...Kréta naposledy - kapitola pátá...

čtvrtek, listopadu 01, 2018


Příjemné odpoledne, vážení!

Máme 1. listopadu. Myslím, že je čas ukončit vzpomínání na léto a dovolenou a soustředit se na ty svátky, jejichž jméno jsme se donedávna ani neodvažovali vyslovit.
Proto tedy dnes naposledy návrat na Krétu. 
Kvůli návštěvě kláštera Moni Preveli jsem přejeli ostrov ze severu na jih. 


Už cesta soutěskou byla velmi fotogenická...


Tak prosím, račte dovnitř....


Moc se nám líbilo ve všech klášterech, které jsme na Krétě navštívili. V něčem si byly vždycky trochu podobné a přece tolik rozdílné. Tenhle jsem chtěli moc navštívit. Jeho kněží totiž po bitvě o Krétu v roce 1941 zachránili na 5 tisíc vojáků spojeneckých vojsk. Schovávali je v horách, ošetřovali zraněné...


Nebylo to jen tak, to je jasné, klášter Němce víc než lákal, vlastnil zlatý kříž, který si chtěli donést. K tomu se vztahuje zajímavá příhoda, trochu tajemná, kříž prostě z Kréty nechtěl...


Z jedné strany hory, pod klášterem malé ZOO a pak už jen Libyjské moře...




Když se díky mnichům vrátil jeden voják v pořádku domů do Austrálie, založil tam klášter se stejným jménem a poslal na Krétu peníze na obnovu poničeného kláštera.
Nedaleko od kláštera je památník v malém parku na útesu nad mořem. Nedalo se jít blíž (branka byla zavřená), ale prý tam jsou připomínky na všechny vojáky a jsou tam i česká jména...


Další klášter jsme maličko hledali. Ale našli jsme, a tak vítejte v Monastery Pofitis Ilias neboli Klášteře proroka Eliáše ve vesničce Roustika.



Mají tu jednu ze dvou unikátních benátských zvonic na Krétě, která přežila útoky Turků.


Důležitost tohoto místa pro historii ostrova byl obrovský. Za doby okupace Němci tu sídlil Historický archív Kréty.


Ale i teď to je místo stále živé. Nebyli tam turisté, byl tam kněz, který živě rozprávěl s nějakou místní rodinou a cosi domlouvali...


Byli jsme moc rádi, že jsme se zastavili...


A pokud ještě můžete, mám tu pro vás poslední klášter Agia Irini Monastery. 
Jeho vznik se datuje do 14. století, ale před rokem 1990 to byl je soubor chátrajících staveb.


Za rekonstrukci v souladu s tradiční klášterní architekturou dostali restaurátoři několik ocenění!


Klášter je opravdu nádherný! Stojí na úpatí hory, terasy jsou otočené na město Rethymno a moře.



Brankou vstoupíme do soukromých prostor jeptišek, ale jen zlehounka a na chviličku nakoukneme...



Jedna z nich se nás ujala a provedla nás celým klášterem. Řeknu vám, zážitek!
Jak jste pochopili, je to jediný ženský klášter, který jsme navštívili. Je plně funkční - klášterní dílny ve kterých se šije, vyšívá a maluje.
Naprosto nás okouzlili klášterní zahrady.





Tak, a tím opravdu uzavírám reportáže z naší dovolené.
Letěli jsem unavení a návštěvy klášterů nám poskytly přesně to, co jsem potřebovali. Byli jsem tam vždy téměř sami, genius loci těch míst samota a bohorovný klid jen umocňovala. 
Tak snad to nebylo naposledy!

Děkuji za trpělivost a přeji krásné listopadové dny.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

PS: máte vy takové místo, kde si zaručeně odpočinete?

You Might Also Like

44 komentářů

  1. Krásně jste se měli, Helenko!
    Místo, kde si odpočinu, je možná doma ;)
    Na cestách je to spíš hektické, co nejvíc toho vidět a zažít.
    Hezký večer.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím souhlasit, Ilonko! Kréta je nádherná!
      Vidíš, já doma moc odpočívat neumím - dům, zahrada... je to spíš hodně aktivní odpočinek :o)
      Hezké odpoledne přeji, H.

      Vymazat
  2. Helenko super, krásná dovolená to musela být! My jsme byli před léty v na jihu v Plakias a tenhle klášter jsme navštívili taky a moc se nám tam líbilo. Děkuji za připomenutí krásného místa.
    Přeji krásný večer.
    Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, v Plakias jsem se zastavili, je tam zase úplně jiné moře, než na severu. Kláštery nás naprosto dostaly...
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  3. Helo, skutečně nádherná dovolená. Máte plno zážitků na vzpomínání. Místo, kde si odpočinu? Je to asi les na Rabštejnku. Klidný večer bez vichřice přeje Marie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Maruško, bude dlouho vzpomínat.
      A tvému milovanému místu se nedivím, tyhle lesy jsou moc hezké!
      Přeji hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  4. Helenko, o Krétě, jako našem budoucím turistickém cíli, uvažujeme už delší čas. A když vidím tvé příspěvky, láká mě o to víc ;) Musela to být nádhera!
    My poslední roky jezdíme po naší milované republice, a to mé nej místo je mezi vinohrady na Moravě ;)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, Kréta je hodně pestrý ostrov, můžeš tam dovolenou proležet na pláži u úžasného moře a pokud chce člověk něco víc, stačí si jen půjčit auto... Má co nabídnout!
      A vy vinice chápu, taky jezdím na Moravu moc ráda.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  5. Tak a Tvoje klášterní tajemství je venku, Helenko...Musím říct, že jsem se prostřednictvím Tebe ráda podívala do těchto míst. Vidím, že se i ,,u moře" dají najít místa, která pohladí duši a dýchne na nás atmosféra minulosti i tajemna. Moc se mi tohle prostředí, které jsem nikdy nepoznala líbí, díky moc za doprovod.
    Hezký večer
    Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jindřiško, ale ráda jsem ho prozradila. Jsem moc ráda u moře, ale povalovat se nevydržím dlouho. Kréta nabízí spoustu míst, která stojí za vidění...
      Děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Díky, že ses podělila o fotky krásných míst. Muselo tam být moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, Stáňo!
      Bylo tam opravdu nádherně.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  7. Helenka,
    Kréta je nádherná a aj vďaka tvojim fotografiám som tam bola aj ja :-) Verím, že pekné spomienky vám zostanú dlho a budú vás hriať na duši.
    Krásny večer, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
  8. Naprosto věřím, že se ta místa svojí atmosférou dotknou duše člověka a zanechají příjemné vzpomínky.
    Díky za krásné fotky.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Haničko, nejen oči, čich, i duše si na Krétě našla své...
      Já děkuji a moc zdravím, H.

      Vymazat
  9. Helenka, krásne...som si zaspomínala aj ja, ako nám bolo dobre na Kréte...Ďakujem za pripomenutie :)

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko, díky, že jsi mě vzala s sebou :-) Možná se tam už nikdy nepodívám. Krásné. Měj hezký pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, víš co se říká: nikdy neříkej nikdy!
      Přeji hezkou sobotu, H.

      Vymazat
  11. I nám Kréta učarovala, ale vlastně na každém ostrově, kde jsme trávili dovolenou, nám bylo blaze. V každém klášteře vždy cítím uvnitř sebe zvláštní pocity...
    Helenko, krásně jsem si zavzpomínala a ty se měj moc hezky.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji za milá slova. Dobře vím, že máš Krétu moc ráda! A nedivím se!
      Měj se moc hezky, pa H.

      Vymazat
  12. Helenko, je neuvěřitelné, co všechno víš, jaký máš přehled. Vůbec se neomlouvej, hrozně ráda s Tebou aspoň virtuálně cestuji a čtu si informace od Tebe. Těším se na další výlet. Hezký podzim. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, moc děkuji! Vědomosti jsou pochopitelně vyčtené, doma už většinou vím, co chci vidět a tak o tom místě sháním, co se dá. Většinou se to vyplatí, třeba na Krétě bychom bez předchozí přípravy a navigace mnoho věcí ani nenašli. Respektive bychom nevěděli, že je máme hledat.
      A neboj, jeden výlet tady u nás máme za sebou, reportáž bude :o)
      Pa a děkuji, H.

      Vymazat
  13. Ja si zarucene odpocnu v posteli, pokud me nikdo nebudi, ale tak to asi nebylo mysleno:-). Helelnko, krasa kras, ale ty zahrady ty jsou asi nej! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, jasně, že bylo :o) Odpočinek s malými dětmi je poněkud složitý... My na to máme akčního psa :o)
      Ty zahrady byly skutečně úžasné - citrusy, vše co my hýčkáme v květináčích, tam mohou sekat kosou...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  14. Ahoj Helenko, prošla jsem si zmeškané článečky. Moc mě zaujal chleba se sýrem a ořechy.:-)
    Přeji ti pěkné podzimní dníky.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, chleba je opravdu moc dobrý, stále s ním slavím úspěch.
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  15. Helenko, díky za další fotoreportáže. Je to krásný ostrov, ktreý má co nabídnout. Doufám, žes tam načerpala hodně energie... teď bude určitě potřeba, nadcházející dny budou náročné;)))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, napsala si to přesně. Energii jsem načerpala, ale dny jako byl dnešní mi ji berou...
      Příjemné dny přeji, H.

      Vymazat
  16. Nádherné vzpomínky na Krétu. Já bych klidně snesla i další. :-) A kde a kdy si odpočinu? Zaručeně když jsem sama u nás doma. Nasaju ticho a klid v mně nejpříjemnějším prostředí a dobiju energii pro další fungování.
    Měj fajn dny, Helenko. Pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, děkuji, opravdu bych ještě nějaký příspěvek dala, fotek i zážitků je mnoho...
      A být sama doma není občas vůbec špatné!
      Díky, přeji hezký den, H.

      Vymazat
  17. Helenko, podívala jsem se s tebou daleko a moc se mi cestování líbilo. Snad se také někdy podívám. Přeji ti hezkou neděli a pozdravuj Aronka. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, Kréta je nádherné místo na zemi, rozhodně stojí za návštěvu.
      Pozdravy vyřízeny, ty měj pohodové pondělí, H.

      Vymazat
  18. Helenko, jedním slovem nádhera! Musela to být krásná dovolená a já Ti děkuji, že jsi nám Krétu takhle hezky ukázala ... zamyslela jsem se nad Tvojí otázkou ... mám ráda přírodu a taková procházka lesem je velmi uklidňující, to ticho, zvuky lesa a vzduch :) ... nebo vycházka na "naší" předhradu ... tam je také krásně a klid :) ... Přeji krásné podzimní dny, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, opravdu byla, máme na co vzpomínat.
      Trocha toho ticha v lese, že! Tak si odpočinu i já...
      Děkuji a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Tak u nás je venku krásných 18st, svítí slunko a na vánoce to zatím opravdu nevypadá.
    Tvoje fotky plné teplého světla, pohody vše ještě umocnily, musím říct, že mi ani moc netrvalo a taková procházka po krásné zemi, no, rychle jsem se dokázala vžít.
    Děkuji za procházku místy, která působí klidně, vyrovnaně, muselo to být skvělé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, děkuji za krásný komentář, i když dnes počasí odpovídá listopadu.
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  20. Milá Helenko ani dýchat se mi pokaždé nechce při procházce s Tebou. Moc děkuji za nádherné fotky a vzpomínky na pokaždé jinou Krétu... A kde si nejvíce odpočinu.. asi nejvíce s těmi které mám moc ráda 🖤 s rodinou a přáteli🖤🖤. A pokud bych měla napsat kde - je těžké vybrat. Máme nádhernou zemičku, kde se dá nádherně odpočívat a o mé velké lásce k Řecku moc dobře víš. Posílám pozdrav a přání krásných dnů.Z🖤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc děkuji za milá slova. ty jsi sluníčkový člověk, chvilka s tebou hned udělá hezčí den každému!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  21. Helenko, nádherná reportáž, já si jí užila a viděla tvým prostřednictvím spoustu krásného, zajímavého. Ráda čtu tvé cestovatelské příspěvky, vím, že se pokaždé dovím něco nového.
    Měj se hezky a těším se na další. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, ani nevíš, jak moc mě taková slova těší a vážím si jich!
      Přeji krásný den, H.

      Vymazat
  22. Helenka, to bola nádhera ... kláštory majú v sebe niečo nadpozemské, či už to niekto nazve charizma, alebo dotyk Boha ... prekrásne, ďakujem za sprostredkovanie týchto nádherných miest! A inak, hoci cestovanie milujem, ty vieš, po všetkých cestách si najlepšie oddýchnem v pohodlí domova, v tichu, s kávou a knihou či pletením ... no, asi starnem :)
    Pozdravujem!!! Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za krásný komentář a odpověď. Asi to mám podobně :o)
      Přeji krásnou neděli a posílám pozdravy, H.

      Vymazat