...zázrak se může stát i v pondělí...

pátek, prosince 11, 2020

Příjemný večer, vážení!

Ano, a dokonce musím říct, že letos za zázrak považujeme i věci, které byly ještě nedávno naprosto samozřejmé. Zajít si s kamarádkou na kávu, s manželem do divadla, zacvičit si, jet na výlet, víkend... 
Pracovní pondělní cesta je zatím celkem běžná věc, ale procházka s manželem po Vyšehradu, to je velká vzácnost, zázrak. Stalo se. A my chodili po těch známých místech s úplně jiným, novým pocitem.

Boční portál byl sice zavřený, ale hlavními dveřmi jsem se dostali do neskutečného interiéru baziliky sv. Petra a Pavla.

Kostel je nyní novogotickou trojlodní pseudobazilikou na románských základech. Pozorný pozorovatel zde najde stopy snad všech stavebních slohů - od založení králem Vratislavem II. v roce 1070 došlo k přestavbám gotickým, renesančním i barokním. Současná podoba je novogotika s charakteristickou secesní výzdobou uvnitř.  Už vás nechám je kochat se, visící lampy dávají prostoru velmi zvláštní a neopakovatelnou atmosféru.            





V bazilice je vystaven vyšehradský betlém. Je z konce 19. století, vyrobený z polychromovaného dřeva firmou  Ferdinand Stuflesser (Jižní Tyroly, Itálie). 14 postav včetně svaté rodiny v životní velikosti, několik zvířat. Slon přibyl před pár lety a je z lehčeného plastu, poznat to ale není...






Za povšimnutí stojí i varhany, i když ze zdola nejsou moc vidět. Dokončeny byly v roce 1903, napočítat by se dalo 2 500 píšťal uspořádaných do 49 rejstříků, nástroj se rozprostírá po celé šířce lodi, po stranách okna se zvedá do výše a kopíruje venkovní věže.



V roce 2003 byl chrám papežem Janem Pavlem II. povýšen na baziliku minor.


Času už moc nezbylo, ale přesto jsme alespoň na chvilku zašli na Slavín. Poklonit se a vzdát úctu...




Byly to moc příjemné chvíle, v bazilice na nás skutečně dýchla pravá adventní atmosféra, klid.

Užijte si v klidu a pohodě nastávajíc adventní víkend.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena




 

You Might Also Like

46 komentářů

  1. Ano, Vyšehrad je skutečně nádherně pestrobarevný a působí hodně jinak než temné, původně gotické katedrály. Co na tom, že je to podle některých kýč devatenáctého století. Je tam krásně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, souhlasím, nevím o další podobné výzdobě...
      Přeji příjemný den a děkuji za návštěvu, H.

      Vymazat
  2. Milá Helenko, děkuji Ti za Tvůj článek, který mě jako zázrakem přenesl na mé milované místo. Kdykoliv mám v Praze chvíli na Vyšehradě se zastavím načerpat energii. Příjemný a poklidný adventní čas přeje Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, to mě moc těší. I pro mě to byl zázrak!
      Měj pokud možno hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Helo, opět krásné putování. Už je to dávno, co jsem se toulala na stejných místech. M.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný chrám, díky, že jsem se mohla podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Růženko!
      Je to úchvatné místo!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  5. Helenko,to je opravdová nádhera.Ráda jsem si ji připomněla.Je to už let,co jsem zde byla.
    Měj hezký předvánoční čas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, my byli na Vyšehradě mockrát, uvnitř baziliky poprvé, velký zážitek.
      I tobě přeji pohodu a klid, H.

      Vymazat
  6. Přeji ti to, Helenko, vodívám tam vnučky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Helenka,
    nádherná bazilika, nemám slov... Vďaka Tebe som si chrám užila aj ja :-)
    Pozdravujem a prajem pekný víkend,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Adinko, je to dechberoucí místo!
      Krásné dny přeji i tobě, H.

      Vymazat
  8. Helenko, tak to je velká krása! Mám ráda Vyšehrad, nejraději si tam zajdu sama, když se zadaří, pokochat, porozjímat...určitě to znáš. V kostele jsem ale nikdy nebyla pokaždé byl zavřený, děkuji za tyhle tvoje krásné fotky. Přeji ti pohodový třetí adventní víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, my tam byli víceméně sami a bylo to úžasné! Kostel je teď otevřený každý den, jen se člověk musí podívat, jestli náhodou není bohoslužba.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  9. Krása je to. Ráda jsem se podívala.
    Příjemný víkend již s třetí adventní nedělí.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Když jsem byla na Vyšehradě předloni s Padesátkou, a procházely jsme Slavín, byly jsme hrubě znechucené, a jak jsem zjistila podle komentářů ostatních návštěvníků, nejen my dvě, že na dohled, vlastně skoro naproti hrobu Milady Horákové má hrob Gross. Většina lidí říkala jednu věc, co udělal tak zásadního pro tuhle zem, že si tím vydobyl právo na hrob na Slavíně? Jedině že kradl a podváděl a z nakradených peněz si mohl zakoupit tuhle výsadu. Jak vidno, církvi peníze nesmrdí, když jako správce může tohle dovolit. Já vevnitř nebyla, ani nevím jestli bylo otevřeno, takže díky za přiblížení interiéru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, chápu a souhlasím! Těžko by nám to někdo vysvětloval...Manžel zapomněl, že už to jednou tak viděl a fakt se rozčílil...
      Uvnitř baziliky jsem byla taky poprvé...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  11. Heleno, moc pěkné fotky. Já to na Vyšehrad nemám až tak daleko, takže už jsem tam byla mockrát (asi nejčastěji v dětství na rodinné procházce ;-), ale zavítám sem občas i teď). Ae stejně jsem se na tvé fotky ráda koukla
    Hezký adventní víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Stáňo! Taky se tam občas stavíme, tentokrát to bylo super, žádní lidé, jen pár pejskařů...
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  12. Také občas chodíme na Vyšehrad na procházky, ale uvnitř kostela jsem nebyla, neměla jsem štěstí, aby bylo otevřeno. Nádhera, moc zdravím a díky za krásné fotky ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, i my tam byli poprvé a byla jsem skutečně okouzlená!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, dekuji za krasnou reportaz. Minule jsme vzali deti do Phy na Hrad a okoli, ale zvazovali jsme i Vysehrad, tam musime priste! Pekne a klidne dny. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, děkuji a souhlasím, tam by prostě měl alespoň jednou zajít každý. A možností je na Vyšehradě opravdu hodně...
      I ty měj hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko, díky ti za tyhle fotky. Já se do Prahy, vyjma školy, moc nedostanu. A tak si takové procházky po vzácných místech zatím jen sním. Ráda jsem se prošla s tebou. Na vlastní oči to muselo být překrásné.
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, já si uvědomuji, jaké mám štěstí, že se do Prahy dostanu celkem často, jak pracovně, za dětmi, tak za nějakou kulturou... Jezdit tam mohu roky, vždycky najdu něco, co mě zajímá...
      Bazilika je skutečně úchvatná, z venku i uvnitř.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  15. Helenko, ráda jsem se s Tebou prošla místy, kde jsem nikdy nebyla. Chrám je opravdu nádherný. Ještě, že nám nezakázali cestovat, to bych dávala jen těžko.
    Měj krásnou třetí adventní neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, rádo se stalo!
      Teď běží zprávy, radost z toho všeho fakt nemám...
      Drž se, pa H.

      Vymazat
  16. Vyšehrad je nádherné místo. :) Moc ráda se tam vracím. Děkuji i za možnost nahlédnout dovnitř a na Betlém. :) To se mi ještě naživo nepodařilo.
    Jinak - tohle si myslím, že nás tahle šílená doba také znovu trochu naučila. Vážit si běžných věcí, které bývaly běžné. :) A naučit se radovat z maličkostí. Alespoň já to tak vnímám.

    Listy snů I Listy pohybu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andělko, ráda věřím, je to přímo magické místo.
      Ano, doba je tak šílená, že si uvědomujeme každou maličkost, která nám dělá radost.
      Přeji hezké adventní dny, H.

      Vymazat
  17. Každý rok si v zimě s mužem říkáme, že si zajedeme do Prahy a projdeme známá místa. Jenže většinou nás odrazuje množství turistů, kteří jsou prostě všude. A nyní je možnost úplně jiná. Tak snad plány i nám vyjdou.
    Hezký adventní čas Helenko.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, pokud zvolíte ještě všední den, Prahu si jistě užijete. Byli jsme tam skoro sami, jen několik lidí s pejsky. V centru je asi živěji...
      Moc ti takový výlet přeji!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  18. Helenko, to je krásná procházečka..můžeš mi prosím poslat tvůj email nebo mi napsat do mého emailu valasskahospodynkahanka@gmail.com moc ráda bych tě něčím obdarovala, tak potřebuji tvoji adresu:-) a ať hledám, jak hledám, tak email na tebe jsem tu nenašla:-) Hanka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Haničko. Už jsem se domluvily :o) Jsi zlatá!!!
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  19. Helenko na Vyšehrad se chystám také na procházku. Každý rok jsem chodila do baziliky na mši vánoční, letos bohužel nebude, snad napřesrok. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, vánoční mše tam musí být úchvatná!
      Snad bude líp!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Na Vyšehrad chodím moc ráda. Ale v kostele jsem tam nikdy nebyla. Děkuji za fotografie, Helo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Les, rádo se stalo! Taky se tam ráda podívám, je to místo k procházkám jako stvořené.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  21. Odpovědi
    1. Děkuji, Amayo! Byla to jen chvilka a budu z ní chvilku žít...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  22. Helenko, zázraky a potěšení teď potřebujeme všichni, viď. Ty vaše jsou nádherné a krásně prožité i užité. Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat