...Strahovský klášter...

pondělí, prosince 30, 2019


Příjemné odpoledne, vážení.

Ze všeho nejdřív jdu poděkovat za všechny přání. Vaše komentáře, maily, dokonce i poštovní obálky s PF a dárečky mi udělaly velkou radost a postupně se pokouším na ně odpovídat.
Dny vánoční a povánoční trávíme, slovy klasika, v činorodém ruchu. Využíváme je, stejně jako vy, k setkávání s rodinou a přáteli. Jen včera jsme si s manželem užili den ve dvou. Praha byla jasná, cíl jsme měnili na poslední chvíli a neprohloupili jsme.
Zvu vás na sváteční prohlídku Strahovského kláštera.


Patří mezi nejstarší doposud existující kláštery premonstrátů na světě. Románská basilica se začala budovat již počátkem 12. století.




Byla jsem tu před mnoha lety, ale knihovní sály mě uchvátily stejně jako tenkrát. Na místě sýpky vybudoval architekt Ignác Palliardi Filosofický sál. Knihovní police z ořechového dřeva nechal převézt a upravit pro tento sál ze zrušeného Louckého kláštera. Sál je úctyhodných rozměrů - 32 metrů dlouhý, 10 metrů široký a 14 metrů vysoký. K posledním řadám knih se dá dojít po točitých schodištích, která jsou maskována falešnými hřbety knih.



Architektem barokního Teologického sálu je Dominik Orsi. Probíhala tam právě soukromá  prohlídka. Běžně do obou sálu lze nahlédnou, ale nikoli vstoupit. Je to z důvodu kolísající vlhkosti během prohlídek. To nedělá dobře ani freskám ani vzácným knihám.



Toto už je strop Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Právě začínala bohoslužba, tak mi další focení nepřipadalo vhodné. Asi nikoho nepřekvapí její pohnutá historie - románská bazilika, gotická přestavba, vypleněn husity, renesanční přestavba, vybombardování v 18 století...


Nesmírně působivé místo. Na varhany tu improvizoval Mozart, najdete tu symbolický náhrobek krále Vladislava II. (byl tu sice pohřben, ale pak byly jeho ostatky převezeny neznámo kam). Vůně kadidla, chlapecký sbor zpívající Ó vzhlížejme vzhůru... Velmi silný, nevšední zážitek.


A to už  jsme v budově konventu, procházíme ambitem (původně románskou křížovou chodbou) s průhledy do Rajského dvora.



Krása byla umocněna jen nepatrným množstvím návštěvníků. Posuďte sami - Kapitulní síň,


strop Letní refektáře (neboli jídelny).


Samotné obrazy jsou velmi dobře instalovány a nasvíceny.


A románské sály - zde najdete instalaci objasňující vznik a vývoj kláštera. Opět velmi moderně a nápaditě pojatá.


Nakonec - vyhlídková terasa. Opravdu dech beroucí podívaná...



Byli jsme nedaleko, a tak procházka uličkami Nového světa byla víc než jasná. Stačí projít mezi Loretou a Černínským palácem a jste v jiném, malebném a kouzelném světě.


Horká griotka a teplý preclík U raka. Navrch úsměvy a přání do nového roku...




Omlouvám se za délku příspěvku, i tak jsem mezi fotkami hodně vybírala. Byl to krásný den.

A teď vám ještě popřeji.
Prožijte poslední hodiny starého roku v pohodě a ve zdraví a PF 2020!

Vaše Helena

You Might Also Like

52 komentářů

  1. Děkuji za krásnou ekurzi Strahovským klášterem a kouzelnými místy Prahy. Já ač bych chtěla a i mé zdraví to dovolilo, Prahu prostě mám raději z fotek a videí. Já se tam vůbec necítím dobře a hlavně bezpečně. Mé zklamání přichází hned co vyjdu z Hlavního nádraží. A to tam mám strejdu,který bydlí na Smíchově a má přenádherný výhled na Prahu!!!U něj je to fajn. Ale mít tak Arabelin plášť.
    Krásný vstup do nového roku a mnoho dalších pěkných příspěvků.
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dančo, to mě moc mrzí! Praha je krásná a chápu, že tvé pocity tu krásu hodně kalí!
      Přeji ti, aby se to změnilo!
      Měj se hezky, H.

      Vymazat
  2. Helenko, děkuji za virtuální prohlídku. Stydím se, ještě jsem tam nebyla, ale chystám se na to. Měj se krásně a v novém roce hlavně zdraví a štěstí. Měj se Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, rádo se stalo. Je hodně míst, kde jsem nebyla...
      Měj krásný rok, H.

      Vymazat
  3. Helenko moc děkuji za přiblížení tohoto velice krásného a zajímavého místa. Já se cestě do Prahy stále bráním. Jsem na tom trošku podobně jako Danča. Strach z davů lidí a toho ruchu mě odrazuje. Já jsem spíše na tu klidnou přírodu a místa, kudy chodí davy lidí mě vůbec nelákají. Přeji Ti Helenko krásné poslední hodiny tohoto roku a do toho nového, s magickým číslem 2020 přeji Tobě i Tvojí rodině hlavně hodně zdraví, štěstí, lásky, pohody, spokojenosti a osobních i pracovních úspěchů. Mějte se všichni moc hezky. Jára.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, dovedu to pochopit, davy nevyhledávám, ale v Praze to jinak nejde. Klášter jsme navštívili dopoledne, byl tam celkem klid, v obrazárně jsem byli chvílemi sami, ale kolem poledne lidí přibývalo.
      Děkuji za přání, nápodobně! H.

      Vymazat
  4. Helenko, pěkné fotky z výletu! Přeji Ti do nového roku jen to dobré, hodně zdraví, štěstí a zajímavých výletů ♥ M.

    OdpovědětVymazat
  5. Helenko, opět jsi nezklamala a já díky Tobě zavítala zpět do Strahovského kláštera. Jsem ostuda, byla jsem v něm asi před 20 lety a vůbec si tehdy nevšimla té krásy, co nyní v tvém příspěvku. Jak člověk ( stárne - moudří :o), tak vše vidí jinak. Alespoň já to tak mám a vidím. Měj se moc krásně a hodně cestuj, ať se zase někam s tebou podívám. A moc ráda! Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Inko! Moc děkuji za tvá slova, ty umíš potěšit! Je to tak jak píšeš, po letech vidím mnohé trochu jinak.
      Mohu slíbit, že se pokusím :o)
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  6. Helo, měli jste to krásný výlet. Máš vždy perfektní komentáře ke krásným fotografiím. My letos koncem roku stihli jen Národní muzeum a Stavovské divadlo. Na jaro je v plánu Petřín a Strahovské klášter. Tak podle tvých fotek se máme na co těšit.
    Do nového roku přeji hodně zdraví, štěstí a mnoho krásných zážitků při cestování. Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za milá slova a jsem ráda, že jsem tě tak naladila.
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  7. Helenko, udělali jste si moc hezký výlet. V klášteře jsem nikdy nebyla, takže díky Tobě vidím, jak je v něm krásně. Nový Svět mne láká v každém ročním období, ale také jsme ho na vlastní oči neviděla. Snad se jednou zadaří...:o)
    Přeji Ti klidné poslední dny tohoto roku. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, ano, byla to dobrá volba, krásné místo!
      A Nový Svět - to je prostě jiný svět...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  8. krásný výlet,moc hezké fotky,měj fajn dny,Sv.

    OdpovědětVymazat
  9. Helenko,krásný výlet jste si udělali.Strahovský klášter je nádherný a nějak se jeho návštěva do těchto dnů hodí.Je to takové zklidnění po rušných dnech.Přeji ti v novém roce hodně zdraví,štěstí,spokojenosti,krásné zážitky na cestách,přeji všechno krásné i Tvé rodině a Aaronkovi posílám pohlazení.Měj krásné poslední dny roku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ano, byla to dobrá volba. V bazilice bylo hodně lidí, ale třeba v obrazárně jsem byli skoro sami.
      Moc děkuji za přání, pohlazení vyřízeno :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  10. Heleno, krásné fotky. Ve Stranovském klášteře jsem byla už před mnoha a mnoha lety. Možná bych si někdy mohla návštěvu zopáknout.
    Hezký poslední den roku a šťastné vykročení do toho příštího

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, i já a opravdu jsem nelitovala - nádhera!
      Děkuji a nápodobně, H.

      Vymazat
  11. Helenko, díky za zprostředkování. Tady jsem ještě nikdy nebyla.
    Přeji poklidný konec roku.
    ❤️❤️❤️

    OdpovědětVymazat
  12. Helenka, ty si mi dnes náramne ulahodila ... chystám sa v apríli do Prahy a plánovala som presne Strahovský kláštor ... no navnadila si ma neskutočne, už teraz sa tam teším ako malá ! Nádherné miesta, nádherné ... ♥ Ďakujem za túto i všetky tvoje nádherné reporotáže, v ktorých sa s tebou vždy rada túlam! Keásny posledný deň roku 2019 želám! Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, mám velkou radost. Nepochybně budeš nadšená!
      Já děkuji za tvé milé komentáře plné komplimentů!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  13. Helenko, díky za krásnou reportáž. Zjišťuji, ač téměř Pražák, rozhodně pracovně, já jsem snad tady nikdy nebyla. Ale tohle ještě napravím. Užij si poslední den v roce, jak sama chceš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já tohle chápu! Když máme něco "na dostřel", říkáme si, že jednou...
      Pokud se vyprávíš, tak si užiješ!
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  14. Helenko, krásné fotky, letos jsme adventní Prahu nestihli a ani nám to nevadí. Nějak těch lidí míří tímto směrem víc a víc.
    Přeju krásný zbytek roku a vše nejlepší do toho roku nového.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, přece jen to mám blíž než vy. Moc jsme si ten den užili!
      I tobě přeji krásný nový rok! H.

      Vymazat
  15. Je to krása! A já tam ještě nebyla :-(.
    Hezký silvestrovský den i noc a v novém roce jen všechno dobré.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je, určitě stojí za návštěvu!
      I tobě přeji hezký rok a moc zdravím, H.

      Vymazat
  16. Helenko, udělali jste si nááádherný výlet (nejen) do překrásných prostor kláštera.:-)
    Přeji tobě i všem tvým milovaným šťastný vstup do nadcházejícího roku, hlavně ale zdravíčko, štěstíčko a lásku.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, děkuji za krásné přání a posílám srdečné pozdravy, H.

      Vymazat
  17. Helenko moc krásný výlet do klidných prostorů kláštera. Nikdy jsem tam nebyla ...
    Přeji ti do nového roku hlavně zdraví, pohodu, štěstí, lásku a vše dobré !!!
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, byl! Tobě by se tam určitě líbilo! Chceme se vrátit na jaře, až se bude dít sedět v restauraci s vyhlídkou, to bude paráda...
      Děkuji za přání, nápodobně!
      Pa, H.

      Vymazat
  18. Helenko, krásný Nový rok 2020 , hodně zdraví, štěstí a pohody, Ivana.

    OdpovědětVymazat
  19. Helenko, krásný, šťastný, radostný a zdravý celý rok 2020! Díky za krásné fotky, byla jsem tam jako malá.... jestli si chceš někdy užít podobný krásný výhled, doporučuju restauraci Kuchyň na Hradčanském náměstí... Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nápodobně PF 2020!
      Děkuji za typ a přeji krásný večer, H.

      Vymazat
  20. Helenko, fotky i vylet nadherny, ten sal!!! Krasa.
    Preju cele tve rodine nadherny novy rok, at jste zdravi a stastni. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, byli jsme okouzleni... nádhera!
      Děkuji za přání, nápodobně! H.

      Vymazat
  21. Nádherný výlet ve dvou, Helenko. Užijte si silvestrovskou noc a do nového roku vstupte pospolu a s radostí.
    Jindra

    OdpovědětVymazat
  22. Helenko,
    to je krása nebeská. Počasí vám přálo a povedl se nádherný den, na který se hned tak nezapomene.

    Přeji ti do roku 2020 hodně zdraví, láskyplnou a spokojenou rodinu a splnění tvých snů.
    Zkrátka, ať ti svítí šťastná hvězda.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, napsala si to přesně, byl to nezapomenutelný den.
      Děkuji za krásné přání, nápodobně! H.

      Vymazat
  23. Helenko,
    děkuji Vám, díky Vám se dostanu na místa, kam bych se jinak nepodívala.
    Krásný výlet, překrásné fotky. Já tu Prahu budu muset taky někdy celou pořádně prošmejdit! :)
    Přeji krásný a klidný Nový rok

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, vítám vás tady a děkuji za milá slova. Šmejdění po Praze provádíme dlouho a konec je v nedohlednu - je to zábava na roky :o)
      PF 2020 i vám! H.

      Vymazat
  24. Helenko, povedený výlet a jistě jste si tím naordinovali sváteční chvíle.Ve dvou je to prima.
    Já jsem tam byla poprvé ještě kdysi za totáče s mamkou a dcerou, tamní obří globusy v knihovně si pamatuji doteď, od té doby mnohokrát, ale naposledy, když jsem tam chtěla vzít vnučky, mne odradila cena vstupenek. ( tuším, že to bylo 400,- za osobu? )to se mi zdálko pro důchodkyni dost. Tak se stavujeme jen v kostele, kde je to zadarmo. Ráda navštěvuji všechny kostely v Praze i jinde.
    Přeji úspěšný rok 2020. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, ano, bylo to moc hezké!
      Vstupné je do knihovny 150 Kč pro dospělého, pokud chcete vidět i obrazárnu, je to za 280 Kč společná vstupenka. Mají i rodinné vstupné, viz. https://www.strahovskyklaster.cz/informace-a-oteviraci-doba
      Myslím, že na Prahu to není přemrštěné a i venkovní prostory stojí za vidění...
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  25. S tebou se tak krásně chodí, tak kouzelně rozjímá a sváteční moment má rozměr posunutý o teplý preclík s griotkou, mňam.
    Pevně věřím, v tomto roce bude ještě mnoho příležitostí si s tebou pocourat, oprášit historii a vjem, že u nás je fakt přepychově.
    V novém roce pevné zdraví, lásku a stejný náboj, který mne baví a posouvá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, moc děkuji! Dokonce mě to inspirovala k upečený vlastních preclíků :o)
      I já věřím, že budu mít možnost cestovat, ojevovat a kochat se. Ráda se pak podělím!
      Děkuji za krásné přání a tobě přeji jen vše dobré! H.

      Vymazat
  26. Helenko, krása. Děkuji za možnost tam zase nahlédnout. Pro mě je to také výjimečné, srdcové místo.
    Do nového roku přeji vše jen a jen to nejlepší. Ať jsi šťastná!
    Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, byla to skutečně krása, nádherný den.
      Moc děkuji za krásné přání a přeji totéž!
      H.

      Vymazat