...Soumarská slať...

neděle, července 28, 2024



Příjemný večer, vážení!

Jsme stále na Šumavě, u krásné Teplé Vltavy.


Náš první výlet - Soumarské rašeliniště. Nalákaly mě fotky, vysnila jsem si příjemnou procházku po povalovém chodníku uprostřed krásné přírody. To snění se splnilo do puntíku. Posuďte sami...


Je to unikátně zrevitalizované rašeliniště po ukončené těžbě. Ta tu probíhala ještě v roce 2000. Celý proces rozkladu tu probíhá už od doby ledové...






Měli jsme štěstí, vyrazili jsme celkem časně a tak jsem celou naučnou stezku měli pro sebe. Tedy až na vyhlídkovou věž, kde svačila parta trpaslíků (rozuměj školková třída). Nechali jsme je v klidu užívali si ten přírodní ráj.




A jsme zpět u Vltavy. Tohle bylo první rašeliniště, které jsme na Šumavě prošli a s velkým nadšením. Vezmu vás ještě na jiná. Trochu mě mrzelo, že jsem se nedostala blíž k mostu u Lenory, bylo po dešti a část cesty byla opravdu neschůdná. Viděla jsem ho jen z dálky - zase jeden z "Madisonských" u nás (krytý, dřevěný, krásný :o)). A mimochodem - ve vesnici Lenora je obecní pec a  červenci se tam pořádají  slavnosti chleba.

 

Rozjeli jsme se tedy druhým směrem, pár kilometrů a jsem ve Volarech. Vlastně spíš nad nimi.
Velmi smutné, ale pro budoucí generace nesmírně důležité místo. Židovský hřbitov, i když trochu jiný, než je známe. Je tu pohřbeno 95 židovských žen umučených v okolí města při pochodu smrti. Psal se květen 1945.




Volary byly v červnu notně rozkopané, ale nakonec se mi podařilo najít několik domů, které tu zbyly po komunitě alpských horalů. Přinesli si sem svůj způsob života a architekturu, tak typickou pro území hor s pořádnou zimou. Domy jsou chráněnou památkou, slouží k bydlení nebo jako chalupy, v jednom najdete muzeum.




Přeji příjemný večer a hezký, z části už srpnový týden.

Vaše Helena

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenko, máte krásnou dovolenou. To bude zase zážitků. Užijte si to a těším se na další foto.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Šumava je krásná. Jednou bych se taky chtěla podívat. Moc pěkné fotky.
    Hezký večer, Helenko. 🙂

    OdpovědětVymazat
  3. Helenko, krásné počasí a také fotky. Mladí byli minulý týden na dovolené na Lipně a také spokojenost. Tento židovský hřbitov ve Volarech neznám, a to jsme tam byli vícekrát. Tyto dřevěné domy jsou pro Volary typické. Mějte se krásně. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, jiřinko! Musím říct, naprosto si mne šokovala - že ty by si něco neznala? Nevěřím!
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  4. Pěkná příroda, chodníčky , počasí, vyšlo vám to. Ten židovský hřbitov je pěkně upravený. Těším se na pokračování. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  5. Lezarts
    Panenská příroda a zajímavé informace, které nám nabízíš Helo. Těším se na pokračování!

    OdpovědětVymazat
  6. Heleno, ve Volarech jsme kdysi při jedné z našich dovolených na Šumavě bydleli, ale o těch dřevěných domech jsem nevěděla. A na Soumarském rašeliništi jsme tenkrát taky nebyly (ono kdoví, jestli před těmi 30 lety bylo přístupné). Takže jsem se na tvé krásné fotky ráda mrkla.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já to někde vyčetla a tak jsem je chtěla vidět :o)
      Před 30ti roky se tam ještě těžila rašelina. Alespoň máte důvod zajet na Šumavu znovu.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  7. Malebná krajina,nádherné fotografie.Povalové chodníky mám ráda,zažila jsem je asi jenom v Jizerkách a Jeseníkách.Asi někde kolem Volar jsme kdysi výletovali,ale z dětí jsou padesátníci a já už si všechno nepamatuji.Akorát,že nám na Šumavě dost pršelo a rostlo hodně hub.Vám počasí vyšlo. Helenko,měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, nám se ty chodníčky taky moc líbily, ukážu vám ještě jiná místa. Moc hezky se po nich chodí... Na počasí jsem měli zase štěstí, pršelo jen jedno dopoledne...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Helenko, zase jiný neznámý kout Šumavy. Na rašeliniště jsem ještě štěstí neměla, ale krytých mostů a dřevěných chalup bylo letos dost a dost :o)
    Památníky jsou potřeba stále víc a víc. A taky by bylo třeba vysvětlovat dětem jejich význam a smysl, aby to nebyla nuda. Děkuji za fotky i povídání.
    Přeji ti pohodový nový týden. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, schválně jsme vybrali ubytování trochu jinde než minule, poznali jsme zase jiná místa. Ta rašeliniště jsou hodně zajímavá, parádní procházky po povalových chodnících.
      S názorem na památníky naprostou souhlasím - vidíme, jak lehce se to může zvrtnout...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Helenko, na rašeliništi jsme byli "chvíli" před vámi. Volary jsme také několikrát navštívili, znám to tam už a tak budu mít v příspěvcích i něco z Volar. V muzeu jste asi nebyli.
    Člověk se rád podívá do míst, která navštívil. Pěkný den. 🍹 🍨

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi je jasné, Hani! Tvůj příspěvek byl plný informací, tak já to vzala jen zlehka a prim hrají fotky, je to krása...
      Muzeum bylo bohužel zrovna zavřené...
      Zdravím, H.

      Vymazat
  10. Díky Tvým fotkám jsem si užila pro mne neznámý kousek Šumavy. Je zajímavý.
    Hezké odpoledne, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Taky jsem na Šumavě v Nýrsku. Je tu krásně. Včera jsme byli v Srní v oboře vlků. Krásné fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, užijte si dovolenou! My jezdíme se psem, tak k vlkům nemůžeme... Ale je tam dost jiných krás...
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Šumava je krásná,také ráda vzpomínám na putování po ní v r.2021.Užij si hezkých dnů dovolené.🌲🌞

    OdpovědětVymazat
  13. Na Šumavě jsem byli na dovolené v roce 2022. Bydleli jsem v Kašperských Horách a bylo to úžasné. Moc ráda jsem si v tvém příspěvku připoměla ta krásná místa!
    Krásný srpen, Helenko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, v Kašperkách jsme byli loni a naprosto mi učarovaly. Chápu!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko, díky za tohle krásné připomenutí. Kdysi jsme jezdili na Šumavu velmi často i s dětmi, ale to už je dávno. Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem tam jezdila s rodiči, teď jí znovu objevuji...
      Marti, měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  15. Helenko zdravím, Šumava je krásná. Věřím, že jste si to užili a moc Ti to přeju ! Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Užili, Leni! Bylo nám tam moc dobře.
      Přeji hezké letní dny, H.

      Vymazat
  16. Krásné fotky, miluju povalové chodníčky :D

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  17. Krásná Šumava. Kraj mého dětství. Ta zeleň je až léčivá. Nádherné fotky.

    OdpovědětVymazat
  18. Rašeliniště mají svá kouzla. Procházky právě po takových chodníčcích mám nejradši. Podobnou cestu jsme potkali i po cestě ze Sněžky :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, moc se nám tam líbilo a ty chodníčky jsou super.
      Přeji příjemný večer. H.

      Vymazat
  19. Ahoj Helenko,
    krásné fotky krásné krajiny, musím tam někdy taky udělat výlet:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  20. Moc pěkná místa, Šumava je prostě úžasná ❤️

    OdpovědětVymazat
  21. Helenko, dalsi krasna reportaz z cest, hrbitov velmi pusobivy. M.

    OdpovědětVymazat