...Praha židovská...

středa, srpna 04, 2021

Příjemný večer, vážení.

Rádi navštěvujeme židovské památky. Ty pražské chceme vidět už spoustu let, ale nakonec to bylo vždycky jen z venku a přes zeď. Odrazovaly nás neskutečné davy návštěvníků snad ze všech zemí světa, nekonečné fronty. Teď byla ta správná chvíle. 


Prohlídku jsme začali v Pinkasově synagoze. Pozdně gotická stavba se jmenuje podle vnuka zakladatele, rabína Pinkase Horovice. Sloužila jako soukromá rodinná modlitebna, nedaleko ní byla i mikve.


A začátek nebyl vůbec radostný. Památník obětí šoa (holokaustu) z českých zemí. Zdi jsou pokryty jmény. Neskutečným počtem jmen...
A aby toho nebylo málo, jsou tu i kresby dětí z Terezína.


Velmi neokázalé, velmi působivé. Ráda jsem šla na vzduch. Starý židovský hřbitov je v bezprostřední blízkosti.
Nejstarší náhrobek je z roku 1439. Areál hřbitova byl několikrát rozšiřován, stejně to nestačilo. Zesnulí tu jsou pohřbeni až v deseti vrstvách.


Najdete tu náhrobní kámeny zakladatelů synagog i rabiho Löwa. Náhrobky jsou nejen historicky cenné, ale i velmi krásné - hebrejské písmo, rostlinné i zvířecí motivy vtisknuté do kamene.
A četli jste Umberta Eca Pražský hřbitov - kdo ví, ale síla mystiky je na tomto místě cítit i za slunečného dne...


V těsném sousedství hřbitova je Obřadní síň. Novogotická budova má v prvním patře místnost pro rituální očistu zemřelých a ve druhém patře spolková místnost Pohřebního bratrstva. Svému účelu sloužila do konce první světové války.


Pokračujeme do Klasové synagogy. Je v Praze největší, je to místo, kde rabí Löw založil židovskou školu. Tady se dozvíme hodně o židovských tradicích a zvycích.


Maiselova synagoga - postavena na konci 16. století. Stavba umožněna díky dekretu Rudolfa II. Jmenuje se podle zakladatele primase pražského Mordechaje Maisela. Při požáru ghetta na konci 17. století vyhořela, byla mnohokrát přestavována a její současná novogotická podoba byla dokonce v roce 1905 podle projektu profesora Grotta.


Uvidíte tu expozici Židé v českých zemích 10. - 18. století nebo sem můžete zajít na koncert.
Nutno říct, že všechny expozice jsou promyšleně instalované, hodně se využívají nesmírně staré a cenné atributy stejně jako multimediální technika. Tady jsme dlouho stáli u projekce všech synagog na našem území s informacemi o jejich osudu.


A perla na závěr. Nejmladší, ale nesmírně krásná. Maurský styl inspirovaný španělskou Alhambrou - Španělská synagoga. 
Za tento impozantní vzhled mohou architekti Vojtěch Ignác Ullmann a Josef Niklas.




Až se člověk dostatečně vynadívá na tu nádheru, může si prohlédnou expozici Židé v českých zemích 19. - 20. století.



V těsné blízkosti v malém parku stojí Franz Kafka od Jaroslava Róny.


Bylo to moc krásné odpoledne. Splnění letitého snu. Rádi si celý okruh jednou zopakujeme s průvodcem. Co vy? Máte rádi židovské památky, kde se vám nejvíc líbilo?

My moc rádi vzpomínáme na návštěvu židovského hřbitova v Mikulově, synagogy v Boskovicích a té jeruzalémské v Praze. Obrovské kouzlo mají i "opuštěné" hřbitovy, třeba ten v Luži nebo v Dřevíkově.

Mějte krásné dny!
Vaše Helena




You Might Also Like

52 komentářů

  1. Helenko moc hezké fotografie ze zajímavých míst jsi pořídila a napsala k tomu i zajímavý článek. Přeji Ti moc krásné dny. Snad dlouho pršet nebude.

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, také jsme si prošli židovské zmizelé město pražské - vloni v červnu. Jen nám nepřálo počasí a lilo a lilo. Takže si to také rádi zopakujeme a přidáme tu španělskou, která se opravovala. Židovské památky mají svou jedinečnou atmosféru a rádi chodíme na procházky u nás do židovské čtvrti a i na hřbitov. Ten je tajemně krásný.
    Přeji krásný, nerušený večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, my měli zase celkem horko... Španělská synagoga opravdu stojí za vidění, a jít tam na koncert... ach!
      U vás se nám židovská čtvrť moc líbila.
      Pa, H.

      Vymazat
  3. Heli, udělala jsi mi moc radost těmito fotkami, tento hřbitov jsem taky viděla jen přes zeď. Jinak vše okolo nejsou žádné veselé vzpomínky...no určitě bych se zadívala a začetla, ještě před koronou jsme stihli Osvětim...kde běhá mráz po zádech, ještě k tomu když člověk ví, že tam vyhasl život prababičky....Krásný zbytek prázdnin ti přeju;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, ráda jsem tě alespoň prostřednictvím fotek provedla. Osvětim bych asi nedala a máš i osobní vazbu - chápu, že jsem tam chtěli zajet.
      I ty měj příjemné letní dny, H.

      Vymazat
  4. Helenko my jsme tam byli loni na podzim, ale na hřbitově a ve španělské jsme nebyli a máme co dohánět. Děkuji za krásnou procházku židovskou Prahou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, určitě to jsou místa, která stojí za vidění.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  5. Heleno, já mám obecně ráda hřbitovy a pokud naše cesty při výletech kolem nějakého vedou, tak se na něj vždycky jdeme podívat. A ty židovské mají díky zajímavým náhrobkům specifickou atmosféru. Jinak já kousek od židovského města chodila do školy, takže jsem v Źidoském muzeu, na hřbitově i v synagoze kdysi byla. Ale možná bych tam měla zajít znovu, než se vrátí davy turistů... Místa s atmosférou se dají vidět i víckrát a když to mám přes řeku...
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím Stáňo, máme to podobně. Na starých židovských hřbitovech cítím bohorovný klid. Určitě je teď správný čas, úplně prázdno tam nebylo ani teď.
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  6. Hezky jsi to, Helenko, představila a máš hodně pěkných fotografií. Starý židovský hřbitov v Praze i muzeum jsem navštívila 2x, poprvé to bylo během výletu na gymnáziu. Druhá návštěva byla soukromá, asi jako u vás teď, tolik synagog jsem neviděla, ale naposledy to byla Jeruzalémská v Praze. Před covidem jsme během dovolené navštívili synagogu v Březnici, je tam i muzeum. V Dobrušce jsme došli do synagogy, bohužel zrovna byla uzavřena, chystala se tam nějaká výstava, ale paní nám ukázala mikve s výkladem. Davy turistů nemám ráda.
    Děkuji za nahlédnutí a těším se na další fotky. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji, fotky se těžko vybíraly.
      V Březnici jsme se chtěli zastavit loni na podzim, výlet byl naplánovaný, ale covid zasáhl. Ty ses nedostala do Dobrušky, my do té v Třešti, měla být otevřená, ale nebyla...
      Pokračování výletu určitě bude.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  7. Ahoj Helenko,
    tak konečně něco, kde jsem taky byla:-) Velmi důkladně jsem to prošla před pár lety se žáky v rámci jednoho projektu Comenius. Moc se mi to líbilo, měli jsme i průvodkyni a to bylo opravdu úžasné.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, takhle to absolvoval Adam na gymplu se svou třídní. Byli moc spokojení.
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  8. Tato místa jsem v Praze nikdy nenavštívila. Takže Tvoje krásné fotky jsem si pozorně prohlédla.
    Španělská synagoga je opravdu nádherná.
    Klidný den,Helenko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, my to plánovali opravdu dlouho, vždycky jsme šli jen okolo. Jsem ráda, že to vyšlo.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  9. Mystická místa. S manželem jsme byli několikrát na koncertě ve Španělské synagoze. Je to klenot. Byl to zážitek nejen pro uši; ale i oči si užily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to mohu jen závidět a snít. To musel být zážitek.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  10. Helenko, zajímavý článek a krásné fotografie. My jsme navštívili synagogu v Třebíči a Třešti a předloni jsem byla na židovském hřbitově v Jihlavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Růženko!
      Třebíč mám moc ráda, v Třešti byla synagoga bohužel zavřená, když jsme tam byli...
      Přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  11. Židovské město jsme procházeli s Čerfem, jenže byla sobota, šabat a všude bylo zavřeno, takže do synagog ani na hřbitov jsme se nedostali. Jeden jsem navštívila tady v Litomyšli, dost smutný pohled, ale prý se dává dohromady. Co se týče památek, těch jsem opravdu moc neviděla, nepočítám cesty kolem Španělské synagogy, ale miluju trilogii Židovská válka, Synové a Zaslíbená země od Liona Feuchtwangera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, v sobotu je bohužel všude zavřeno... Máte důvod si ten výlet zopakovat.
      Feuchtwangera jsem už roky nečetla.
      Vendy, měj hezký večer, H.

      Vymazat
    2. Problém je že se do Prahy ve všední den dostanu jen když mám dovolenou, jinak jsem tam jen na víkendy. Teď ho čtu, ale Goyu. Ale pokud bude hezký podzim a já budu mít tu pazouru pohyblivou, tak tam určitě pojedu na týden dva.

      Vymazat
    3. Chápu, někdy to není jednoduché.
      Přeji hezké čtení a moc ti přeju, ať výlet vyjde.
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Tohle je jeden z mých velkých pražských dluhů - a musím říct, že ty fotky jsou tak nádherné, že mě opravdu nakoply k tomu, abych se na všechnu tu krásu konečně došla taky podívat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, moc děkuji, to mě fakt těší!
      Skutečně je ta pravá chvíle na návštěvu...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  13. Nám se moc líbilo židovské město v Třebíči i tamní hřbitov. Minulý týden jsme byli v Mikulově a tam mě tedy hodně překvapila velikost místního židovského hřbitova... A taky i jeho zanedbanost... Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo, děkuji za komentář.
      Třebíč mám moc ráda, v Mikulově na židovském hřbitově jsme byli před pár lety, moc se nám tam líbilo, prohlídka byla s průvodkyní. Mrzí mě, že je teď zanedbaný...
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Takhle Prahu vůbec neznám.Děkuji proto za krásné fotografie a poutavý doprovod.
    Sice ráda navštěvuji hřbitovy a vůbec ty staré,ale z židovských mám divnou tíseň.Stačí projít u nás kolem židovského hřbitova.Přemýšlela jsem proč,možná ve mně zůstalo něco z dětství,kdy babička hodně vzpomínala na sousedy Židy a jejich krutý osud.
    Helenko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji, jsi moc milá, potěšila si mě.
      Tvé pocity dovedu pochopit, neměli to jednoduché celá staletí, některé hrůzy nemohu a nechci pochopit.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  15. Já tahle místa nemusím. Myslím hřbitovy. Byla jsem i v našem městě na židovském hřbitovu, zajímavé, ale smutné. Židé to neměli jednoduché a přitom se jednalo o šikovné, pracující lidi. Jenže právě ten nahromaděný majetek byl trnem v oku ostatním... Stavby vytvořili ale nádherné. Hodně podařených výletů, Helenko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, nemohu nic než souhlasit. Skutečně trýzněný a pronásledovaný národ.
      I tobě přeji jen vydařené dny, H.

      Vymazat
  16. krásná místa, i Holešovský hřbitov stojí za návštěvu..Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Světlanko, děkuji.
      O židovských památkách v Holešově vím, ale byla jsem tam s Aaronem, tak jsme zůstali v zámeckém parku.
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  17. Zaver skutecne impozantni, kdysi jsem tu podobny okruh sla, mam takova mista rada. M.

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko, zdravím. Mě se židovské památky líbí, kousek od domu mých rodičů je starý židovský hřbitov. Ale mám to jako Jitka S., padá na mě z jejich osudů velká tíseň. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, naprosto nepochopitelné hrůzy, snažím se od toho oprostit, abych si užila to krásné, co tu po těch lidech zůstalo.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  19. Helenko, ráda jsem se s Tebou prošla po židovských památkách, ale určitě to není místo, které bych měla vysněné vidět. Stačí mi to takto zprostředkovaně. Ovšem perla na závěr je opravdu nádherná.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Daši, děkuji, že si alespoň takto se mnou šla.
      Měj krásné dny, H:

      Vymazat
  20. Krásné fotky. Dobrá věc na covidu je, že jsou všechny ty davy turistů pryč a člověk si tak zážitek z návštěvy pořádně užije. Doporučuji navštívit i synagogu v Plzni, až budete mít někdy cestu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, moc tě tady vítám a souhlasím. Plzeň má úžasnou synagogu, ráda bych jí viděla, když jsme tam byli, opravovala se.
      Mávám do Řecka, H.

      Vymazat
  21. Helenko, díky za tuhle další krásnou a zajímavou reportáž. Ráda jsem se s tebou prošla. Měj klidnou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  22. Helo, židovské památky a hřbitovy navštěvuji pilně, nejen v Praze, a dost jsi mi svými fotkami a popisem připomněla.Zítra, tedy 8.8.21, má být den otevřených židovských památek, ale netuším, zda v celé republice.Krásná je třeba ta synagoga v Heřmanově Městci. Nebo ta pod Hl.n. v Praze.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já vím, jsi skvělá cestovatelka.
      Vidíš, teď se musím stydět, Heřmanův Městec máme kousek a uvnitř jsme ještě nebyli...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  23. Děkuji za další zajímavé čtení a hezké fotky.

    OdpovědětVymazat
  24. Některé Synagogy jsou opravdu skvostné. Já jsem zatím navštívila jen dvě. Jinde jsem měla smůlu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Maruško! I nám se stalo, že jsme narazili na zavřené dveře.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  25. Jéj, nádherná židovská Praha, to mám prejdené - ďakujem za krásne pripomenutie týchto skvostov, sú to miesta, kde by som sa kľudne aj zajtra vrátila ... v Pinkasovej synagóge som mala také zimomriavky, že doteraz ich cítim (od júna 1017)! Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji moc. Souhlasím, jsou to nesmírně působivá, silná místa...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat