...co se nevešlo...

sobota, června 22, 2019


Přeji všem krásný letní večer!

A právě proto, že už nastalo léto, vrátím se ještě na chvilku v čase. Bylo by škoda nezavzpomínat na návštěvu Břevnovského kláštera v čase velikonočním. 
Jedná se o nejstarší mužský benediktinský klášter na našem území. Založil ho r. 993 kníže Boleslav a pražský arcibiskup Vojtěch.


Vzhledem k Velikonocům se po klášteře neprovázelo. Bylo nádherné počasí, procházka po celém areálu, zahradách a sadech byla jako balzám. Ticho, jen ptáci byli slyšet... Uprostřed Prahy malý zázrak.


Zahradní pavilon Vojtěška je postavený na prameni říčky Brusnice. Podle pověsti se právě na tomto místě sekal kníže a arcibiskupem a boží vnuknutí mohlo za stavbu kláštera na tomto místě.


Barokní Bazilika sv. Markéty postavení na románských základech podle návrhu architekta Kryštofa Dientzenhofera.


Fresky na stropě jsou opravdu překrásné.



Loučíme se pohledem na sochu sv. Jana Nepomuckého a přidám snad ještě jednu zajímavost - klášter je nejstarším písemně doloženým místem, kde se v Čechcách vařilo pivo a vaří se tady dodnes.


A teď si vás dovolím informovat ještě od dvou kulturních zážitcích, které byly natolik mimořádné, že bych si je klidně zopakovala. Třeba to bude pro někoho inspirací.

Prvním je divadelní představení na motivy Erasma Rotthedamského Chvála bláznovství. Přiznám se bez mučení, šla jsem na Martina Hofmanna. Od něho jsem strhující výkon čekala. O to větším šokem a fantastickým zážitkem byl výkon Filipa Blažka.


Příběh dvou přátel z psychiatrické kliniky, kteří se společně rozhodnou čelit velké výzvě - novému společnému životu na svobodě. Zhmotnil se na jevišti Rain Man i Forrest Gump a divadlo doslova padalo smíchy, ale i slzel dojetím.


A vzpomínkový příspěvek uzavře koncert dámy, o které asi nikdo nepochybuje, že je i ve svých letech okouzlující, elegantní, šarmantní a stále svá - úžasná Lady Soul.
Vstupenky na koncert jsme dostali od Terky pod vánoční stromeček, pomalu půl roku jsme čekali a pak jsme si už jen užívali. Paní Marie Rottrová je... no prostě lady soul.


Pokud jsem někoho inspirovala k výletu nebo k návštěvě nějaké kultury, jsem moc ráda.
Všem vám přeji krásně prožité léto plné příjemných zážitků a milých setkání.

Vaše Helena

 PS: fotky paní Rottrové a z divadelního představení jsou vypůjčené

You Might Also Like

30 komentářů

  1. Teda Helenko jedno lepší než druhé! Kolem břevnovského kláštera jsme se před léty procházeli taky, ale výlety za kulturou vypadají báječně! My máme lístky na hudební léto do Třeboně a moc se už těším.
    Přeji ti pohodový zbytek víkendu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlastičko, musíme si život zpříjemňovat něčím krásným, že.
      Přeji krásné léto a v Třeboni si to užijte.
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Břevnovský klášter znám jen zprostředkovaně- na živo jsem před ním nestála. Divadelním představením bych taky nepohrdla a klidně koncert Marie Rottrové bych si zopakovala. Byla jsem na něm před nějakým časem. Jak píšeš - je to prostě dáma.
    Hezké letní dny, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Helenko, přestože jsem v Praze pracovně žila několik let a s dětmi navštívila všechno možné, nikdy jsem nebyla v Břevnovském klášteře. Ježíš jak to??? Moc děkuji za reportáž a i recenze na krásné kulturní zážitky. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak to dobře znám, taky mám pár míst, celkem blízko, kde jsem nikdy nebyla... kdo ví proč...
      Děkuji a přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  4. Helenko, krásné fotky. Klášter je opravdu působivý. Přiznávám, že jsem uvnitř nikdy nebyla.
    Krásnou neděli, Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, i my plánujeme ještě jednu návštěvu...
      Měj krásný den, H.

      Vymazat
  5. Helenko,klášter je moc pěkný.Nikdy jsem tam nebyla a těžko se asi v budoucnu podívám.Kulturní zážitky jsou potřeba,ráda se směji a tak nějakou komedii vždy uvítám.Oba herce mám ráda a Marii Rotrovou poslouchám od mládí.Také mám před sebou nějaké kulturní zážitky,v Turnově začíná Festival na Jizeře a Sedmihorské a Valečovské léto.Všechno pod širým nebem,divadla a koncerty.Měj hezké a budou i horké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuji za milá slova. Hezky si dnešní den a všechny kulturní zážitky užijte!
      H.

      Vymazat
  6. Helenko, jsi takový můj kulturní guru :-). Chvála bláznovství mě nadchla, zkusím pohledat a Břevnovský klášter mi láká už dlouho.Krásný týden. dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, to ani náhodou, stíhám toho skutečně málo, ale snažím se vybírat. Chvála bláznovství je úžasné představení, klidně bych šla znovu.
      Měj pohodový den, H.

      Vymazat
  7. Heleno, já si díky tvému článku uvědomila, že ač jsem z Prahy, tak v Břevnovském klášteře jsem nikdy nebyla. Asi trochu ostuda, kterou bych měla napravit.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, to je celkem běžné, že ta dostupná místa trochu obcházíme... Je to moc hezké místo.
      Přeji příjemný den, H.

      Vymazat
  8. Děkuji, Helenko, za kulturní tip. Martina Hofmana mám moc ráda, po představení se určitě poohlédnu.
    Krásný vstup do nového týdne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, myslím, že zklamaná být nemůžeš. Nejen diváci, ale i kritici se vyjadřovali velmi pochvalně...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  9. Krásné a zajímavé. V Břevnovském klášteře jsem nebyly a asi se tam ani nedostanu. Po mě dlouhé nemoci se Praze raději vyhýbám. Davy lidí a ruch velkoměsta mě odrazují. Děkuji za příjemnou procházku tímto krásným historickým místem.Přeji Ti krásné léto plné nádherných zážitků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, naprosto chápu, Praha umí být hodně unavující... I když areál Břevnovského kláštera, to je člověk v úplně jiném světě.
      I tobě přeji jen hezké dny, H.

      Vymazat
  10. Já děkuji především za ten skvělý tip na divadlo, oba pány mám moc ráda, takže na vlně podzimního divadelního času si je nenechám ujít.
    Krásné dny přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, rádo se stalo, doporučuji sehnat lístku už teď, já je měla doma skoro půl roku.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenko, dalsi nadherne misto a skvele kulturni tipy. Na to ted moc casu nemam, ale ono to prijde, ja vim:-).
    Ta fotka s freskami uzasna!!! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, všechno má svůj čas.
      Děkuji, v kostele bylo naprosto zvláštní světlo, prostě nádhera!
      Moc děkuji za milá slova a přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  12. Helo, opět další krásná a poučná reportáž. Díky za tip na divadelní představení.
    Přeji krásné dny. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já děkuji tobě za milou návštěvu a přeji příjemné dny, H.

      Vymazat
  13. Helenko milá občas si říkám,že tu naši zemičku vůbec nemám projetou. Ale ono se asi nedá.Tolik krásných míst je tu. Opět moc děkuji za nádhernou procházku s Tebou a moc děkuji i za kulturní typy..po divadle se juknu. Krásné dny ti přeji. Z💙

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc děkuji. Je to tak, máme tu tolik krásných míst, že si jich ani neumíme považovovat...
      Moc tě zdravím, přeji jen hezké dny, H.

      Vymazat
  14. Helenko, moc hezká podívaná. Jak píše Zdenička, máme u nás tolik krásných míst a projet je všechna není v našich silách. Takže děkuji za zprostředkování, ráda jsem nakoukla.
    Měj fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, děkuji. V lidských silách to není, ale jsem moc rádi, že se občas můžeme na nějaké krásné místo podívat, že.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  15. Klášter nádherné dílo:) Máš moc hezké fotky.
    Na Marii jsem byla s mámou a byly jsme unešené. Je to krásná dáma.
    Hezké léto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Evi, je to krásné místo. A s Názorem na Marušku taky souhlasím, která z nás by v jejím věku nechtěla mít takový šarm, takovou energii...
      Děkuji a přeji hezký večer, H.

      Vymazat