, váš děsivý pokoj se opravdu nedá zapomenout. Asi tam opravdu musíte znovu zajet a opravit si dojem.
      Měj se moc hezky a užijte si to plánování - on rok uteče...
      Pa, H.

      Vymazat
  16. Helenko, moc děkuji, ráda se tam vracím, třeba i prostřednictvím tvého blogu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc těší a vlastně se nedivím, Jiřinko!
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  17. Opravdu nádhera! Jedna fasáda krásnější jak druhá.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat