...trocha baroka...

pátek, května 01, 2020


Příjemný májový večer, vážení!

Začalo to mírným zklamáním - vyjeli jsme do zahradnictví pro fuchsie a oni ho právě zavírali. No, stane se. Manžel navrhl malý výlet. Kam chce jet? No, vymyslete to honem :o) 
Domluvili jsme se na Vraclavi. Tajemné vesničce sevřené v údolí kousek od Vysokého Mýta. Je to místo, kde byli v roce 1108 vyvražděni Vršovci. Ještě trochu strašidelného a záhadného - dobře: archeologové tady našly záhadné hroby se stopami protiupírských zásahů...


Kostel sv. Mikuláše od architekta Canavelleho. Je asi jeho jediná dochovaná stavba, ale moc se mu povedla. Jak kostel samotný, tak jeho umístění v prostoru.
Celé poutní místo vzniklo kvůli vodě. Léčivé. Pramen vyvěrá pod kostelem.  17. století tu byly skutečně lázně - lázeňská budova se 17 pokoji, sálem a koupelnami.


Roubená poustevna se zvonicí je hned vedle kostela. Poustevník měl za úkol zapisovat vyléčené místní vodou...





Klidné, tiché místo. A jestli chcete vyzkoušet účinky té vody, kašna je hned pod kostelem :o)


A po cestě domů, městečko Luže a Poutní chrám Panny Marie Pomocné na Chlumku.


Milované místo, neskutečně impozantní kostel, který je vidět z dalekého okolí.


Giovanni Battista Alliprandi, jeden ze 3 největších barokních architektů odvedl dokonalou práci. Byla jsem na tomhle místě mockrát, vždycky stojím v němém úžasu.


Jednou bych sem chtěla na Noc kostelů, tady je prý úžasná...



Jo, a na konci výletu jsem dostala zmrzlinu :o) Polibek byl pochopitelně taky a pro fuchsie zajedeme zítra.

Mějte krásný večer a jen hezké dny.
Vaše Helena

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Helenka,
    krásne miesta si nám ukázala, musel tam byť kľud. O to krajšie fuksie si kúpiš zajtra :-)
    Pekný víkend, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, krásná místa a klid tam skutečně byl. Fuchsie už mám :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  2. Helenko, nádhera kolik toho víš z historie, neuvěřitelné. Krásný víkend. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, tohle jsou místa "kolem komína", znám je dlouho, ale jinak hodně ču :o)
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helenko, krásná architektura.
    Poutní chrám na Chlumku je opravdu impozantní.
    Krásný májový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, Chlumek je skutečně úžasné místo. Ono vlastně celé městečko Košumberk. Areál léčebny, zřícenina...
      Měj i ty hezké dny, H.

      Vymazat
  4. Helenko, to je nádhera. Tohle místo vůbec neznám. Díky za reportáž a měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji. Byla jsem na obou místech už mockrát, ráda se vracím...
      I ty měj hezké dny, H.

      Vymazat
  5. Já jsem zažila noc kostelů minulý rok v Olomouci, v mém rodném městě a byl to zážitek nemalé hodnoty, nezapomenu nikdy. Člověk vnímá svět diametrálně jinak jako dítě, dospělec a zralý úderník / tady mi leze ta paní Lorencová :-) :-) /
    Krásný a milý odpustek za fuchsie, to dramatické nebe tomu dodává ohromný šmrnc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, už mi hrozně takové zážitky chybí... Na Noc kostelů většinou chodíme, jen u nás, ale zážitek to je vždycky... Chlumek byl zavřený, pochopitelně, ale i tak to byla velká krása chodit kolem takového skvostu.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Ve Vraclavi jsem nebyla, ale městečko Luže mi neznámé není. Jezdili jsme s vnučkou do Košumberku ohledně léčení křivící se páteře. Ale už je to nějaký ten rok zpátky. Ráda jsem si to Tvými fotkami připomněla.
    Hezký víkend, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, Košumberk "postavil na nohy" mnoho lidí, je to vyhlášená léčebna... Mám to tam moc ráda!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  7. Nádherný výlet na fantastická místa. Hned bych se přidala!👏😊
    Přeji krásný májový den.🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, už jsem to opravdu moc potřebovala, přišlo to nečekaně a bylo to skvělé odpoledne.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  8. Helenko, tyto neplánované výlety jsou nejlepší a vám se opravdu vydařil. Krásná místa jste navštívili, líbí se mi jak kostely tak roubenka. A na noci kostelů jsem ještě nebyla a ani nevím, jestli zrovna letos budou. Ale také mám kostel, kam bych se chtěla jednou podívat, kdyby byl do akce zařazený. A to kostel Nejsvětější Trojice u Trhových Svinů. Tak uvidím.
    Přeji pohodový víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, já jsem už tak moc potřebovala vidět něco hezkého... Ta roubenka je maličká, poustevník v ní prý prodávala léčivé byliny... Tu Noc kostelů taky letos moc nevidím... Škoda. Budeme doufat, že nám to vyjde! Mrkla jsem se na fotky - máš vybraný úžasný kostel!
      Přeji krásnou neděli, H.

      Vymazat
  9. Helenko, moc děkuji za báječnou exkurzi do baroka. Kostel ve Vraclavi neznám, ten v Luži ano. Byla jsem unešena jeho krásou, když jsem ho viděla poprvé.
    Noc kostelů se většinou koná v době, kdy pobýváme v Itálii. Zažila jsem jí jen jednou a to ve svém rodišti. Byl to zážitek, který se nezapomíná. Letošní by se měla konat 12. června - tedy, snad.
    Krásné květnové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ráda věřím, že tě Luže ohromila. Je skutečně nepřehlédnutelný, impozantní!
      Uvidíme, jestli Noc kostelů bude, musíme věřit, když už se ruší dovolené...
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  10. Helenko, někdy je dobré, když je zavřeno))))
    Krásný výlet jste díky tomu měli. E.

    OdpovědětVymazat
  11. Nádherné stavby se zajímavou historii.To bych fuschie oželela.Vloni jsem je měla na balkoně,letos na ně zapomněla.Hezké májové dny Helenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jituško! Fuchsie jsou už v truhlíkách :o) Já je mám moc ráda a na terase na východ se jim daří.
      Měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  12. Helenko, zajímavé a krásné. Sledovala jsem seriál o baroku a mám dojem, že jsem tam tyto stavby zahlédla, je to možné? Jinak je vůbec neznám. Je dobré vědět, že i u nás můžeme stále něco nového objevovat.
    Děkuji za pozvánku. Krásný májový večer.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, máš skvělou paměť a to jsou si barokní kostely hodně podobné! Myslím, že tam byly skutečně oba. Každý je svých způsobem unikátní! Ať jedeš do Luže z kterého směru chceš, kostel se prostě nedá přehlédnout, skutečně dominuje. Díky němu se dá přehlédnout i zřícenina Košumberku, která je moc hezká a kousek od kostela...
      Měj příjemnou neděli, H.

      Vymazat
  13. Výlet okolo našeho komína a škoda,že jste necinkli 😊.
    Já už se tak na vás těším 😊😊😊..Ale nádherné stavby jste navštívili viď. Posíláme mnoho pozdravů a krásné dny přejeme. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, i jsem o tom uvažovali, že vás alespoň pozdravíme, ale byla zavřená silnice (nehoda) a tak jsem to vzali jinudy. Vzpomínky jsme vám skutečně věnovali!!!
      Byla to ale nádhera, jen tak si vyjet...
      Měj hezký den, Helena

      Vymazat
  14. Heleno, krásná místa s atmosférou. A ta architektura... V Čechách je tolik krásných míst, že je jeden fakt nemůže stihnout vidět na vlastní oči. Tak jsem ráda, když se na ně mohu kouknout aspoň prostřednictví fotek.
    Krásnou neděli přeju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, byla to paráda! I když jsem na těch místech byla už mockrát, užila jsem si to!
      Měj pohodové dny, H.

      Vymazat
  15. Krásný kostel to je, to máš pravdu. To bych také chtěla vidět na vlastní oči. Viděla jsem ho tuším že v dokumentu "Barokní srdce Evropy", kde se o něm zmiňovali v části o barokních kostelech. Umístění kostela je opravdu zajímavé a krásné záběry jsi pořídila. Úžasné je to rozdělené schodiště i to dlouhé. Prostě parádní stavba. Nádherné je i zdobení na dveřích. Škoda, že se nadalo nahlédnout dovnitř. Ono se někde ani fotit nesmí. Vždy se nejdříve informuji, než fotím. Navíc se v památkách nesmí fotit s bleskem, tak že se někde ani fotit moc nedá. Každopádně jsem navštívila mnohé kostely, ale také jsem vždy nemohla fotit, jako například v bazilice sv. Mikuláše v Lounech. Tam prodávají pohlednice při vstupu, ale fotit se tam nesmí. Děkuji za krásnou podívanou a přeji příjemné májové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, včera jsem si pustila díl "kostely", skutečně tam jsou k vidění oba! Jeden je takový tajemný, ten druhý skutečně dominuje městu i krajině. Musíme se vrátit, až se budeme moct podívat i dovnitř... To focení, to je skutečně památka od památky, jak je to v Luži nevím.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Paní Davidová,
    děkuji za moc hezké připomenutí krásných míst z východních Čech. Kostel Na Chlumku a Vraclav a barokním areálem jsme navštívili několikrát. Vždycky jsou krásné.
    Zd.Kučerová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá paní Kučerová, moc děkuji za komentář! Jsem ráda, že se vám u nás líbilo! Po celé zemi je mnoho nádherných míst!
      Pokud se tady na blogu ještě někdy zastavíte ( a jste srdečně vítána), není potřeba formálního oslovení! Tady si tykáme, i když jsme se většinou nikdy neviděli :o)
      Mějte hezké dny, H.

      Vymazat
    2. Helenko, díky za připomenutí, do Vraclavi i do Luže a na Košumberk jsme výletovali vícekrát, rovněž zámek Nové Hrady a města okolo, Vysoké Mýto, Litomyšl, Maštale, máme to tam rádi.
      Už i Chrudim a Slatiňany nám cestou stojí za zastavení!Chci se podívat do zámecké zahrady v Chrasti. Třeba se někde potkáme?
      Jiřina z N.
      Všechna ta místa jsem taky dávala už na blog.

      Vymazat
    3. Jiřinko, ty jsi velká cestovatelka a moc mě těším, že se ti líbilo i u nás, ve východní části Čech. A nedivím se, máme tu hodně krásných míst!
      Posílám pozdravy a pokud se potkáme, bude mi velkým potěšením, Helena

      Vymazat
    4. Helenko, teď mám s cestováním z mnoha důvodů ( doufám, že dočasně ) utrum.Ale, ač nevím, kde bydlíš, mám ten kraj moc ráda, občas tam jedeme jen s mužem, někdy přibereme příbuzné či známé a předloni jsme byli na týdenní dovolené v Potštejně s vnučkami, vláčím je po republice, aby si užívaly také. Hezká dovolená byla i ta úplně první v Letohradu.Jiřina z N.

      Vymazat
    5. Jiřinko, já vím, ale pevně věřím, že taková cestovatelka jako ty se ke své zálibě co nevidět vrátí! Jsem z Pardubic a tak všechno místa, o kterých píšeš důvěrně znám :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
    6. Helenko, do Pardubic se po delší době chci taky znova podívat, ale pojedu asi vlakem s kamarádkou.Stejně tak do dalších měst, mám toho tolik v plánu, hihi. Pa Jiřina z N.

      Vymazat
    7. Jiřinko, to mě těší! Budu ráda, když dáš vědět, můžeme zajít třeba na kávu...
      Přeji krásný den, H.

      Vymazat
  17. Krasne jste to vymysleli, Helenko, baroko me obklopovalo v mem rodnem mestecku, tak mi to tyhle fotky pripomnely. Hezky den. M.

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, tvé krásné procházky s průvodcem, díky :o)
    Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  19. Helo, čtyři roky jsem žila ve Vysokém Mýtě a obcí Vraclav jsem projížděla autobusem. Ale že je tam taková krásná památka, jsem nevěděla. Budu to muset napravit. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, takových míst je, které jsem bez povšimnutí roky míjela...
      Máte důvod udělat si výlet!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat