...Brno - zastavení druhé...

pondělí, března 20, 2023


...tentokrát Starobrněnský klášter.

Příjemný večer vám všem!

Cisterciácký klášter na tomto místě založila královna vdova Eliška Rejčka. Zrušen byl až v době josefinských reforem (1782) a rok po té byl předán augustiniánům. Celé místo se úzce váže s učitelem, mnichem, knězem a později opatem augustiniánského kláštera Greogorem Johannem Mendelem, zakladatelem genetiky.

Byli jsme tam na konci ledna, rekonstrukce náměstí byla před dokončením, stejně jako Mendelův skleník...

V budově kláštera je muzeum, tak jsme nakoukli :o)

Moc se mi líbila plastika Pavla Hřebíčka - královna česká a polská Eliška Rejčka.

A asi největší trhák v muzeu - Peter Paul Rubens - Svatý Augustýn. Je na dva roky zapůjčený z Národní galerie v Praze. 


Najdete tu pochopitelně i sbírku krásných ornátů, klenotů a liturgických nádob. Zlobilo tu osvětlení, tak jsem se na chvilku ocitli absolutní tmě :o) 


Salon Mendela, není úplně nepohodlný, že.

Kaple cisterciáček mě uchvátila hlavně gotickou osmidílnou žebrovou klenbou. Opravdu nádhera!







Do pravděpodobně nejkrásnějších prostor - baziliky Nanebevzetí Panny Marie a knihovny jsme se nedostali, prohlídka je možná jen na objednávku. Tak alepoň exteriér...




Tolik pro tuto chvíli  k lednové návštěvě Brna, a teď něco přece jen něco aktuálnějšího. 
Je čas na ušáky, jaro je tu!


Čistá bavlna, dárek pro nesmírně milou dámu, trocha rozvernosti do jejího elegantního domova. Doručeno, splněno :o)



Mějte pohodový týden!

Vaše Helena

You Might Also Like

48 komentářů

  1. Díky za brněnské pokračování)))) velikonoční háčkování je opět krásné. Měj Helenko pěkné a poklidné jaro. Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Heleno, ráda jsem nakoukla do kláštera. Jak už jsem psala - Brno je pro mne město neznámé, takže aspoň na fotkách.
    Ušáci jsou parádní - jak ti háčkovaní, tak ti v krabičce - ti mě fakt pobavili.
    Já mám ve foťáku mraky fotek z Kutné Hory, kde jsme byli o víkendu, ale kdy dojde na články, to netuším, protože se tím pelmelem musím probrat.
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, doufám, že tím naše objevování Brna neskončilo. Je tam pro nás mnoho neobjeveného...
      Děkuji za pochvalu, ušáci mají tu krabičku místo králíkárny :o)
      Těším se na fotky KH!
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Krásná prohlídka kláštera a jarní výzdoba. Hezké jarní dny ti přeji Helenko.

    OdpovědětVymazat
  4. Kolem kláštera jsme na někdejší dovolené chodili, ale dovnitř jsme nešli. Náměstí také znám jen před rekonstrukcí. Děkuji za nakouknout do kláštera. Příjemné jarní dny ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, náměstí je už dokončené a jako všechno nové, má nadšence i odpůrce. Určitě se tam chceme vrátit a podívat se do baziliky, teď to nebylo možné...
      Moc děkuji a přeji hezké jarní dny, H.

      Vymazat
  5. Hezké fotky lákající k návštěvě. Už plánujeme výlet. Háčkovaný ubrus je zajímavý , moc vtipný a také inspirativní. Jste moc šikovná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdenko, tak to mě skutečně těší! At se vám výlet vydaří!
      Děkuji za pochvalu, chtěla jsem něco neokoukaného :o)
      Přeji krásné jarní dny, H.

      Vymazat
  6. Přes Mendlovo náměstí každý den jezdím, ale na klášter jsem se ještě nikdy podívat nebyla, jsem ostuda. Děkuju za tip :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, nejsi! Tak to bývá, když kolem něčeho denně chodíme, jezdíme...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Velmi zajímavé místo, protože tipuji, že mnoho lidí to vůbec nezná. Jsem ráda, že tu dáváš Brno, také tam občas jezdím, ale při poslední návštěvě jsme dali přednost jiným místům. Ovšem Mendel měl kulaté výročí a snad už to náměstí, které bylo pořádně rozkopané, bude OK, tak při příští návštěvě tam určitě zajdeme. Vím, že návštěvy je třeba předem objednat a musí se na to myslet. Eliška Rejčka "bude mít radost".
    Helenko, háčkovaný ubrus se moc povedl, filetové háčkování je fajn. Děkuji hlavně za to Brno a těším se na další. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, my moc rádi navštěvujeme kláštery, ať u nás či v zahraničí. Tak jsme využili možnosti, i když bazilika zatím nevyšla... Náměstí je už hotové.
      Děkuji za pochvalu a přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  8. Moc ráda jsem se na fotky podívala. Já nevím proč, ale já neměla tak nějak Brno ve svém zorném poli. A jak vidím, je možné tu potkat spoustu krásy.
    Zajíci uháčkování nemají chybu, no a ti, kterí se dívají jsou také super. Já mám jen takové dva :-(.
    Ale obdobnou dečku mám už přichystanou pod džbán s velikonoční výzdobou.
    Měj se moc hezky, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, měli jsme to roky stejně... Rozhodně za prozkoumávání stojí!
      Moc děkuji za pochvalu. Ti v krabičce jsou u nás už roky, vždycky je vytáhnu.
      Těším se, až nám ukážeš svou jarní dečku.
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  9. Pokud se nepletu tak v bazilice je Eliška pohřbená spolu se svým partnerem Jindřichem z Lipé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemýlíš se, Vendy! Jen se do té baziliky musíme ještě podívat...
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  10. Helenko, konečně se mně snad podaří vložit komentář. Už jsem v této končině Starého Brna hodně dlouho nebyla. Za mlada byla hodně v kurzu tamní vinárna U Elišky :o)
    Budu to muset napravit, kolem Mendláku je toho tolik zajímavého k vidění i ochutnání :o)
    Ubrousek - dečka je moc pěkný, milou dámu velmi potěšil - jsi prostě poklad.
    Doufám, že máte také pěkné počasí a užíváš si jarní pohodu. Měj se moc hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tenhle zájezd do Brna úplně prostor na vinárny nedával, ale děkuji za tip :o)
      Poklad nejsem, ale mám radost, že máš radost!
      I tobě přeji krásné jarní dny, pa H.

      Vymazat
  11. Zrovna zítra jedeme do Brna. Rádi bychom navštívili hrad Špilberk, na kterém jsme ještě nikdy nebyli a dali si tam nějaké dobré jídlo. Přece jenom tam mají mnohem větší možnosti než u nás na malém městě. Zajíčkový přehoz se ti moc povedl, vypadá parádně!

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, doufám, že jste si Brno užili! Na Špilberku jsem ještě nebyla, ale v záloze mám ještě jedno místo. Určitě vám ho ukážu.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  12. Lezarts

    Rozhodně to nebyla “ nuda v Brně”.
    Zajímavá prohlídka.
    To není “zajíček v své jamce sedí sám”:))) Ulovila jsi háčkem hezkou partu ušáků!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nuda to rozhodně nebyla, máš pravdu, Renatko!
      A ta ušatá partička se mi líbila, tak jsem nahodila...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Helenko, ač jsem v Brně byla mnohokrát, Starobrněnský klášter jsem nikdy nenavštívila. Proto moc děkuji za jeho přiblížení. 🍀👍 Asi bych to měla někdy napravit.
    Háčkovaná dečka a porcelánoví ušáci jsou moc pěkní.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Alenko!
      Moc děkuji za milou pochvalu a přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  14. V Brně jsem nebyla už hodně dlouho.Klášter je opravdu nádherný,těžko se do Brna dostaneme,tak aspoň díky tobě jsem se podívala.
    Dečka a ušáci úžasní.Dnes jsem si zrovna dva dokoupila.
    Helenko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, víš jak se říká "nikdy neříkej nikdy"!
      Moc děkuji za pochvalu, já letos žádného ušáka nekoupila, že bych se ještě podívala - určitě se k nám nějaký vešel :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  15. Teda, ty figuríny s ornáty vypadají pořádně děsivě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to si představ, že jsem tam s nimi byla úplně potmě :o)
      Marie Veroniko, měj hezké jarní dny,. H.

      Vymazat
  16. V Brně jsem byli v listopadu na Martina. Program jsme měli hodně nahuštěný, ale za víkend se nedá vše stihnout. V klášteře jsme nebyli, díky za tip, dávám si ho do čekárny výletu. Díky za komentáře na mém blogu. Přeji pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, tohle byla pracovní cesta, ale přece jen jsme něco vidět stihli... Klášter a bazilika rozhodně za návštěvu stojí. Čekárna na výlety - to se mi líbí, mám ji narvanou :o)
      Měj příjemný večer. H.

      Vymazat
  17. Helenko, díky za další krásnou reportáž z Brna. A krásné tvoření. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  18. Vija
    Helenko, s tebou jsou ty výlety pokaždé zajímavé, díky za pokračování. A háčkování se mi líbí moc.
    Měj prima dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji za milá slova. Opravdovou brněnskou perlu jsem si nechala nakonec.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Helenko moc se mě líbí klenby v kapli a zaječí dečka nemá chybu ! Hezký víkend přeju, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, taky jsem byla tou klenbou okouzlená!
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  20. Helenko, opravdu se nenudis, tolik ruzonorodych aktivit! Ale to je fajn:-). Hezky vikend. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, fakt ne! Když to jen trochu jde, snažíme si práci zpříjemnit...
      Marcelko, měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  21. Helenko, na Špilberku a v Brně po městě jsem byla vícekrát, ale spíše jsem se zdržela u kamarádky na kus řeči, v ZOO a na Veveří jsme také byli návštěvou, ale v klášteře zatím nikdy a jsem ráda, že jsem si u tebe rozšířila obzory.
    Dečka se zajíci je úžasná. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, na nás zase čeká ten Špilberk. V ZOO jsme byli s Aaronem a všemi školkami z Brna - byla to švanda, myslím, že se dětem líbil úplně nejvíc, mohly si ho pohladit :o)
      Moc děkuji a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  22. Ahoj Helenko,
    děkuji za výletní příspěvek, Brno zase tak moc neznám a zde jsem ještě nebyla, takže jsem si to užila.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, my taky ne a tak jsme byli rádi, že ho můžeme alespoň trochu začít objevovat.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  23. Děkuji za krásné fotky, myslím, že tohle jsem v Brně neviděla. 🙂

    OdpovědětVymazat