...Brána nebes...

úterý, září 10, 2019

neboli Porta coeli...

Vítejte vážení!



Konečně se mi splnilo letité přání a mohla jsem klášter navštívit. Ale nebylo to jen tak.
Začátky prohlídek jsem měla načtené ze stránek kláštera, mělo by to vyjít. Nemáme to sem zrovna kousek, vracíme se z pracovní cesty v Brně. Bylo to jen tak tak, ale v 13,50 jsme stáli před zavřenými dveřmi pokladny kláštera a zároveň i Podhoráckého muzea.
Zvoníme na zvonek. Uvnitř nám dvě pracovnice muzea sdělují to, co jsem si přečetli na zavřených dveřích. Prohlídka se koná v případě, že na ní přijdou nejméně 3 návštěvníci, vstupenky nelze dokupovat. Prý z bezpečnostních důvodů... Dál jsem se raději neptala...
No, nebudu vás napínat, už jsem to sama v sobě vzdala, manžel mě utěšoval... Na cestě se objevili další tři lidé a díky nim se prohlídka konala.


Románsko - gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie (uvnitř se právě restauruje) je znám hlavně díky svému neskutečně krásnému portálu. Ten si i párkrát zahrál ve filmech, naposledy v Ďáblově lesti Jiřího Stracha.



Portál je skutečně překrásný...





Křížová chodba - moje jediná fotka z kláštera. Byla jsem upozorněna, že nesmím fotit... Asi jsem přehlédla cedulku.


Klášter je stále funkční. Heslo cisterciáckého řádu je "modli se a pracuj".  Paní průvodkyně mi počet jeptišek neprozradí z bezpečnostních důvodů... Wikipedie píše, že tam jsou 4 jeptišky (aktualizováno letos). Nebyla to jediná informace, která si trochu protiřečila s těmi běžně dostupnými. Malý příklad: podle průvodkyně nevycházejí z kláštera, nemluví s lidmi. Ale i na stránkách samotného kláštera najdete fotku, na které jsou jeptišky při otevření klášterní kavárny...

Letos se po 77 letech slavnostně otevřel klášterní pivovar.
Jeho restaurace je velmi vkusně zařízená, přijetí nás jako hostů žádné (nikdo nám neodpověděl ani na pozdrav) a následná obsluha víc než amatérská. No, je tu prostor k zlepšování...


Loučíme se s tímto trochu tajemným, magickým místem.
Královna Konstancie Uherská, zakladatelka kláštera, vdova po Přemyslu Otakaru I. Psal se tehdy rok 1233...


Pokud se vám zdá dojem z návštěvy kláštera poněkud rozpačitý vězte, jedná se skutečně jen o přístup pracovnic muzea a obsluhy pivovaru. Místo samotné je úchvatné, naplněné klidem, historií a impozantní nádherou čisté gotiky.

Mějte krásné dny.
Vaše Helena

You Might Also Like

38 komentářů

  1. Máš Heli pravdu .... Je to nádherné působivé místo. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skutečně je! Když tam jsi skoro sama... nádhera!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  2. Helenko, ano vše je o lidech a na tomto místě se nám to potvrdilo! Zažila jsem na vlastní kůži vloni přístup jednoho návštěvníka, který mě celkový dojem z těchto míst pokazil ☹️ Zatím nelze z mysli vymazat,ale třeba jednou,... Měj krásné zářijové dny!

    OdpovědětVymazat
  3. Klášter vypadá moc pěkně - mám gotiku ráda, je taková štíhlá, elegantní :-). Třeba se mi někdy taky poštěstí tohle místo navštívit.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. Klášter je zajímavý a portál opravdu překrásný.S focením je to někde špatné,ale má to své důvody.
    Celkově je to určitě velmi působivé místo.Děkuji za krásnou podívanou.Měj Helenko,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je to nádherné místo! Já ten zákaz dovedu pochopit, jen tam bylo mnoho piktogramů, co se nesmí, asi jsem to přehlédla...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Ano, je to o lidech. I my máme zkušenost stejnou, no co naděláme. Ale to bylo v sobotu a třeba v pivovaru bylo plno. Myslela jsem, že je to způsobeno tím ;)
    Fotit se všude nedá, to je pravda, většinou jsou to ty duchovní stavby (co máme zkušenost).
    Helenko, doufám, že i tak se ti to místo moc líbilo, my se vracíme rádi.
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, mrzelo mě to. Takhle to daleko nedovedou...
      Já nemám problém respektovat takový zákaz, jen jsem se tam necítila jako chtěný návštěvník. Popravdě, zaměstnankyně muzea byly dost otrávené, že se prohlídka nakonec konala...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  6. Helenko, znám to místo, byla by ostuda, kdyby ne, mám to za rohem :-). Vdávala se mi tam i jedna kamarádka, před lety. Taky mám to místo ráda. Měj se Dana

    OdpovědětVymazat
  7. Ikdyž jsem tam nikdy nebyla,tak z popisu a fotek mám husinu. Jen škoda,že přístup některých lidí,je takový jaký je.
    Přeji hezké dny.
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dančo, je tam moc krásně, ale s podobným přístupem lidí jsem se snad na našich památkách nesetkala...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  8. Je to působivé místo - stačí vidět Tvoje fotky. Je to v lidech, aby svým přístupem atmosféru toho místa nenarušili.
    Hezký den, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko, nádherné místo. Nikdy jsem tam nebyla, díky za reportáž. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, kdysi jsme tam byli a moc ráda jsem si ten portál nafotila. Naposledy jsme jeli okolo v pondělí 2.9. a to lilo tak, že mi manžel ani nepřibrzdil.
    Ohledně toho zdravení: jestli se mi to nezdá, už se lidé málo zdraví, v penzionu na dvorku - v hospůdce - někdo přišel mezi sedící hosty a ani nezabučel. Divné.Přitom bylo krásně, slunečno, pohoda. A nebylo takových málo.
    Nu což.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, my už jeli kolem několikrát, naposledy na jaře, ale se psem, tak jsem jen smutně koulala a doufala, že jednou... Povedlo se.
      A lidi, tu blbou náladu si děláme sami, nechápu to stejně jako ty - teď jsem přiletěla z Kréty. Potřebovali bychom jejich pohled na život a svět... Těžká pohoda!
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  11. To je nádherný klášter. Ten portál je luxusní a gotické klenby uvnitř...prostě skvost. Celkově je kostel Nanebevzetí Panny Marie opravdu krásný a zajímavě postavený. Překrásné je to kování dveří a nad nimi. To jsou věci, které vždy obdivuji. Vše bylo vytvářeno doslova na koleni a obdivuje to již několik generací poutníků...Jinak s tak "otráveným" přístupem v restauraci jsme se už také setkali, kdy jsme přišli, usedli a připadali si, že jsme neviditelní. Znechuceni jsme odešli. Ale pohodu z navštíveného místa a vzpomínky na výlet nám zůstaly. Víme, že do té restaurace ani při opakované návštěvě, už nepůjdeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, je to neskutečně nádherná stavba, čistá, nepřestavovaná gotika, kostel se uvnitř rekonstruuje, nechali nás jen nepatrně nahlédnout - je to nádhera!
      A restaurace - ono se to bohužel stává, ale proč proboha tihle lidé jdou pracovat do služeb, je tolik pozic, kde za celý den nemusí vidět živou duši...
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  12. Helo, krásné foto z vašich cest. Minulý týden jsem navštívila nedostavěný gotický chrám
    v Panenském Týnci.To je mé splněné přání. A to druhé přání je Porta coeli. Tak snad se mi to brzo podaří. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, Panenský Týnec na mě teprve čeká :o) Ale ono to jednou vyjde a užiju si to... Tobě to přeji totéž!
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  13. Helo, podobně jsem to měla se vstupem do skanzenu ve Strážnici, ale naštěstí také dorazili další lidičky a tak jsem mohla jít. Vím, co jsi prožívala. :o) Klášter je nádherný i pivovar, jen je škoda, že nejsou lidé a tak asi berou kde koho a to pak kazí celkový dojem. Ale fotky z místa super.
    Měj se krásně. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, nám se to taky občas stane, dokoupíme prostě potřebné vstupenky a je to... Tady to nešlo. Dámy byly skutečně otrávené, když viděly, že prohlídka přece jen bude.
      Děkuji za pochvalu a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Heli!!
    Ten portál je prostě překrásný..
    Nakonec to dobře dopadlo a mohla jsi se procházet klášterem...
    Věřím, že i přes všechny peripetie sis to nádherné místo užila!!!
    Krásný den Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, moc jsem si to užila, ale přístup lidí má prostě mírně nahořklou pachuť... Škoda, takové chování na takovém místě...
      Měj se moc hezky, pa H.

      Vymazat
  15. Helenko, tak na tohle místo, ač mám od nás jen kousek, ještě nějak nepřišel pravý čas. Ale mám ho taky na seznamu.Uvidim, jestli mě pohladí, nebo ten dojem bude jiný.
    Měj se moc hezky i v dalších dnech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to dobře znám, ona ta chvíle nastane...
      Místo je to rozhodně moc krásné!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  16. Helenko moc děkuji za procházku s Vámi 😊
    Úžasné misto..sen 💙
    Posílám pozdrav 💙💙🌺

    OdpovědětVymazat
  17. Helenko, krásné místo, škoda obsluhy a lidí kolem, ale třeba i to se časem poddá. Hezký víkend. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, místo krásné je, ale podobné hodnocení pracovnic muzea jsem četla a je staré pár let...
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  18. To je krása, co člověk dokáže, co umí a čím se na rozdíl od zvěrstev, dokáže prezentovat.
    Já jsem podobně rozporuplná hodnocení zažila v Toledu, církev dokáže kolem sebe určité mysterium budovat, někdy je na obtíž, jindy zbytečné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, mám teď čerstvé srovnání s kláštery na Krétě - ty jsou taky plně funkční, ale přístup naprosto jiný...
      Tady jde spíš o pracovnice muzea.
      Ale nádheru toho místa jsem si zkazit nenechala.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat