...krásný den...

neděle, srpna 07, 2016


Hezké nedělní odpoledne všem!

Teto příspěvek bude reportáží z moc krásného dne. Udělali jsme si čas jeden pro druhého a jeli jsme na výlet. A povedl se! Posuďte sami.


Asi hodně z vás poznalo, že naše první zastávka byla na zámku v Novém Městě nad Metují. Byla jsem tam už mockrát a mám to místo opravdu ráda. Mám ráda nádvoří,



Mám ráda Jurkovičův most, kterým se dostanete na kouzelnou zahradu pod zámkem.


Mám moc ráda i tu zahradu.



Stejně jako před zámkem, i zahrada je vyzdobena sochami trpaslíků z dílny M. B. Brauna.
Nebudu vás unavovat historií zámku, i když je velmi zajímavá, ale pár informací si přece jen neodpustím. Novoměstský zámek je totiž v mnoha směrech velkým unikátem, stejně jako je zajímavá historie rodiny jejich současných majitelů Bartoňů z Dobenína. Ti zámek koupili v roce 1908 a chtěli ho proměnit v moderní reprezentativní rodinné sídlo. To se povedlo, protože přestavbu svěřili vynikajícím architektům té doby Dušanu Jurkovičovi a Pavlu Janákovi. Opravdu šťastná volba. Zámek zdobí díla umělců ve stylu art deco, kubismu i funkcionalismu a zároveň citlivě zrestaurovali renesanční a barokní výzdobu. Přibyly moderní vymoženosti jako elektřina, vodovod, výtahy, telefon, ústřední topení... Vlastně i ta mnou opěvovaná zahrada je Jurkovičovým dílem. Vymyslel vytápěný skleník a zavlažovací systém přímo z Metuje...



Poslední ohládnutí, ale smutní být nemusíme, tohle město má ještě hodně co ukázat. třeba kouzelné renezanční náměstí,


nebo překrásná Alegorie Metuje od Olbrama Zoubka, umístěná na skalním pilíři nad Horákovým mlýnem. Je opravdu překrásná....


A je čas na oběd. Ten jsme si dali na terase hotelu Rajská zahrada. Užili jsme si jak výborné jídlo, tak pohled na město i opravdu rajské terasovité zahrady.


Více méně náhodou jsem se pak zastavili ve vesnici Podbřeží. Jeho dominantou je krásně opravený zámek Skalka (je nepřístupný, patří soukromé firmě). Možná jste o něm slyšeli v souvislosti se sporem o schody ke kostelu v Neratově.



Nás ale nejvíc zaujala směrovka, na které stálo: židovský hřbitov.
Dostanete se k němu cestou podél Zlatého potoka.


Není třeba slov. Hřbitov je ze 17. století, slyšíte tady jen šumění Zlatého potoka, zpěv ptáků a řeč lesa...





Byl to moc krásný den. Manžel měl právě narozeniny, rodinná oslava teprve bude, ale tahle soukromá, ta se nám moc líbila.

Mějte se moc hezky a užívejte každého dne.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

33 komentářů

  1. Helenko, musel to být krásný výlet! Díky za zprostředkování poznání dalšího místa, které neznám.
    I my jsme si dneska udělali čas pro sebe a vyrazili jsme na výlet. Potrápili jsme těla padesátikilometrovým výletem na kole a docela jsem ráda, že už jsem doma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, máš můj obdiv! Děkuji za milá slova a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  2. Helo, krásný výlet. V Novém Městě jsem už nebyla mnoho let, musím to napravit.
    Na tvé obrázky z cest se vždy těším. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, zajeďte si tam, budeš překvapená, spousta krásných zákoutí...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  3. Milá Helenko je to krásné když si vyšetříte čas jen pro vás dva.Však si ten čas s J.moc zasloužíte. Navštívili jste místa mému srdéčku moc blízká. Naposledy jsme byli v N.M. nad M.s mamuškou a procházka zahradou bude pokaždé vzpomínkou. Celkově je to kraj nám moc blízký, plný nádherných míst.
    Dodatečně posiláme J.velikou gratulaci a moc pozdravů. Mějte se moc krásně,paa ❤❤❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zdeničko, mockrát děkuji za slova, která skutečně pohladí. Jsi zlatá!
      Však víš...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  4. Helenko, je to velká nádhera, nikdy jsem tam nebyla a moc se mi tam líbilo... takže jsem ráda, že jsem mohla taky tak trochu na výlet ...
    Měj se hezky a užívej si všeho krásného ..
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, moc si tvých slov vážím, moje psaní a focení mají smysl a to mě tolik těší!
      Pa, H.

      Vymazat
  5. V Novém městě nad Metují studovala moje babička a má na to místo krásné vzpomínky. Když to tam vidím, vůbec se tomu nedivím. Bude mít teď narozeniny a taky ráda výletuje, tak přemýšlím, že jí tam vezmeme ať se vrátí zase na chvilku do mládí:) Krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, dala by si babičce úžasný dárek. Město znám hodně let a v poslední době opravdu rozkvetlo do krásy...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  6. Helenko, predne manzelovi gratulace a prani hlavne pevneho zdravi, at muzete vyrazet na vice takovych bezva vyletu a travit spolu hezke chvile. Je videt, ze si je dokazete uzit:-). Pekny den. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkuji za krásné přání a milá slova.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  7. Milá Helenko manželovi přeji vše nej...Výlet se povedl, děkuji za krásné fotografie.Užívejte srpnové dny ve zdraví a v pohodě.Moc zdravím Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, moc děkuji! Máš pravdu, byl to úžasný den!
      I tobě přeji jen hezké a klidné dny, H.

      Vymazat
  8. Ahoj Helenko
    Jé, tam jsem také byla....moc se mě tam líbilo,zahrada nádherná a most...Jurkovič má bezva stavby. Na hřbitov jsme ale nedošli.
    Měj se hezky Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťulko, Nové Město se snad musí líbit všem. Hřbitov jsme našli jen náhodou a byla to hodně hezká náhoda...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  9. Na takový výlet bych jela hned. Krásný den, krásná fotoreportáž :-))

    OdpovědětVymazat
  10. Heli, podle fotek nádhera! To musela být ale příjemná neděle! Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, fotky nelžou, byl to moc krásný den.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  11. Ahoj Helenka, Jurkovič je i môj obľúbenec, ja som si jeho skvosty užívala minulú nedeľu v Luhačoviciach a nedávno som sa o ňom dozvedela veľa zaujímavého v múzeu v Brezovej pod Bradlom. Musím i Nové Město nad Metují zaradiť do plánu výletov :-)
    Vďaka za virtuálnu prechádzku, krásny deň ti prajem! Vierka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vierko, Nové Město tě zaujme i jiným krásami, než jen Jurkovičovou prací, jistě nebudeš zklamaná!
      Děkuji za návštěvu a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  12. Helenko musím Ti pochválit pěkný vzhled blogu, povedl se Ti!Manželovi dodatečně gratuluji k narozeninám, výlet se podle fotek podařil. Jsem ráda, že jsi zkusila marmeládu s karamelem a že Vám chutná a děkuji Ti moje věrná čtenářko za Tvé komentáře,pohladí na duši. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkuji za pochvalu i gratulaci i všechna milá slova!
      Díky, díky. Měj hezký den, H.

      Vymazat
  13. Moje milá Helenko,nádherný výlet,já díky tebe poznávám krásu naši vlasti!Možná to zní pateticky, ale já jsem"konzerva"a jsem pyšná na naše památky,ať jsou to kostely ,hrady,zámky, příroda ....a proto tě prosím,jak by tě Tvé putování dovedlo do Kladrub,prosím o reportáž alespoň na pět blogůůůůůůůůůůůůů:-),byla bych moc šťastná!!!!Budu se těšit!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Dájenko, dobře vím, že ty mé reportáže umíš ocenit. Vždycky při takových výletech uvědomím, že u nás je opravdu co obdivovat a že bych a té historii měli stavět.
      A reportáž z Kladrub je celkem v dohledu - mamce k narozeninám jsme nadělili výlet, a ještě na něj nedošlo :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  14. Helčo, tak tady jsem nikdy nebyla a moc se mi tvoje cestovatelská reportáž líbí a doufám, že se mi naskytne příležitost navštívit tato krásná místa. Když to tak vezmu zpětně, tak u tebe mohu hledat inspiraci na výlety a dovolené, což je super. Měj se hezky, Ditta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dittu, tvoje slova mě opravdu moc těší! Nové Město je fakt moc hezké a stojí za návštěvu.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  15. Ahoj Helenka. Vdaka za dalsi krasny vylet. Prajem pekne leto. Monika

    OdpovědětVymazat
  16. Helenko, na jiném blogu jsem zjistila, že máš "Nový" blog. To jsou ale změny, moderní vzhled :o). Na mne je zde příliš anglický výrazů a nový název jsem si musela dát do překladače :o)))), jsem prostě konzerva a mám raději české výrazy. To už je asi věkem a je to jenom můj problém...
    Jinak opět tvé krásné putování naší krásnou domovinou, tolik kouzelných míst zde máme,že ? Hezký den jste si připravili jeden pro druhého, plný štěstí.
    Měj stále krásné dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, moc děkuji, že si mě našla :o) Začalo to nevině a takhle to dopadlo... Adam mě drží stále ve střehu :o), asi abych nezakrněla...
      A jinak ano, nemáme moc takových dnů, o to víc si jich vážíme.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Helenka, ale si mi dala ... od návratu z dovolenky 27.7., keď som hľadala po nete, čo som zameškala, špeciálne som hľadala tvoje príspevky. Vieš že milujem tvoje reportáže z takýchto výletikov, z Tvojich ciest ... a nič, už 4 týždne nič od Teba!!! Nezdalo sa mi to ... Až dnes som sa nejak dopátrala k zmene názvu Tvojho blogu, vďaka ktorej mi blogger ukazoval len staršie články a nové nie ... tak som dala blog nanovo sledovať a idem sa pokochať vo všetkom, čo som za tie 4 týždne zameškala - hlavne som rada že som ťa opäť našla ♥ Krásny zvyšok leta a samozrejme, ďakujem za tento krásny výlet!!!

    OdpovědětVymazat