...sobotní výlet a rohlíky hokuspokus...

úterý, května 01, 2012

Krásný první květnový den, milé dámy!

Když dovolíte, nejdřív se vrátím k sobotě.  Den byl jako malovaný, stvořený pro výlet. Cílem byly Ratibořice a Babiččino údolí. Mám to tam moc ráda.
Zámku jeho současnou podobu dala Kateřina Friderika Vilemina Benigna, vévodkyně Zaháňská, které si zde nechala zbudovat letní sídlo.

Přírodně krajinářským parkem, který sahá až k řece Úpě, kolem palmového skleníku (v bohužel zbídačeném stavu) dojdeme až k Panskému mlýnu. Paměť mě tu a tam zradí, ale tady se mi vždycky vybaví Mančinka z Babičky.

Kolem sousoší Babička s dětmi od akademického sochaře Otto Gutfreuda pokračujeme ke Starému Bělidlu. Nechápu, jak se mi podařilo vyfotit bez lidí... pomník zachycuje chvíli, kdy se babička a děti vracejí z návštěvy mlýna na nebi hledá každý svoji hvězdu.

A tady ho máme - Staré Bělidlo. Místo, kam je zasazen děj knihy Babička, ale všechno bylo trochu jinak... V chaloupce prožila paní Němcová krásné prázdniny roku 1844 se svými dětmi.

A cestou zpátky se zastavíme ještě na Mandlu. Stojí vedle mlýna, ta fotka je pro vás - detail ručního mandlu z 19. století.

Bylo tam opravdu moc krásně! Pokud jste tam ještě nebyli a fotky vás zaujali, více najdete na http://www.zamek-ratiborice.cz/.

A teď k těm rohlíkům. Recept jsem dostala mailem od jedné známé, prý ať je určitě vyzkouším. A tak včera, místo nějakého osvědčeného chleba jsem do pekárny nandala následující:

200 ml vlažného mléka, 3 lžíce bílého jogurtu, 3 lžíce rozpuštěného sádla, 1 vajíčko, po jedné lžičce cukru a soli, 500 g hladké mouky a polovinu kostky droždí

Program těsto pracoval za mě :o) V receptu nebylo, jak na rohlíky, tak jsem pracovala následovně: těsto na 4 díly, každý vyválet na kulatou placku a rozdělit na 6 kruhových výsečí, z každé pak umotat rohlíček.
Na plechu ještě asi 20 minut kynuly, pak jsem je potřela žloutkem rozšlehaným v mléce, posypala hrubou solí a mákem a šup do trouby. Asi na 20 minut při teplotě 180 stupňů se upeklo toto :o)
Že jsou jedlé vidíte i podle toho, že mizely ještě teplé, rovnou z plechu...

Mám ráda tyhle letní večeře - kousek dobrého pečiva, zeleninový salát, dobrý dresing,..
Asi ho všechny znáte, ale kdyby náhodou:
bílý jogurt, kečup, česnek, sůl a bylinky, nejlepší je čerstvá majoránka (tu mám ale malinkatou) nebo bazalka. Poměr surovin nepíšu, je to na vaší chuti.

Že vám v tom výčtu něco chybělo, kousek masa, to je jasné! Tak tady jeden pohled do grilu :o)

A kdo nejlíp pohlídá maso - přece náš Barnabáš!

Tak, jdu vytáhnout koláč z trouby, dodělat oběd a hurá ven!
Mějte krásný den a nezapomeňte najít třešeň :o)

Vaše Helena

You Might Also Like

62 komentářů

1. Krásný prvomájový den, Helenko! Procházka údolím je moc příjemná ... Pečené rohlíčky určo vyzkouším, jsou jako malované... Také mne to neustále táhne ven, na zahradu a teď na malý výlet k rybníkům... a večer grilovačka, jak má být! Láskyplný 1.máj! Pa Maru

1. Maru, moc děkuji za návštěvu, hezky si užij krásný den! Pa, H.

2. Helenko...moc děkuji za nádhernou procházku po Babiččině údolí...hned mi to vyvolalo vzpomínky na školní výlety a knížku,kterou jsem vždycky ráda četla.
    Rohlíčky vypadají opravdu úžasně a určitě je vyzkouším...děkuji za receptík.
    Přeji Ti krásné prvomájové odpoledne a příjemný večer pod rozkvetlou třešní....Jana

1. Jani, musím se smát, na školním výletě jsme tam asi byli všichni...ale je to krásné místo, i teď, po letech. A rohlíčky už nejsou...
      Měj se krásně, pa H.

3. Helenko, i tobě krásný první máj!
    Díky za procházku Babiččiným údolím, naposled jsme tam byli před mnoha lety je to od nás krapet z ruky. Rohlíky vypadají báječně budu je muset taky prubnout, no a masíčko jedna báseň :)
    Helenko, užij si krásné sváteční odpoledne :))

1. Vlasti, moc děkuji, že ses zastavila. Rohlíčky určitě zkus a maso a gril, to je doména manžela :o)
      Měj se hezky, pa H.

4. Helenko přeji krásný první květnový den :-)Ty jsi byla v mém rodném kraji.Jezdila jsem tam jako holka na kole za kamarádkama,do České Skalice jsem chodila do školy. Ratibořice znám jako své boty, je tam krásně. A ty rohlíčky mňam taky bych je snědla ještě teplé a samozřejmě i masíčko a salátek já můžu :-)Jsem ráda za to že tu jsi.Měj se moooc krásně.Zlobí mě počítač je u doktora,tak nemůžu na blog.Papa

1. Věruško, však jsem ti tam věnovala vzpomínku, je tam tak krásně! A rohlíky, myslela jsem, že třeba zbude k snídani...nezbylo :o)
      Taky se měj krásně,moc ti děkuji a těším se, až budeš zase on line :o)
      Pa,pa H.

5. Ahoj Heleno. V tomhle kraji jsem v květnu před hodně lety strávila školu v přírodě. Měli jsme dobrou paní učitelku a hodně jsme cestovali - pěšky a vlakem. Byla to jedna z nejhezčích, vlastně byla nejhezčí, škol v přírodě asi i proto, že ten kraj je nádherný. Přes Ratibořice a Babiččino údolí jsme prošli aspoň dvakrát a tenkrát to bylo jen pár let po natočení filmu, takže to byl pro nás velký zážitek. Je zajímavé, že o tom skleníku si pamatuji, že se v něm za života kněžny pěstovaly ananasy pro zámeckou kuchyni a říkalo se mu tehdy ananasový skleník. Když jsme tam byli se školou na výletě, byly tam už jen ty palmy. Díky za připomenutí mých dětských let. Moc tě pozdravuji. Ditta.

1. Dittu, tak to mám radost, že sis zavzpomínala na něco hezké! Ten skleník a další přilehlé budovy jsou v dost příšerném stavu, nějaké majetkové nesrovnalosti, či co...
      Užij si den, pa H.

6. Ahoj Helenko, krásné fotky z výletu. Vzpomínám si, že jsme tam byli na školním výletě...a to už je dávno.
    Tvůj recept na rohlíky ráda vyzkouším, u nás momentálně jede "fokáča" a někteří ani nemusí mýt to maso :-)
    měj krásný sluníčkový první máj.... já půjdu hledat tu třešeň ...
    Věrka

1. Ááá, další z řady výletnic :o)
      Focacciu taky peču, taky k ní maso nemusím...
      hodně zdaru, pa Věruško!
      H.

7. Ahoj Helenko, krásné fotky a krásný víkend. Máme ho taky na neurčito v plánu, ale od nás je to hodně daleko, takže spíš si budeme muset naplánovat třeba dovolenou do tohohle kraje nebo prodloužený víkend. Rohlíky se Ti povedly parádní.
    Krásný sváteční den
    Jana

1. Jani, od vás to tedy fakt není na jednodenní výlet...Třeba jednou.
      Děkuji za pochvalu a moc zdravím, H.

8. Milá Helenko...přeji ti krásný úterní májový den. Výlet byl určitě překrásný, v tomto kraji je nádherně. Byla jsem tam již několikrát a určitě ne naposled. A rohlíčky...tak ty jsou jak od pekaře, určitě je vyzkouším. Pa pa a hezký den Martina

1. Martinko, i ty si hezky užij den!
      Rohlíčky jsou prý, jak říkal Adam, z královské pekárny a obzvlášť vypečené...
      Moc zdravím, H.

9. Ahoj Helenka, vrátila som sa o 30 rokov naspäť na školský výlet ... oživili sa mi spomienky, tieto miesta so navštívila.
    ... a rohlíky sú určite mňam :)
    pa, J.

1. Jani, tak to jsem moc ráda, že sis zavzpomínala...
      Měj se moc krásně, pa H.

10. Ahoj Helenko, v Ratibořicích je opravdu krásně. Máme to 25km od nás. Naposledy jsme tam byli minulé léto "babinec" s dětma. A ten zbytek ... tak ten je přímo k nakousnutí. Kdo by odolal. Krásný májový den ... Věra

1. Věru, tak to věřím, že jste si užily.
      Děkuji za návštěvu a přeji hezký den! Pa, H.

11. Milá Helenko,
    rohlíčky jsou dneska obzvláště propečené, viď? Hned bych ochutnala...a aspoň tři bych si strčila za tričko místo třešní! Mňam!
    A jako vždy chválím tvou písničku, která tady na blogu hraje.
    Výlety při tomhle počasí jsou téměř povinností. Jsem ráda, že ty tuhle milou povinnost plníš :-*
    Krásné slunné dny přeje
    Vivi

1. Vivinko, to tedy byly :o) Děkuji za milou návštěvu, na ty rohlíky by si stála frontu - rodina, sousedovic kluci, náš Barnabáš :o)
      Měj se krásně, pa H.

12. Milá Helenka, závidím takto krásne prežitý čas. Aj ja mám rada túlanie po hradoch a zámkoch a Vy ich v Čechách máte nádherné. Rohlíčky vyzerajú úžasne, len zakusnúť. Andrea

1. Andrejko, děkuji za návštěvu a tu poklonu, ale máš pravdu, je na co se dívat.
      Měj hezký den, pa H.

13. Helenko, výlet musel být opravdu krásný. Úplně jsem se zasnila. Rohlíky Ti pochvaluji a ani se nedivím, že se po nichzaprášilo. Užívejte si prvomájový den. Ahoj. Lenka

14. Ahoj Heli, dnes bylo fakt božsky, taky jsme nebyly doma. Ratibořice zbožňuju, obzvlášť splav. Jezdím tam od malička, ale musím přiznat, že mi přijde, že to tam poslední dobou s novým majitelem trochu chátrá a zkomírá:-(. Naposled jsme tam byli na konci léta, vše bylo zavřené a jen jsme si u sousočí vystáli dlouhou frontu v jediném bufetu na klobásu a čaj:-(. Ale třeba už je všechno jinak! Měj se krásně, paa

1. Šári, v sobotu tam byl Den země, takže občerstvení i lidí dost. Navíc je otevřená Květinová kavárna v Zahradním domě. Ostatní stavby tedy zatím stále chátrají...
      Moc zdravím, H.

15. Ahojky, krásné fotky z výletu :-) Rohlíčky vypadají velice lákavě :-) A máš krásného hlídače :-) Pěkný den. Marie.

1. Maruško, já děkuji za milou návštěvu a Barnabášek za poklonu :o)
      Hezký den, pa H.

16. Krása--Babiččino údolí také miluju a jezdíme tam také moc rádi :o)Už jsem tam byla vícekráte a stále mě to tam táhne zas a zas :o)
    Recept na rohlíky je lákavý a určitě také vyzkouším :o)A Barnabáš je fešák a určitě dobrý hlídač a maso uhlídal...
    Přeju ti mnoho takových krásných dní plných pohody a radosti...Martina

1. Martinko, mám to stejné, čas od času tam musím zajet.
      Jo, jo, Barnabášek je naše zlatíčko, je to
      parťák :o)
      Měj se hezky, pa H.

17. Helenko, krásný výlet. V Babiččině údolí jsem byla několikrát a už pěkně dávno. Jinak rohlíčky vypadají mňamózně. Vyzkouším..Krásný květen přeju! Adriana

1. Adrianko, máš typ na výlet s dětmi :o)
      Rohlíčky vám budou určitě chutnat.
      Měj se moc hezky, pa H.

18. Helenko,Božena Němcová by z Tebe měla radost.....máme tu tolik hezkých míst a teď v rozkvetlém jaru je všude krásně.
    Ty rohlíčky jsou opravdu k nakousnutí.Hezké kvítkové dny...Jitka

19. Jé, Heli, hoď po mě jeden ten rohlík. Určitě je vyzkouším. A díky za krásný typ na výlet, už je to dávno, co jsem tam byla. Krásné dny. Slávka

1. Slávinko, bohužel, už dávno nejsou :o)
      Užij si hezký den, moc zdravím, H.

20. Helenko,
    krásně jste v tomto nádherném počasí výletovali, grilovali ,...
    U nás to bylo podobné poprvé v domečku maso na grilu , řecký salát, vínečko , koláč, jen to domácí pečivo a dresing chybělo - musím vyzkoušet ;-)
    A pro políbení jsem si jela do mého oblíbeného Nového Města :-)
    Krásný pobyt na Severu !

1. Ilonko, jsem moc ráda, že jste měli hezké dny! Snad stihnu napsat ještě mail...
      Měj se krásně a děkuji! H.

21. Heli, dekuji za prochazku a jdu na zadelat na rohliky.

22. krásný blog a určitě krásný výlet a proto zasílám OCENĚNÍ je u mě ACA

23. Jůůů, výlet musel být príma... my byli ve staré pražské botanické zahradě na Albertově... nalovila jsem spoustu fotek, musím utřídit, vytřídit, protřídit atd.... a rohlíčky vypadají tedy silně mňam!!! Papa! LenkaH.

1. Leničko, Starou botanickou mám moc ráda, fotky jsem už viděla (některé) - nádhera!
      Měj se hezky, H.

24. Voní to až sem a nádherné fotečky z výletu Helenko!Michaela

25. Helenko,
    další krásný příspěvek...fotečky z výletu jsou moc krásné. Dny byly pro výlety jak stvořené :o)My zas vytáhli kola a hurá do Brd do lesa...všude to tak krásně voní.
    Rohlíčky vypadají opravdu skvěle...vlastně i masíčko :o)to já můžu, mňam :o))
    Hezké májové dny, Soňa

PS: Dodatečně gratuluji k blogovému výročí...pa S.

1. Soničko, moc děkuji za milý pozdrav i přání. Brdy jsou úžasné, nemám tak často příležitost, jako ty...
      Moc zdravím, H.

26. Ahojky Helenko. Teda nádherný fotky, pěkný výlet a ty rohlíky no nádhera.

27. Ahoj Helenko.
    V Ratibořicích jsem byla již více krát.Je to tam kouzelné.Zámecké komnaty jsou nádherné-okolí ani nemluvím.Bezva tip na výlet.Hezký zbytek týdne Marťula

28. Moc zdravím Helenko,do Ratibořic bych se chtěla zas podívat,dlouho jsem tam nebyla.Děkuji za nádherné fotky.
    Rohlíky vypadají lákavě i to masíčko:-)
    Barnabáš úžasnej:-)

1. Věruško, taky se tam ráda vracím.
      Děkujeme za pochvalu - všichni :o)
      Měj se moc hezky, H.

29. Ahoj Helenko, Babiččino údolí miluju, jen škoda, že je od nás daleko.. Rohlíčky vypadají skvěle.. Barnabášek je fešák, posílám mu pohlazení.. :o) Měj se krásně, Jana

1. Janinko, ty vzdálenosti...Třeba budete mít někdy cestu. Děkuji za pochvalu, Barnabáš byl pohlazen :o)
      Měj se, pa H.

30. Ako vždy krásne fotečky. Človek má chuť vycestovať .... Jukni ku mne, máš u mňa niečo malé a milé. Pa Hela

31. Helenko krásné fotky.V Ratibořicích jsem byla naposled,jako malá holka.Už mockrát jsem si říkala,že tam musíme vyrazit.Barnabáš je úžasný hafan - krasavec :-).
    Hezký víkend,Alena.

1. Alenko, pokud se vypravíte, zvlášť, když tam je nějaká akce, užijete si.
      Děkuji za pochvalu, měj se krásně! Pa, H.