...linoryt a sranda...

středa, ledna 29, 2020


Příjemný večer všem!

Zná ho asi každý, každý se s ním asi v dětství setkal a řekněme si na rovinu, nebyla to zrovna nejoblíbenější výtvarná technika. Dlouhé hodiny rytí do kousku lina, výsledek v nedohlednu, děti jsou netrpělivé... jenže pak, po hodinách se stalo to kouzlo, když ten rozrýpaný kousek prošel barvou a lisem.
Na tohle všechno jsem myslela předminulou sobotu v chrudimské Galerie Art na vernisáži linorytů výtvarníka, grafika, tiskaře a vynálezce Miloše Slámy.


Řeknu to rovnou - byla jsem okouzlená! Stále mi není jasné, jak se to, co jsem tam viděla, dá vytvořit právě linorytem.


Tolik pokory, trpělivosti, jemnosti a preciznosti.



Možná vás zaujalo to, že je pan Sláma vynálezce. Vymyslel a sestrojil unikátní tiskařský lis.


Pokud budete mít cestu do Chrudimi, v galerii se zastavte. A pokud ne - víc informací i samotných obrázku najdete zde . Tam jsem si vypůjčila i fotku pana Slámy z workshopu, který probíhal před vernisáží.

A Teď ta sranda. V pardubickém divadle právě probíhá Grand festival smíchu. Vybrali jsme si několik představení, první z nich jsme už viděli. Nekorektní skeče v podání Tros Boys, tedy Lukáše Pavláska,  Josefa Poláška a Jakuba Žáčka je prostě... prostě sranda. Tu nekazí ani správně vyšinutý pianista Zdeněk Král. Chcete-li vypnou, bavit se a třeba i chechtat, doporučuji.


Viděli jste v poslední době nějaké divadlo? Pokud se povedlo, budu ráda za typ...

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

41 komentářů

  1. Helenko, také se mi linoryty líbí, ale nikdy jsem to nezkoušela. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, pro dítě možná zdlouhavé, pro dospělého v určitém ohledu i relaxační tvoření. Přece jen už máme víc trpělivosti...
      I ty měj hezký den, H.

      Vymazat
  2. Jelikož otec byl povoláním litograf a grafik a malíř amatér s touto technikou jsem byla obeznámená dostatečně. Nějaký ten linoryt jsem spáchala :-). Otec měl období, kdy se linorytu a dřevořezu věnoval hodně. Výstava by se mi určitě líbila.
    Typ na divadlo:
    Prý divadelní představení Dva nahatý chlapi nemělo chybu. Tak hodnotili u nás ti, kteří ho viděli. Aplaudovalo se prý pražským hercům ve stoje. Bohužel já jsem to prošvihla :-).
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, už chápu všechny tvé počiny - vyrůstala si v uměleckém prostředí, vidět litografovi a grafikovi do "kuchyně" musí být hodně zajímavé! Jestli nemáš cestu, mrkni na výstavu alespoň na stránkách galerie.
      A děkuji za typ, už jsem to taky slyšela :o)
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Ty obrázky jsou kouzelné!
    A mě ten linoryt vždycky bavil, dokonce jsem si pořídila sadu rydel i domů, ale nějak není čas ....
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou, Ilonko!
      Taky mám doma rydle, ale nedržela jsem je hromadu let...
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  4. Tedy to je nádherné. Také jsme ve škole linoryty tvořili, ale to už je dávno. Vnučka Lucinka dělala ve škole linoryt podobizny W. Matušky. Mám ho na blogu obrázků ve složce Lucky tvorba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, je, moc jsem si tu vernisáž užila.
      Ráda věřím, že tvoření vnučky máš uchované jako poklad.
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  5. Nádherné obrazy, krása. To museli zabrať času a trpezlivosti...
    Verím, že ste si divadlo užili.
    Pekný deň Helenka,
    pá A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, snažíme se trochu relaxovat, kulturní zážitky střídat s přírodou. Tohle se opravdu povedlo.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  6. Tak samozřejmě, každý den vidím divadlo po ránu v zrcadle, ale v neděli jdu do Rytířské v Praze, tak se nechám překvapit, maximálně podám zevrubný referát.
    Tyhle tři pány si v akci dovedu překvapit a věřím, že se s nimi dobře smálo a vypouštěla přebytečná pára.
    Víš, že já jsem nikdy neryla, maximálně hubou hluboké brázdy, ale ta oblíbenější technika šla mimo mne, škoda :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, těším se! A máš pravdu, nasmáli jsem se i do zásoby :o)
      Nikdy není pozdě linoryt vyzkoušet, co vís, třeba tě to bude bavit.
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  7. Souhlasim s kazdym slovem ohledne linorytu, velky obdiv! A take nechapu, jak to delaji:-). A to divadlo by me tedy hodne lakalo, mmam ho rada, ale chodim malo, vim, to prijde:-). Takze rady bohuzel nemam. V MB je ted nova hra Ted me zabij, neni to oddechovka, naopak, ale pry standing ovation. Uzasne herecke vykony. A v MB jeste Muzi v offside, ty jsem videla, hraji se vecnost a to byla sranda:-). Sehnat listy ale byva nekdy nadlidsky vykon. Hezke dny, Helenko. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já, Marcelko. Byla jsem úplně ohromená!
      Děkuji za typy, divadlo z MB k nám občas jezdí, budu to hlídat. A vstupenky, ty mám všechny půl roku do předu...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  8. Helenko, linoryt samozřejmě znám, ale ne takový krásný jak ukazuješ. Třeba to kapradí je nádherné. Je to šikovný a nadaný člověk.
    Srandu mám ráda, ale nějak se z našeho života vytrácí. Mám pocit. Takže pokud je dobrý film nebo divadlo rádi zajdeme. A nemusí to být až tak třeskutá sranda :-), spíš inteligentní než Kameňák a Babovřesky.
    Přeji pěkný večer.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ta výstava je skutečně překrásná!
      A co se srandy týče, i já myslím srandu, jak o ní mluvil pan Werich, tebou zmiňované filmy jsem asi neviděla...
      Přeji příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  9. Linoryty jsou moc krásné,já znám více dřevoryt,myslím,že technika je stejná,akorát se ryje do dřeva.Mám doma hodně dřevorytů od malíře a grafika Karla Vika,který žil v Turnově a tatínek se s ním znal.Často jsme k panu Vikovi chodili a tak jsme pozorovali,jak se dřevoryt tvoří.A čeká mě 15.února místní turnovské představení Ve stodole u slepic.Těším se,jedna z hereček je moje bývalá kolegyně z práce.Helenko,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tyhle zážitky, které popisuješ, to je nádhera! Dají dílu úplně jiný rozměr, když člověk zná osobně tvůrce, vidí ho při práci.
      Užij si divadlo i dnešní neděli, pa H.

      Vymazat
  10. Heli, obrázky jsou nádherné, ani se mi nechce věřit, že je to linoryt. Ale věřím. :o)
    Do divadla se chystáme až na jaře, dárek od dětí.
    A vidět Pavláska o spol naživo musel být parádní zážitek, baví mne.
    Měj hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, ani mě se nechtělo věřit, že to je linoryt...
      Ano, pan Pavlásek byl skvělý a to nevíš, že v jedné scénce byl v dámských plavkách :o) Jak píšu, prostě sranda.
      I ty měj hezký den, H.

      Vymazat
  11. hezké obrázky,do divadla se zatím nechystám,Sv

    OdpovědětVymazat
  12. Helenko, obrazy jsou opravdu nádherné! A věřím, že i představení muselo být moc fajn :)
    A také jste si vyměnily na setkání moc hezké dárečky (minulý příspěvek) ... ten vaflový vzor je moc moc hezký! Pěkné zimní dny, M.

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné až nepochopitelné....jak tohle někdo dokáže.
    Já mám linoryt moc ráda. Docházím pravidelně do grafické dílny a dokonce jsem si teď pořídila nová rydla i domů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to ti tleskám! Rydla mám ještě z dětství (sadu z NDR), pak jsou doma novější, co měly děti, ale v ruce jsem je neměla roky...
      Přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  14. Za kulturou se nějak ani nechystám. Musela bych umlouvat někoho kdo by za mě šel do práce, a to se mi moc nechce. Jsou ovšem dvě výjimky kvůli kterým bych to udělala. Koncerty Čechomoru a Ondřeje Havelky. To prostě musím. Jinak, můžu se zeptat na vztah vy a Chrudim? Za Chrudim, nějakých dvacet kilometrů směr Nasavrky jsem jezdila od čtyř let na chalupu, kde jsem prožívala ty nejkrásnější prázdniny jaké může dítko z Prahy zažívat. A pak i lásky....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, vítám vás u sebe na blogu a dovoluji si nabídnout tykání, jak je tady zvykem.
      Čechomor a pan Havelka, to je skutečně záruka kvality a skvělého zážitku, nedivím se!
      A váš dotaz - Chrudim mám 11 km a mám ji prostě ráda. Kamarádi tam mají zmiňovanou galerii, moc ráda tam jezdím. Stejně jako směrem k Nasavrkům - Vysočina je krásná. Věřím, že máte krásné vzpomínky...
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
    2. Tak tahle část Vysočiny určitě....krásné je to i směrem k Seči a v Hlinsku a okolí. Ono vlastně díky tomu ježdění na tu chalupu jsem po seznámení s jednou partičkou z Prahy, která tam jezdila jsem si našla cestu ke swingu a díky bydlení na jednom pražském sídlišti se seznámila s jedním z hráčů v původním OPSO a později Melody Makers Ondřeje Havelky. Kamarádíme se přes třicet let a nikdy neopomenu pokud hrají někde tady poblíž na koncert zajít. Podle obrázku v záhlaví počítám, že jsi taky propadla kouzlu čemeřice! Já tuhle nenápadnou květinku miluju, objednala jsem si před dvěma roky nějaké plnokvěté odrůdy a od sousedky jsem dostala několik jednoduchých, takže jedu ve velkým :-D....

      Vymazat
    3. Vendy, děkuji za milé vzpomínky. Čím jsem starší, tím raději tam jezdím. Manželův tatínek pocházel z Chotěboře, často jezdíme na židovský hřbitov ve Dřevíkově, na Veselý Kopec. Je tam prostě hezky.
      Čemeřice mám moc ráda, mám jen dvě, ta co je na fotce je od tchána, hýčkám ji, je to památka...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
    4. Já už tam zajíždím zřídka, vlastně jen když se tam občas scházíme s tou naší partičkou. O tu chalupu jsem přišla, díky nevlastním sourozencům, na to konto se koupil tenhle barák a do něj jsme se později z Prahy odstěhovali. Největší chyba kterou jsme mohli udělat....

      Vymazat
    5. Jo, pokud bys chtěla, mě se hodně vysemeňují bílé čemeřice s drobnými fialovými tečkami a mám tady nějaké semenáčky. Tak kdybys chtěla můžu poslat.

      Vymazat
    6. Vendy, on nikdo není prorokem...
      Moc děkuji za nabídku, je tak lákavá, že nemohu odmítnout. Pokud je tedy nemáš komu jinému dát, budu moc ráda.
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Helenko, techniku linorytu jsem si jako dítko vyzkoušela a vždy jsem se bála, abych si rydlo nevrazila do ruky. Obrázky jsou krásné - je to umění, vytvořit tak krásné obrazy. Do divadla se v únoru nechystám, ale vidět představení, kde se jenom směješ je výborná relaxace.
    Přeji ti krásné dny. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, já zase, že mi rydlo ujede, odřízne to, co nemá a vše bude zkaženo :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Už se do galerie ke Světlaně moc těším. Helo, díky za upozornění. Asi by mi to uniklo. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, určitě se v galerii zastav, je to krásná výstava.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  17. Ahoj Heli!!
    To jsou linoryty!!! Oh!! Jsou krásné.
    je dobře, že jste užívali "srandu" :o))
    Určitě jste se úžasně bavili!!
    A na setkámí jsi byla tak mile připravená, moc hezké pozornosti!!
    krásný únor přeji Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jaru!
      Ty linoryty jsou skutečně úžasné, nádhera!
      A sranda, ta občas musí být. A když není hloupá, o to víc :o)
      Moc děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat