...Karlín...

pátek, dubna 09, 2021

Příjemný páteční večer!

Přijeli jsme brzo. Časová rezerva, kterou si většinou dáváme, prostě nebyla potřeba. Díky tomu se  mi ve čtvrtek naskytla nečekaná příležitost projít se Karlínem. Seznámila nás s ním před pár roky naše Terka, užili jsme si tam s ní pár obědů nebo jen kafí :o)

Byla sice šílená zima, ledový vítr, ale vy zůstaňte v teple a pojďe se projít. Stojí to za to! 
Začneme u Negrelliho viaduktu, jeho rekonstrukce byla nedávno dokončena a je prostě nádherný.

Projdeme kolem Karlínské synagogy na náměstí, kde mě jako magnet přitahuje Kostel Cyrila a Metoděje.

Ta stavba mě už roky fascinuje, byla jsem u ni mockrát. Kostel je postaven z tesaného kamene ve stylu románské baziliky, není orientovaný, jak bývá zvykem, sleduje pravoúhlost přilehlých ulic a náměstí.

Položení základního kamene se v roce 1854 zúčastni i císař František Josef I. a chotí Alžbětou.




Vstupní portály jsou skutečně skvostné!


A poprvé jsem uvnitř. Musím říct, fascinující zážitek. Byla jsem tam sama. Sama v tak neuvěřitelném prostoru. Ta výzdoba je skutečně dechberoucí. Josef Meckner, František Ženíšek, František Sequenc a třeba i Josef Mánes a mnoho dalších. 





A ještě varhany, ve své době největší v Čechách...




Kráčela jsem kostelem, který jsem měla sama pro sebe po špičkách... Mále jsem zapomněla fotit. Prostě jsem se jen dívala... 
Stejně krásně jako chodník před vstupem je vyzdobena i podlaha v kostele.


Poslední pohled vzhůru a hezký pocit, že jsem si tak neplánovaně splnila jedno přání.


Chodím ulicemi a myslím na tu hrůzu, co tu lidé zažili během povodní před pár roky. Jak už to bývá - paradoxně se Karlín vzpamatovat a prokoukl do velké krásy. Ulice jsou plné milých obchůdků a hlavně bister, kaváren a restaurací. Jen doufám, že taky všichni otevřou, až to půjde...



Náhodou jsem zabloudila na Lyčkovo náměstí. To je prosím základní škola a školka! A vždycky to škola byla. V roce 1904 se začala stavět podle projektu architekta Josefa Sakaře. Když jsem viděla, jak vypadala v roce 2002... Z celého půvabného náměstí byl tehdy 3 metry hluboký bazén...


Na většině zelených ploch v Karlíně teď kvetou narcisy. Tolik mi připomněly milovaný Londýn (taky byl jednou tak rozkvetlý, když jsem tam byla), ke kterému se teď se smutkem, vzpomínkami a modlitbou za prince Filipa obrací celý svět.



A hned za rohem je impozantní budova Invalidovny. Rozsáhlý barokní areál, který můžete znát třeba z Formanova Amadea nebo filmu Rašín. Probíhá rekonstrukce, ale své kouzlo má rozhodně i v tomto, zchátralém stavu.




Jsem na místě. Právě včas. I tohle je Karlín. Nové administrativní budovy jsou v jednotném stylu, opět mi trochu připomínají Anglii a musím říct, že se mi líbí. 


Tak, to bylo nakouknutí do jedné čtvrti v Praze - Karlín, který teď rozhodně už nemá černou duši...


Mějte příjemný víkend!
Vaše Helena

You Might Also Like

67 komentářů

  1. Heleno, já už v Karlíně nebyla ani nepamatuju. Já už vlastně nikde v ćentru nebyla pěkně dlouho. Pracuju na HO a nějak si říkám, že je zbytečné lézt do MHD, když nemusím. Takže ve všední den obcházím kolem dokola naše sídliště :) a občas o víkendu nakoukneme někam dál (třeba minulý týden do Kuntratic)
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, nedivím se ti. Ono MHD ve špičce - to jde člověk viru skoro naproti...
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  2. Helenko, díky za připomenutí, v Karlíně už jsem dlouho nebyla, tak jsem si ho připomněla prostřednictvím tvých fotek. Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
  3. Karlín mám taky ráda, ale člověk při návštěvě Prahy většinou míří do centra ;)
    Děkuju aspoň za fotografické přiblížení.
    Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Ilonko! A už jsme se mockrát přesvědčili, že jsou i jiná krásná místa ne přelidněné Staroměstské náměstí...
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat
  4. Helenko, děkuji za krásnou procházku Karlínem. Poznala jsem pro mně neznámá místa.
    Měj pěknou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, ráda jsem tě s touto krásnou čtvrtí seznámila. Stojí za procházku!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  5. Jezdívala jsem tam občas na porady na ústředí Českého statistického úřadu, neboť jsem pracovala na okresním oddělení ČSÚ v našem okrese. Na nějaké procházení nezbýval čas.Ale jen tak jsem se Karlínem prošla při případných návštěvách Karlínského divadla, ovšem takto podrobně ne.
    Moc ráda jsem se na Tvoje fotky podívala.
    Pěkný víkend !'
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji! Ráda jsem tě provedla, vlastně od divadla jsem vycházela...
      ČSÚ je teď ve Strašnicích.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Helenko, kdysi jsem tudy jezdila tramvají do školy, nebyla to taková podívaná. Dnes Karlín stojí za prohlídku.
    Měj hezkou sobotu. J.

    OdpovědětVymazat
  7. Jako dítě si pamatuji, že Karlín byla špinavá a nevlídná čtvrť, kam jsem jen nerada chodila. Ostatně to byl osud všech dělnických čtvrtí, jako Holešovice ( kde jsem bydlela s výhledem do jatek) a dnes se z těchto čtvrtí stávají nejvyhledávanější místa k bydlení. Nikdy bych netušila jak krásnou proměnu zažívají 👍
    Hezká procházka❄️

    OdpovědětVymazat
  8. Jako dítě si pamatuji, že Karlín byla špinavá a nevlídná čtvrť, kam jsem jen nerada chodila. Ostatně to byl osud všech dělnických čtvrtí, jako Holešovice ( kde jsem bydlela s výhledem do jatek) a dnes se z těchto čtvrtí stávají nejvyhledávanější místa k bydlení. Nikdy bych netušila jak krásnou proměnu zažívají 👍
    Hezká procházka❄️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, i já si pamatuji Karlín trochu jiný! Teď to je skutečně místo, kde se skvěle prochází, dobře jí, chutná tam káva - když to tedy jde...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  9. Karlín vlastně ani vůbec neznám. Nikdy jsem tam neměla co do činění, a proto jsem neměla nějak potřebu se s ním seznamovat, dřív to byla čtvrť spolu s Žižkovem a Libní na okraji zájmu, spíš tam stále bylo cítit takový ten duch dělnických kolonek 19. a začátku 20. století. Tedy abych byla přesná, chodila jsem občas za Negrelliho viadukt za kamarádem do jednoho obchodu, ale jen krátce, pak se přestěhovali na Revoluční. Pražáci měli takové motto. " Karlínu a Libni, zdaleka se vyhni!" Ovšem je pravdou, že po těch šílených potopních se probudil do krásy. Já mám vždycky husí kůži když přestupuju na Florenci a vidím tu hloubku a uvědomím si, že byla plná vody až nahoru po vchody a zároveň s úrovní silnice... Kostel je krásný, připomíná mi kostel sv. Václava na Smíchově. Stejně monumentální stavba. Možná to dělá i ten zvolený styl. V Karlíně kámen a jen minimum omítky, na Smíchově červené pálené cihly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, ten slogan už dávno neplatí. Je to výstavní čtvrť, krásná, stylová bistra, kavárny, snad přežijí! Krásné bydlení, parky. V době povodní to musel být příšerný pohled, uvědomovala jsem si to na každém kroku, mnohé domy mají značku, kde byla voda...Hrůza!
      Na Kostel sv. Václava kouká moje kamarádka z okna kanceláře, ještě jsem se za ní nedostala.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  10. Ahoj Helenko,
    krásná procházka po opravdu zajímavých místech Prahy. Hodně se mi líbil ten kostel, ty jeho interiéry jsou dechberoucí. Už se těším na nějaké výlety, konečně se otevřou ty okresy a snad i počasí nám bude přát:-) Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji! Kostel obdivuji několik let, až teď se mi povedlo dostat se dovnitř - prostě nádhera!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  11. Helenko, ten kostel je krásný. V Karlíně jsem už dlouho nebyla, naposledy v divadle na Legenda jménem Holmes. Tak jsem si to prošla alespoň s Tebou a líbilo se mi to. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, je! jsme moc ráda, že jsem si ho mohla prohlédnout. A di divadle se snad taky brzo dostaneme...
      Moc děkuji a moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Helenko, moc zajímavý a výstižný článek, pěkné foto. Naposledy jsem v tomto kostele byla loni s kamarádkou, už v rouškách!Dokonce jsme si sedly v jedné kavárně na kávu a dort! K Invalidovně jsme léta jezdívala k zubařce, ještě před povodní. Viadukt je opravený, to je dobrá zpráva a doufám, že se dožiju i opravené Invalidovny. Moc zdravím! Jiřina z N.
    V Karlínském divadle jsem nebyla ani nepamatuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jiřinko! Viadukt vypadá úžasně, moc se povedl, Invalidovna bude asi trvat, je to obrovský objekt. Ale dožiješ se, věřím tomu !
      A divadlo - co to je :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  13. Helenko to jsou nádherné fotografie. Ten vnitrek kostela je uzasny. Také bych tam asi chodila po špičkách a bala se rušit to ticho cvakáním závěrky foťáku. Pro tyto případy si asi budu brát na výlety s sebou ještě kompakt, kde se da zvuk vypnout. Dekuji za nádhernou reportáž a preji ti krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji! I já jsem byla kostelem okouzlena, necvakala jsem, i já mohu zvuk vypnout :o) To ticho bylo úžasné a nic ho nerušilo, snad jen mé kroky...
      Rádo se stalo! Pa, H.

      Vymazat
  14. Karlín mám skoro za rohem, ale nebyla jsem tam už pěkně dlouho. Fotky jsou krásné a docela mě nalákaly na prohlídku. Díky, zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, udělej si procházku, je to krásná čtvrť.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  15. Helenko, už dávno neplatí věta: "Karlínu a Libni, zdaleka se vyhni." Mám ho prochozený slušně, ale už jsem tam hodně dlouho nebyla. Čas od času tam zajíždím do dvou speciálních obchůdků, takže opatřím potřebné a vracím se zpátky. Bývaly doby, kdy od nás bylo přímé tramvajové spojení do Karlína.
    Krásné fotky, zejména interiér kostela sv. Cyrila a Metoděje. 👍👍
    Miluju písničku Karlínský nábřeží, kterou zpívá Helena Maršálková:
    "Karlínský nábřeží, kde jezdil nákladní vlak,
    nad starou Čechií vznášel se z papíru drak,
    převozník zasněný nad hladinou řeky stál,
    na rohu ohrady harmonikář písně hrál...."
    Měj krásné dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji za slova písně, neznám ji, musím si ji najít... i za tvou pochvalu. Kostel je skutečně nádherný!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  16. ...vřelé díky za inspiraci, mimo Negrelliho viadukt pro mně neznámo, projdu při první možné návštěvě Prahy a vinšuju krásné jarní dny jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, to mě moc těší, budete spokojená, Karlín je moc hezký a jestli se otevřou kavárny...
      Moc vám přeji, ať se vám výlet vydaří! H.

      Vymazat
  17. Helenka,
    krásne miesto si nám ukázala, pre mňa veľká neznáma .-)
    Pekný víkend,
    A.

    OdpovědětVymazat
  18. Helenko z tvé procházky znám jenom Invalidovnu a administrativní budovy. Z obou dvou jsem byla nadšená. Stojí vedle sebe a je to setkání historie s moderní současností. Invalidovna je úžasná stavba s historií, tam se mi moc líbilo.
    Přeji ti hezké jarní dny !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já si pamatuji, jak krásný výlet jste si v létě udělali. I já mám Invalidovnu moc ráda a administrativní čtvrť se myslím hodně povedla.
      Měj jen hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Tak tady už jsem dlouho nebyla. Naposled před 8 lety. Jezdila jsem tam na školení. Čtvrť se hodně změnila a to k lepšímu. Díky za připomenutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to by si viděla asi velkou změnu. Karlín teď rozhodně stojí za návštěvu!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Helenko, děkuji ti za krásnou procházku - ten kostel je opravdu nádherný.
    Hezkou neděli. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, rádo se stalo! A souhlasím, kostel je skutečně nádherný, mám to náměstí moc ráda.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  21. Helenko, dekuji za nadhernou prochazku a poutavy text, meli jsme tu nej pruvodkyni. Hezky vecer. M.

    OdpovědětVymazat
  22. Helenko,to je nádhera.Kostel je úžasný,jak zvenku,tak zevnitř.To bych také ráda viděla,ale snad se do Prahy zase podívám.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, alespoň máš typ, určitě si do Prahy zajedeš a užiješ si!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  23. Helenko, Karlín jsem asi nikdy nenavštívila, ale koukám, jak je tam krásně. Hezky jsi nás touto čtvrtí provedla a nafotila jsi spoustu nádherných budov. Ráda jsem se s Tebou prošla.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, je to skutečně moc krásná čtvrť! A až se otevřou kavárny a bistra... ty jejich zahrádky... ach!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  24. Helenka ďakujem, to bola naozaj krásna prechádzka ♥ Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
  25. Helenko, děkuji za zajímavou a krásnou procházku Karlína. Musím tam směrovat kroky své, nalákala jsi mne. Opravdu jsem tam již dlouhou dobu nebyla.
    Přeji ti příjemné dny. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, já nepražák lákám Pražačku :o) Ale chápu, i já jsem u nás na některých místech roky nebyla a to nejsme tak velké město...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  26. Helenko, krása. Pro mě je to jako ten Londýn, nikdy jsem tam nebyla. Takže mic děkuji za výlet s tebou. Úžasné to bylo. Opatruj se i další jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuji za milá slova. Vždycky jsem to hrozně obdivovala, Londýn je na jaře plný cibulovin - snad miliony narcisů, hyacintů, v oknech nepočítaně bramboříků. Jsem ráda, že tahle paráda je teď běžná i u nás.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  27. Karlín je fajn, vždy příjemné posezení a jde vidět, že se o něj starají. Mám to tam ráda. ♥ Ale teda nádherné fotografie ty se opravdu povedli! :) ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. J. moc děkuji za potvrzení mých slov. Souhlasím, vždycky jsem tam dobře jedla, pila skvělou kávu a líbilo se mi tam.
      Děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  28. Helenko, já jsem dost živě zažila Karlín před a po. Moc se mně líbí tvé fotky, je to místo, kde turistů moc nebývá, ale stojí za to je vidět.
    Díky za procházku a měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, rádo se stalo! Jistě souhlasíš, že se Karlín vyloupl do krásy.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  29. pěkná procházka, ráda jsem se podívala,Sv.

    OdpovědětVymazat
  30. Helo, díky. Nádherné foto, to teď právě potřebuji. M.

    OdpovědětVymazat
  31. Helenko, v Karlíně jsem ještě nikdy nebyla a jak vidím, je to pro mě inspirace pro další návštěvu Prahy. Ten kostel s úžasným interiérem mě přitahuje nejen svou výzdobou a těmi krásnými obrazy ale i varhanami. Krásně jsi tuto část Prahy představila. Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc ráda jsem tě inspirovala. Ty jsi taková cestovatelka, jednou se tam jistě podíváš. A ty varhany, ty jsou tak trochu pro tebe :o) Vzpomněla jsem si, že je ráda fotíš...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  32. Já nejsem věřící, ale občas se chodím do kostela poklonit tomu umění, které lidé vytvořili... Zajímavá procházka, hezky v teple, některá místa mi jsou povědomá. Krásné dny, Helo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tomu naprosto rozumím! Já tam ještě hledám ticho a klid.
      Měj příjemný den, H.

      Vymazat
  33. Taková novorománská perla a já jsem tam nikdy nebyla! To ovšem musím neprodleně napravit :-) Díky za tuhle nádhernou inspiraci!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie Veroniko, já kolem kostela kroužila několik let a až teď jsem měla štěstí a byla jsem uvnitř. Nádhera!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  34. Tam už jsem dlouho nebyla a přitom to mám kousíček. Manžel má ke Karlínu úzký vztah, žil tam jeho děda, který ho v podstatě vychovával. Když tak o tom přemýšlím, na to, jak často na dětství u dědy vzpomíná, přijde mi až zvláštní, že nemá větší potřebu se tam čas od času podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, udělejte si procházku! Třeba se otevřou zahrádky a Karlín ožije, je tam skutečně příjemně.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat