...Kréta 2021 - kapitola pátá...

středa, října 13, 2021

Příjemné odpoledne všem!

Pokud máte chuť, pojďte se na chvilku vrátit do teplých dní. Zvu vás na další výlet. Budou to dvě místa, kde jsem už před pár roky byli, ale klidně bych tam jela i potřetí.

Vítejte v Klášteře Arkadi.
Najdete ho na Arkadské plošině na úpatí hory Idy, ve výšce 500 metrů nad mořem. Klášter je celkem silně opevněn, jeho současná podoba je ze 16. století . Na kostele uprostřed areálu najdete prvky krétské renesance i baroka.
Jako většina klášterů byl i tento plně samostatný a soběstačný. Krom kostela a cel mnichů tu najdete vinný a olejový sklep, sklady, malou mlékárnu, stáje, kuchyň, refektář a hospic.




Tady nahlížíme do velmi smutného, památného místa. V roce 1866 byl klášter velmi aktivní v odporu proti osmanské nadvládě. Téměř tisíc Kréťanů, hlavně žen a dětí se přišlo hledat útočiště právě sem. Před Osmany se ukryly do prachárny.  Když bylo jasné, že se neubrání, sami Kréťané zapálili sudy s prachem. Většina jich zahynula. Raději smrt než zajetí... Hrdost lidí je tu doteď velmi silná.


Ambit je kolem dokola skýtá úžasnou podívanou - bujná vegetace, staré zdi, ticho...




Kostel je bazilika se dvěma loděmi. Fascinuje mě svou ošumělostí, která nijak neubírá na jeho velkoleposti, působivosti, důstojnosti.





Ten poklid narušovala jen rusky mluvící dvojice - fotek té "dámy" je nepochybně plný Instagram, jen nevím, proč na sebe museli pokřikovat přes půl kláštera... Počkali jsme si, a pak už byl slyšet jen vítr...

Jen pár kilometrů od kláštera je vesnice Margarites, proslulá výrobou keramiky. Hlína, která se těží v okolí je známá svou kvalitou už od starověku.

Snad v každém domě je hrnčířská dílna a před ní krámek. Pastva pro oči. Vybral by si určitě každý...
Moc se nám líbily tyhle lampičky ve větší velikosti - úplně jsem je viděla v záhonech na zahradě. Jednu bychom do letadla ještě nějak dostali, ale líbila by se nám skupinka...




A kávu v místní kavárně vaří skvělou. Popíjíte, kocháte se a najednou přinese slečna plátky citronové bábovky. Prý na ochutnání... Lahev vody je samozřejmostí ještě dřív, než si cokoli objednáte. Prostě pohostinnost a`la Kréta!


Snad jste se trochu ohřáli...
Mějte příjemný zbytek dne.

Vaše Helena



 

You Might Also Like

50 komentářů

  1. Helenko, to jsou úžasné fotografie a vůbec se nedivím, že se Ti tam líbí. Vodu ke kávě si u nás musím většinou žádat. V málokteré cukrárně ji dávají ke kávě. Při tom by to mělo být samozřejmostí. Jinak jsou tam zajímavé památky a mně osobně se moc líbí ta fotografie modrých dveří se zelení. To je doslova umělecká fotografie. SUPER. Děkuji Ti za úžasnou podívanou a přeji Ti krásné dny i když je chladno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, musím říct, že na Krétě to je standard i v té nejmenší vesničce v horách.
      Děkuji za pochvalu fotek, tam to jde samo, těžce se mi vybírá, kterou zveřejnit.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  2. Helenko,pokochala jsem se.Krásné,zajímavé místo až na tu smutnou událost.Nedokážu napsat,co se mi líbí víc,jsem okouzlena.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, to jsem moc ráda! A moc děkuji.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  3. Úžasný zážitek. Tu kávu bych si také dala.
    Helenko, mám dojem, že říkali, že na Krétě teď bylo zemětřesení. Ty staré stavby tím bývají často zasažené.
    Hezký večer, Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, byl a kávu s tebou bych si dala klidně i u nás.
      Ano, včera tam bylo opět zemětřesení, v krásné městě Agio Nikolaos úplně na východě (byli jsme tam před dvěma lety) poškodilo kostel - fotky jsem nikde nenašla, snad to nebude tak hrozné...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  4. Výborné místo, výstižný popis = skvělý zážitek. Těmi místy procházely dějiny, vy jste šli po jejich stopách. Palec nahoru. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji. Jsou to úžasná místa s pohnutou historií.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  5. Kávu bych si určitě nedala, ale jinak to všechno vypadá a zní náramně skvěle :-) Obzvlášť se mi líbí klášterní vegetace. Ta je v kombinaci s těmi starými budovami opravdu nádherná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, klášterní vegetace je na Krétě naprosto neuvěřitelná, úchvatná a bujná. Skutečně zážitek.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  6. Helenko, opět krásné toulky s tebou po Krétě. Krásně nafoceno a krásně popsáno.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenko, zdravím. Líbí se mi ta kombinace staré stavby a zeleně. A ta keramická vesnička je moc hezká ! Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, mě taky - staré zdi a bujná vegetace, to je prostě pastva pro oči.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Heleno, hezký výlet do teplíčka (když jsme ráno vyráželi na výlet, byly 2°a pvní kilometr jsem šla v rukavicích :D). Klášter se mi moc líbí a ta keramika ....
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ty rukavice mě vůbec nepřekvapují! Rána jsou opravdu chladná!
      Snad ses alespoň pohledem na fotku trochu zahřála.
      Užívej si dovolenkové dny, H.

      Vymazat
  9. Nádherná reportáž z krásného kousku světa. Helo, máš hezké zážitky z dovolené. Ta keramika je moc pěkná. M.

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, moc ráda jsem se s Tebou vrátila do teplých dnů. Kochám se krásnými fotografiemi jak z kláštera, tak z vesničky. Keramiku mám ráda a určitě bych si vybrala.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, sama bych trochu tepla brala. Teď je skutečně chladno...
      Ta keramika je fakt úžasná!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  11. Asi vstoupím do kláštera… ale jenom na Krétě😊 Moc zajímavá série reportáží o Krétě. Děkuji Helo za zážitek!!!—

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom případě ještě vydrž, ukážu vám jeden ženský. Ten se ti bude opravdu líbit!
      Renatko, děkuji a přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  12. Helenka,
    opäť veľká nádhera a nepochybujem o pohostinnosti Grékov :-)
    Hneď by som tam letela opäť, tak snáď bude repete budúci rok...
    Maj sa krásne a škrabkám Aarona,
    A.

    OdpovědětVymazat
  13. Před chvílí jsem nasávala teplo a kochala se fotkami u Evy a teď si to opakuji tady u Tebe.
    Krásné fotky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Haničko, taky na to teplo vzpomínám...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  14. Helenko, zasnila jsem se. Tiché kroky mnichů, barevná keramika a poklidné posezení ve slunečné krajině, kde se zastavil čas... Krásné podzimní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, nedivím se. Já se tam taky úplně ponořím do té úžasné atmosféry...
      I ty měj krásné podzimní dny, H.

      Vymazat
  15. Helenko nádhera, i když tato místa neznám. Keramiku měli na Krétě krásnou všude, v kuchyni mám sluníčko, které mi ji připomíná ...
    Hezké říjnové dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, i jsem si na to tvé sluníčko vzpomněla :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Helenko, nádherné fotografie z úžasných míst na Krétě. 👍👍👍 Zeť tu byl s vnučkami před dvěma roky na dovolené, dcera tehdy nedostala dovolenou. Moc míst na ostrově nenavštívili, většinu času trávili na pláži. Být tam my s mužem, určitě bychom cestovali po památkách.
    Klášter je impozantní a keramika v Margarites je nádherná. Těžko by se mi odolávalo. 😃
    Měj hezké dny. 🍁🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, my taky neposedíme :o) Mě by trápilo, že tam je taková krása a já ji nevidím... A tu pláž a moře jsme pochopitelně taky stihli :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Ty tvoje krétské výlety jsou tak úžasné)))) Hřejí na duši. Je mi líto; že jsem Margarites nenavštívila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji. Však víš, tam to jde samo...
      Měj pohodový pátek. H.

      Vymazat
  18. Helenko, krása. U těch krámků s keramikou bych nemohla stát, letěla bych domů přetížená nebo bych tam nechala oblečení a dovezla keramiku :-). Krásný víkend Ti přeji. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, jen kdyby si viděla, jak se se zavazadly zachází... Občas nepřežije ani kosmetika v plastu...
      Ale chápu, smutnila jsem.
      Pa, H.

      Vymazat
  19. Helenko, nádherný klášter, tak nějak tajuplný.
    No a ta keramika ... tam bych taky měla těžkou volnu, ale s prázdnou bych neodjela :-)
    Přeji ti klidný a snad slunečný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je. Kouzelné místo.
      Ta keramika mě trápí ještě teď...
      Měj hezké odpoledne, H.

      Vymazat
  20. S tebou sa vždy rada vrátim do teplých dní :) ... a toto bol fantastický návrat. Priam som cítila tú veľkolepú atmosféru starobylého kláštora i rozprávkovej dedinky ... úprimne ďakujem, nádherná prechádzka ♥♥♥ Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velice děkuji za krásný komentář, Marti.
      I ty měj krásné dny, H.

      Vymazat
  21. Helenko, další krásná reportáž ke kochání. Děkuji a měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  22. Zahřála jsem se a opět obdivovala pěkné fotky.
    Hezký den, Helenko. 🙂

    OdpovědětVymazat
  23. Helenko, ráda se s Tebou toulám po Krétě, jsi úžasný průvodce. Ta keramika je nádherná, také bych si něco vybrala. Moc hezké fotky z letní dovolené.
    Přeji pohodovou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Dášo! Manžel tvrdím, že bych tu funkci mohla vzít z fleku :o)
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  24. Ahoj Helenko,
    je možné, že znám klášter z nějakých tvých starších fotek? Je to rozhodně velmi zajímavé místo s jedinečnou atmosférou.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  25. Je, Haničko! Už jsem tam myslím před třemi roky byli. Ale je tak krásný, že bych tam klidně jela potřetí...
    I ty se měj moc hezky, pa H.

    OdpovědětVymazat