...Luhačovice...

úterý, dubna 09, 2024

Příjemný večer, vážení!

Dnes a ještě asi párkrát se vrátím k naší pracovní cestě před Velikonocemi. Cílem byl Zlín a okolí, proto jsem jako základnu vybrali nedaleké Luhačovice (hlavně proto, že jsem tam nikdy nebyla). Vyjeli jsem v neděli, aby byly volnější silnice a taky abychom měli čas na lázeňskou promenádu... Tak jestli máte chuť, pojďte s námi...


Lázeňství tu má tradici už od 17. století. První lázeňské domy ze století 18. se většinou nedochovaly, to co tu můžeme obdivovat dnes se postavilo za několik let na začátku 20. století. Vznikl ojedinělý soubor staveb architekta Dušana Jurkoviče a následně další díla secese, rané moderny a funkcionalismu.


Společenský dům - čisté linie a strohost funkcionalismu v kontrastu se zdobnými budovami, přesto dominantní a nepřehlédnutelný.



Ihalatorium - v době vzniku bylo největší v Evropě. Léčení onemocnění horních cest dýchacích má v Luhačovicích velkou tradici. Potkávali jsme tu hodně rodičů s malými pacienty...


Dům Bedřicha Smetany - secese s prvky kubismu, architekt Emil Králík. Po našem skladateli se jmenuje díky manželce ředitele lázní, paní Marii Calmě Veselé. Druhá žena Bedřicha Smetany v Luhačovicích zemřela a je pochována na místním hřbitově. Ve městě žila i mistrova rodina. 

Jurkovičův dům - takzvaná lidová secese. Je to stavba trochu jako z pohádky, je na co koukat ze všech stran. Dřevěnými ozdobami ani barvami se tady nešetřilo. Prostě podívaná. Na jejich stránkách jsem si prohlédla i interiér - Jurkovičův styl vládne i tam, v pokojích i třeba u bazénu...




Luhačovická kolonáda nás dovede k asi nejznámějšímu prameni - Vincentce.
Tady vládne funkcionalismus.


A tohle není žába na prameni, ale pes u pramene :o) 

Lázeňské domy jsou velmi krásné, tenhle jsem si doslova zamilovala. Omrkla jsem ho jak jen to šlo :o) Ta pavlač, ach!




A hned za tímto skvostem jeden z pramenů - Ottovka.


A to je pro dnes všechno. Doufám, že se vám procházka líbila. Teď už jsou lázně jistě v plném květu...

Mějte hezký večer!

Vaše Helena



You Might Also Like

54 komentářů

  1. Jurkovičovy stavby vždy obdivuji. Už jsme zde taky byli a manžel se sem jezdil pravidelně lázňovat)))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, pro nás to byla premiéra a jen na skok, ale líbilo se nám tam.
      Přeji hezký večer, H.

      Vymazat
  2. Lázně Luhačovice jsou hodně známé,ale já tam asi nikdy nebyla myslím na výletě.Ale jezdí sem známá a nechce nikam jinam.A ani se nedivím.Krásná přehlídka lázeňských domů.Musí tam být na jaře moc hezky
    Helenko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já taky poprvé! Je to malebné místo, krásně se tam prochází...
      Teď jistě v plném květu.
      I tobě přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  3. Helenko, mé milé Luhačovice. Ve Společenském domě jsem tančila :o) Je to mix Jurkoviče a funkcionalismu a přitom tak malebné. Vždy se tady cítím jako doma.
    Děkuji za jarní procházku a přeji ti pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, Jituško, to máš na Luhačovice hezké vzpomínky! Společenský dům vypadal trochu opuštěně, ale vše se teprve chystalo na sezónu. Ten mix slohů působí opravdu malebně...
      Bylo mi tam moc hezky.
      Příjemný večer přeji, H.

      Vymazat
  4. Ahoj Heli, krásně zdokumentované. V Luhačovicích jsem před pár lety byla pouze na skok, takže na pár hodin a to bylo moc málo. Určitě se tam chci ještě někdy podívat a nejlépe na pár dní. Jurkovičovy stavby mám moc ráda, ty jsou nezaměnitelné. Krásné dny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Šárko, ještě nějaké fotky budou. Já se tam dlouho chtěla podívat, konečně se mi to splnilo. Přece jen, máme to trochu z ruky...
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  5. Ano, lázeňské domy, to je velká romantika :-) S takovým výhledem se i ty nechutné prameny dají zvládnout!

    OdpovědětVymazat
  6. Luhačovice mám moc ráda a ráda se tam vracím. Měla jsem tu čest být několikrát ubytovaná v Jurkovičově domu. Kam se člověk podíval, tam na něj dýchlo kousek historie a zároveň i kouzlo romantiky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, tak to ti trochu závidím, je to takový pohádkový dům...
      Měj příjemné dny, H.

      Vymazat
  7. Heleno, sice jsem byla v Luhačovicích hned dvakrát, ale tvýma očima jsem zas viděla něco jiného. Takže díky za procházku i hezkou vzpomínku na výlet s manželem i na procházku v rámci pracovního školení :)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ještě něco přidám - hezky jsme bydleli a omrkla jsem i zrekonstruované sluneční lázně.
      Taky se měj hezky, H.

      Vymazat
  8. Já tam nikdy nebyla, ale moc ráda bych se tam jednou povídala. Krásné fotky :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thess, tam by se ti s kočárkem hezky procházelo :o)
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  9. Helenko, kochám se a kochám tou nádherou staveb i krajiny a tvůj psaný text je také perfektní, tak že si vychutnávám se vším všudy. Některé Jurkovičovy lázeňské domy s hotely znám i ze seriálu, který se tam natáčel. Ten jeho stavební styl a dokonalá výzdoba staveb je skutečným pokladem této architektury. Děkuji za úžasnou podívanou a přeji Ti krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za krásný komentář! Ty tvé jsou jako pohlazení!
      A slibuji, Jurkoviče si ještě užiješ!
      Hezký večer, Helena

      Vymazat
  10. Vija
    Helenko, hezky se s tebou toulá, užila jsem si to. Měj se hezky. J

    OdpovědětVymazat
  11. Helenka, krásny výlet aj takto cez počítač, pa Z.

    OdpovědětVymazat
  12. Helenka,
    ďakujem za pripomenutie nášho nedávneho pobytu :-)
    Je tam krásne, určite sa tam ešte vrátime.
    Pohladkaj za mňa žabku na prameni, pardón Aarona, je fešák a vie pózovať -)))
    Maj sa krásne, pá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ráda věřím, že se vám v Luhačovicích líbilo.
      Aaron si to moc užil, on ty naše výlety miluje :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  13. Krásné fotky jsou pro mne připomínkou jednoho dne v Luhačovicích. Navštívili jsme je v rámci dovolené v Jelenovské u Valašských Klobouk. No je to už dost dávno :-).
    Hezké dny, Heli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, do Jelenovské jezdil manžel na školení :o) Je to moc krásný kraj, vždycky jsem ráda za nějakou takovou cestu.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  14. Luhačovice jsou nádherné.Byla jsem tam několikrát i na týdenním pobytu.Ráda jsem si to připomněla,díky za hezký článek i fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, byla jsem okouzlená, ráda se kdykoli vrátím!
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  15. Lezarts
    V Luhačovicích jsem byla, ale ještě v době Československa. Stále mě láká je znovu navštívit, dala jsi mi brouka do hlavy😉

    OdpovědětVymazat
  16. Ani já v Luhačovicích nikdy nebyla, tak jsem ráda, že jsem se do nich mohla podívat aspoň prostřednictvím fotek :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příjemné, poklidné, upravené - dobrý relax.
      Míšo, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  17. Helenko, před pár lety jsme si s Janou na asi 4 dny udělaly malou dovolenou v Luhačovicích a prošly jsme je křížem krážem až k přehradě a moc se nám tam líbilo a pak jsem tam byla s manželem na výletě na jeden den. Krásně jsi nafotila a slovem doplnila - jsi prostě dobrá!
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji za pochvalu a jsem ráda, že jsem ti oživila hezké vzpomínky.
      Pa, H.

      Vymazat
  18. Helenko, děkuji za krásnou procházku po Luhačovicích. 👍👍
    Zavzpomínala jsem si na naší poslední návštěvu těchto lázní a s hrůzou mi došlo, že to příští rok bude už 30 let. Nějak nabývám dojmu, že ten čas, který běží, nebo spíš letí kolem nás, zase nějak zrychlil.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak tohle znám - čas je prostě neúprosný...
      Moc tě zdravím a přeji hezkou neděli, H.

      Vymazat
  19. Helenko, Luhačovice jsou naše asi nejoblíbenější lázně, sem jezdíme nejčastěji. Několikrát jsme tu měli i pobyt. Ale fascinuje mě, že na žádné fotce nemáš žádné lidi. 🙇
    Luhačovice za návštěvu určitě stojí.
    Přeji zdařilý pátek. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, nedivím se. A ti chybějící lidé - v neděli odpoledne jsem nenafotila skoro nic - to byly lázně skutečně zalidněné, fotky jsou z pondělní polední pauzy a podvečerů, to už se dalo...
      Přeji příjemný den. H.

      Vymazat
  20. Helenko, Luhačovice-lázně to znám, ale že jsou tam tak parádní lázeňské domy, to teda vůbec. Klidně bych se tam na výlet vydala a i ty prameny bych ochutnávala :-) Krásný víkend přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, na procházení opravdu krásné místo... Prameny jsem neochutnávala, tak kdo ví... :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  21. Helenko, díky, to je let, co jsem tam byla naposledy. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, Marti, a pro mne to byla premiéra...
      I ty měj hezkou neděli, H.

      Vymazat
  22. Helenko, dekuji za prochazku, Luhacovice znam jen z blogu:-). A pavlac? Naprosto chapu:-). M.

    OdpovědětVymazat
  23. mám to kousek, jsem ráda, že se ti tu líbilo...Sv.

    OdpovědětVymazat
  24. Není to od nás daleko, tak jezdíme často. Oblíbené místo 😉
    Krásný den ☀️

    OdpovědětVymazat
  25. V Luhačovicích jsem byla na pobytu, ale mimo sezonu. Dny byly krátké, každý den tři procedury a právě tam dokončovali rekonstrukci kolonády. Na poznávání je nyní vhodná doba. Škoda, že jsou lázně od nás tak daleko. Ráda jsem s tebou zavzpomínala na úžasný léčebný pobyt, který mě dal dohromady. Měj se fajn a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Večernice, i já lituji, že to je tak z ruky. Klidně bych Luhačovice zkoumala podrobněji...
      Měj hezký den. H.

      Vymazat
  26. Ahoj Helenko,
    tak to jsem si s tebou skrz fotky užila. Luhačovice jsou od nás fakt daleko, ale třeba se tam někdy taky dostanu.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, i my to máme hodně daleko, ale za návštěvu opravdu stojí.
      Hani, posílám pozdravy, H.

      Vymazat