...batátový salát...

neděle, května 20, 2018


Hezký nedělní večer, vážení!

Budeme trochu vařit. Moje babička by asi koukala, klasická čeká kuchyně to tedy nebude, ale moc jsem si všichni pochutnali, tak vás budu třeba taky inspirovat.

Nejprve trochu poučení. Víc, to jsou batáty? Jestli ne, tak vězte: batáty nebo-li sladké brambory jsou hlízy povíjnice batátové (čeleď svlačcovité), tudíž s brambory nemají nic společného. Mají ovšem hromadu vitamínů (vápník, beta karoten) a málo kalorií.

A teď ten salát. 
Potřebujeme: batáty, plechovku červených fazolí, červenou cibuli, kozí sýr nebo tofu, jarní cibulku a pažitku, vlašské nebo pekanové ořechy, mořskou sůl, jogurt a dijonskou hořčici

Baráty jsem oloupala, nakrájela na kostky a dala vařit se solí a mletým kmínem. Syrové jsem poměrně tvrdé, ale uvařené byly velmi rychle - stačilo pár minut. Pak klasika - scedit a nechat vychladnout.



Sýr, cibulku, pažitku a cibuli pokrájíme.


Červené fazole propláchneme vodou a necháme na cedníku okapat.


Ořechy na suché pánvi lehce opražíme a na hrubo posekáme.


A teď už promícháme a podle chuti osolíme.


Poslední krok - salát spojíme zálivkou z jogurtu a dijonské hořčice (klidně v poměru 1:1), batáty jsou skutečně nasládlé a zálivkou získá salát na pikantnosti.


Musím říct, že jsem s batáty vařila poprvé (díky našemu Adamovi, stará se, abych nezakrněla :o)), ale určitě ne naposledy. Moc jsem si pochutnali!

A co vy? Nějaké zkušenosti s touto zelenou? Budu ráda za vaše postřehy i typy!

Všem přeji pohodový večer a dobrý vstup do nového týdne!

Vaše Helena



You Might Also Like

38 komentářů

  1. Moje dcera je vegetariánka, batáty vaří velice často a spolu dohromady s brambory s nimi dělá vynikající pyré jako přílohu. Soptíček má batáty raději než brambory.
    Děkuji za skvělý recept, vynechám cibuli a až příště přijedou, salátem je pohostím, potěším i mou švagrovou, ta takové lahůdky také miluje.
    Krásný týden přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, mám velkou radost, že se ti recept hodí! Doufám, že bude všem chutnat.
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  2. Mé zkušenosti batáty jsou nulové. Vídám je hodně na blozích v podobě hranolků pečených v troubě... Třeba se taky někdy rozhoupu a tuhle pro mne neznámou surovinu vyzkouším (tehle recept to ale asi nebude - já nerada fazole ;-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, vidíš, a ty hranolky jsem já ještě nedělala ani nejedla, ale jsou v plánu.
      A ty fazole, no každý je rád nemá...
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  3. Heli, batáty jsou u nás hodné oblíbené. Zařazují je do jídelníčku pravidelně. Máme je každy týden. Míváme je jako bramborový salat nebo pečené v troubě sypanè rozmarýnem nebo jiným kořením.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak u nás už taky. Teď se chystám na ty hranolky :o)
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  4. Helinka,
    recept vyzerá skvele, ja som zatiaľ batáty používala iba ako hranolky pečené v rúre posypané soľou, údenou paprikou s troškou ol.oleja...myslíš, že to bude dobré aj s fetou syrom?
    Maj sa krásne, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, určitě bude výborný i s fetou! Kozí sýr jsme měli zrovna doma, tak jsme ho použili, ale jistě jsou možné i jiné varianty.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Ahoj Helenko, tak batáty jsem zatím nikdy nejedla ani nevarila. Tvůj recept vypadá báječné 😊 určitě jej vyzkouším. Léto bude na takový salát jako stvořené ☺
    Měj se krásně, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, nikdy není pozdě začít :o), podívej se na mě!
      Tak doufám, že si u vás pochutnáte!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Helenko, na batáty sbírám odvahu už dlouho a tvůj salát vypadá skvěle. Měj pěkný vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, i mě to trvalo... Ale teď už je budeme mít pravidelně.
      Moc děkuji a přeji klidné dny, H.

      Vymazat
  7. Milá Helenko batáty znám jen z pozice, že o nich vím. Ale ještě jsem je nezkoušela.Asi přišel čas vyzkoušet.Recept vypadá totiž úžasně.
    Posílám mnoho pozdravů a přání krásných dnů.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc děkuji, to mě těší! Snad si všichni pochutnáte!
      Přeji jen hezké dny a moc zdravím, H.

      Vymazat
  8. Ja sa musím priznať, že s batátami nemám žiadnu skúsenosť, ani kuchársku ani kulinársku. Ale keďže rada skúšam a ochutnávam nové veci, určite to čoskoro napravím...možno aj podľa tvojho receptu. Prajem pekné dni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, to je správné slovo, s chutí do nich! Budu ráda, když dáš vědět, jestli s batáty nebo bez nich :o)
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  9. Helenko, dneska ses trefila do mých chutí parádně!! Batáty miluji :-), akorát trochu zápasím s tím krájením, stejně jako u dýně, je to pro mě docela fuška :-D. Ale výsledek stojí za to ;-).Tvůj salát vypadá báječně, je vidět, že jsi i v kuchyni akční a nedržíš se při zemi :-).
    Přeji krásný a inspirativní začátek nového týdne! ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ZaZi, tak to mám radost! To krájení mě překvapilo, málem jsem volala o pomoc silnější část rodiny, stejně, jako volám, když krájím dýně :o)
      Při zemi se rozhodně nedržím, ráda ochutnávám a rodině taky, tak občas... I když dobrá koprovka :o)
      Moc děkuji a přeji hezký den, H.

      Vymazat
  10. Tak já budu za černou ovci a napíšu, že mi batáty nijak extra nechutnají. Sáhnu po nich, když má manžel dietní náladu, ale není to ono.
    Jinak ale salát vypadá báječně, pro mě moc zajímavá kombinace. :-)
    Krásný den přeji, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, žádná ovce nejsi, natož černá! Sto lidí, sto chutí, říkala moje babička!
      O to víc děkuji za pochvalu a přeji krásný den, H.

      Vymazat
  11. Helenko, sliny se mi tu sbihaji a to i presto, ze jsem jednou battay chutnala a nijak me neoslovily. Tyto bych si dala hned. Vsechny ty ostatni ingredience me lakaji mooooc. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, když bych si jen představila, že chutnají jako nasládlé brambory, taky bych nejásala, ale tenhle salát je opravdu moc dobrý.
      Měj hezký den, H.

      Vymazat
  12. Helenko, s batáty nemám moc velkou zkušenost, dělala jsem jenom pyré.
    Tvůj recept si ukládám a ráda tu dobrotu vyzkouším.
    Měj se pohodově, Jana

    OdpovědětVymazat
  13. Heli, o batátech už jsem slyšela, ale ještě neochutnala. Vlastně ani nevím, kde je koupit. Možná v nějakém supermarketu je budou mít, poohlédnu se po nich, salát vypadá moc dobře.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, koupit se dají v Tescu, Lidlu, ale já je mám z malého zelinářství. Prý je teď jejich čas.
      Měj se moc hezky a doufám, že ti budou chutnat.
      Pa, H.

      Vymazat
  14. Heli,
    salát vypadá výborně!
    Já jsem batáty poprvé jedla před lety na dovolené, připravené jedním francouzským kuchařem a od té doby je
    jím a vařím docela pravidelně. Mně moc chutnají.
    Přiznám se, že s fazolemi by mne nenapadlo je dát dohromady...
    Ale je to krásná barevná kombinace!
    Dobrou chuť asi přát nebudu, je už určitě sněden a jistě chutnal!! :o)
    Krásný večer Heli a celý týden
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, moc děkuji, to byl hlavně Adamův nápad! Za mě to byl první počin (dřív jsem je jedla jen párkrát v restauracích), a hlad se povedla na jedničku. A sněden byl skutečně hodně rychle, i když ho byla hromada :o)
      Měj se moc hezky, pa H.

      Vymazat
  15. Batáty jsem ještě nikdy neochutnala. Vím o nich, ale abych pravdu řekla, tak jsem na ně v obchodě ještě nenarazila- nebo třeba kolem prošla. Salát vypadá moc dobře a myslím, že by mi chutnal.
    Hezký den, Heli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, možná si je jen přehlédla, jsou to prostě takové načervenalé "brambory".
      Třeba ten salát taky někdy vyzkoušíš!
      Pa, H.

      Vymazat
  16. Helenko, udělala si mi radost, ráda tvůj salát vyzkouším. Batáty jsem již několikrát koupila (mívají je v Lidlu), ale vařila jenom jako přílohu - pyré je úžasné a moc nám chutná. Já asi v salátu vynechám ořechy, za a) už žádné nemám a za b) je v salátu nemám moc ráda :o)).
    Měj krásné dny plné pohody.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, správný přístup! Salát není žádné dogma, když nám něco nechutná, tak to tam prostě nedáme...
      Jsem ráda, že tě zaujal a doufám, že i bez ořechů vám bude chutnat.
      I tobě přeji jen hezké dny, H.

      Vymazat
  17. Helenko, to jsou všechny potraviny, které mám ráda, kromě batátů a tak recept určitě vyzkouším. Salát vypadá výborně. Měj se moc hezky Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, moc děkuji a doufám, že si pochutnáš!
      Měj krásný den, H.

      Vymazat
  18. Batáty běžně kupuji a vařím - tuto kombinaci jsem ale neznala - hned jsem musela vyzkoušet - vynikající ...mohu jenom doporučit

    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, moc děkuji za návštěvu na mém blogu a hlavně za tu pochvalu. Mám radost!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Po batátech jen pokukuji:-)Děkuji za inspiraci!:-)Helenko krásné dny přeji!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, jdi do nich. Salát je skvělý, v neděli jsem dělala pyré, byla to veliká dobrota!
      Pa, H.

      Vymazat