...Jedlová a cuketová polévka...

čtvrtek, srpna 16, 2018


Příjemný večer, vážení!

V úterý jsem se na skok dostala do Orlických hor. Co vám budu povídat, byla to krása! Myslím, že se jako nit letos v létě nese napříč blogy úvaha, nebo spíš konstatování - žijeme v krásné zemi!


Kochala jsem se! Žádná velká tůra, spíš jen procházka!


Pěšinou ke kostelíčku sv. Matouše v Jedlové. Přesněji nad Jedlovou.


Barokní jednolodní kostel v roce 1833 vyhořel, byl obnoven a za první republiky se dočkal nové střechy. Byl ve výborném stavu a až do 2. světové války sloužil německým obyvatelům. Po odsunu byl kostel i přilehlý hřbitov poničen a nechán svému osudu.


Chátral až do roku 1993, kdy se zahájila jeho obnova. Tak snad...






Takových památek máme v hraničních oblastech asi nepočítaně, snad se alespoň některé podaří zachránit.


No, lítání po horských loukách jednoho znaví, to je jasné...


 A možná někomu i vyhládne. Přidám recept, v hlavní roli cuketa! Je jich celkem dost, že :o)

Italská cuketová polévka

Potřebujeme: trochu olivového oleje, 2 stroužky česneku, 1/2 cibule, stonek řapíkatého celeru, asi 1 kg cukety, zeleninový vývar (stačí i voda), sůl a čerstvě mletý pepř, hrst čerstvé bazalky, trochu smetany a hoblinky parmazánu


Na oleji orestujeme pokrájený celer, cibuli, česnek, přidáme cuketu pokrájenou na plátky a bazalku. Zmírníme teplotu a zvolna asi 10 minut opékáme. Zalijeme vývarem a chvíli provaříme. Rozmixujeme tyčovým mixérem, osolíme, opepříme a přidáme trochu smetany.
Servírujeme s kouskem na sucho opečeného pečiva ozdobné hoblinkami parmazánu.


Velmi jednoduchá a moc dobrá!

Mějte se krásně a užívejte léto!

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

52 komentářů

  1. Helenko, máš pravdu, u nás je moc krásně...mrzí mě, že nemám tu naši vlast procestovanou. Jako dítě jsem s rodiči hodně moc jezdila po památkách, jen tak vlakem a pak jsme se kochali..S manželstvím jsem nejrve " získala chatu v Českém ráji..a naším hlavním cestovatelským rájem a vlastně jediným byl právě Český ráj..pak se manželova mamka provdala do Ameriky a většinu prázdnin jsme byli u ní..pak jsme si pořídili vlastní chalupu a s ní spoustu práce a na cestování nějak není čas..pořád je co dělat..ale díky vašim příspěvkům a cestám objevuji další krásy naší vlasti..měj se moc krásně a tu cuketovou polévku určitě vyzkouším..právě jsem to řekla manželovi a vyšiloval skoro jako kdysi u dýňové a jak mu dneska chutná..ukázala jsem mu tvůj obrázek a dostala jsem svolení ji zkusit:o))))..tak ti pak napíšu výsledek, jak mu chutnala:o)..Měj se krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, já to chápu. Máme dům se zahradou a tak i my musíme zvažovat, co s časem, práce je vždycky dost... Tahle cesta byla hlavně pro manžela pracovní!
      A polévka - doufám, že mě tvůj muž nebude proklínat :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  2. Helenka,
    veru, krásne je aj u vás :-) Nádherné fotky.
    No a polievočka vyzerá výborne, rada ju vyskúšam, len musím kúpiť cuketu, ja ju nepestujem, nemám na ňu v minizáhradke miesto.
    Maj sa krásne a pozdravujem,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Adinko! I u vás!
      Já cukety taky nepěstuji, ale hodně jsem jich dostala od kamarádů :o).
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  3. Ten kostelíček je krásný - věřím, že se ho povede zachránit.
    Na krémové polévky nejsem (a manžel zas není na cuketu), tak recept asi nevyzkouším...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já, Stáňo, snad... Je to na dobré cestě.
      Ta polévka nevadí, každému chutnat nemusí.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  4. Já to pořád říkám - doma je doma, prostě je u nás tak krásně!! A cuketovou polévku určitě vyzkouším, tuhle neznám.
    Helenko, měj krásné dny, výlety a pohodu.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, Alenko, máme moc krásnou zem.
      Budu moc ráda, když vám polévka zachutná!
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  5. Je to tak- je u nás prostě krásně!
    Polévku zkusím, protože polévky u nás jsou na programu dne, takže můj polévkový repertoár obohatím.
    Měj se moc hezky, Helenko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, je vidět, že se všichni shodneme.
      Jsme moc ráda, že u vás rozšířím polévkový repertoár.
      I ty se měj moc hezky, H.

      Vymazat
  6. Helenko, musím jen souhlasit. Žijeme v krásné zemi, já se také stále kochám. Procházka to byla parádní, moc hezké fotky. Je dobře, že se kostelíček dočká obnovy, je to moc hezká stavba.
    Posílám pozdravy a pohlazení Aaronkovi a hezký víkend přeji. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, děkuji za milá slova, vím, že mluvíš ze zkušenosti.
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  7. Čechy sú naozaj krásne, aj keď máme precestovaný len malý kúsok z nich, môžem to smelo potvrdiť. Recept na cuketovú polievočku - skvelý.

    OdpovědětVymazat
  8. Helenko, ano, krása je všude kolem nás a je mi líto, že vše rozhodně už nestihnu, takže díky za reportáž. Pěkné fotky. Měj hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já nestihnu vidět všechno, co bych chtěla... Ale snažím se :o)
      Marti, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  9. Helenko, je to tak, máme tady u nás tolik krásných míst ....a já podle příspěvků na blozích zjišťuji, že jsem navštívila tak málo z nich a mám co dohánět.....díky za tvé nádherné fotky.
    Cuketovou polévku jsem vařila zrovna tento týden, ale tvůj recept neznám, tak ráda vyzkouším.
    Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, jsem na tom všechny stejně, stihnou vše se prostě nedá!
      Polévka je moc dobrá, třeba jednou pro změnu...
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  10. Milá Helenko máš velikou pravdu.. u nás je tak nádherně.Sice jsme maličká zemička,ale o to vic je tak úžasná.A já závislák na polívkách, ráda vyzkouším.
    Moc děkuji za nádhernou procházku a dobrůtku.
    Posílám mnoho pozdravů a přání krásných dnů.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, a já moc děkuji za milá slova, od tebe to je vždy jako pohlazení!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  11. Naprosto souhlasím, je u nás krásně. Letos jsem ani jednou nezatoužila vyrazit za hranice, chci cestovat po našich krajích.
    Fotky se ti moc povedly, obloha jako malovaná. Kostelík je takový tajemný, příjemně bych se tam bála. :-) Moc se mi líbí ty pavučiny u okna.
    Měj hezký víkend, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, já ráda cestuji, ať už to je u nás nebo za hranice. je pravda, že nemusíme jezdit daleko, stačí se jen koukat a přijímat tu krásu.
      Moc děkuji za pochvalu fotek, os tebe je hodně cenná!
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Helenko,krásný kout naší zemičky jsi viděla,díky za zprostředkování.
    Užívej dál krásné letní dny, ať už to bude kdekoliv.

    OdpovědětVymazat
  13. Milá Helenko jsem moc ráda,že jsem si Tě opět našla,co jsem měla Tvoji adresu tak mne nepříjmá..Helenko chtěla by Ti moc popřát k Tvému dnešnímu svátečku abys byla hodně zdravá,šťastná ,a dařilo by se Ti nadále v Tvém krásném tvořeníčku,hodně štěstí a radosti Ti od srdíčka přeje Luděnka.
    Prosím pošli mi Tvůj mejl. Můj je soboroval@seznam .cz PáPá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luděnko, moc děkuji za přání a milá slova, mail za chvilku posílám!
      Jsi moc hodná!
      Pa, H.

      Vymazat
  14. I já souhlasím. Dneska jsem se vrátila z krásných Jeseníků.
    Orlické hory bohužel vůbec neznám.
    Recept je úžasný. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, Orlické hory jsou proto Jeseníkům malé, ale klid, výhledy, vzduch a oblohu tam člověk vždycky najde.
      Přeji hezký víkend, H.

      Vymazat
  15. Máš pravdu, Helenko, u nás je opravdu krásně. Člověk má stále co objevovat.
    Děkuji za recept. Cuketovou polévku u nás děláme často, ale jinak, tuhle variantu určitě musíme vyzkoušet.
    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, je to tak, ještě mnoho míst čeká na mé objevení...
      Budu ráda, když vám zachutná i ta "moje" polévka.
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  16. Ahoj Heli!!!!
    Se děsím, jak vůbec prázdninově nestíhám!!!!
    Z práce rovnou k vodě a to po krk...začínám být na plavání závislá...do noci na zahradě (a taky v kuchyni)...:o)
    Tak postupně:
    1. Všechno nejlepší k svátku!!!
    2. Aronkovi dodatečně vše nejlepší!!!
    3. Krásné fotky z výletů ♥
    4. A ty mňamky!!!
    5. KRÁSNÉ FILETOVÉ ČTVEREČKY!!
    krásný konec srpna Heli!! Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jaru! Moc děkuji za milý komentář! Já i Aaron moc děkujeme :o) Naprosto to chápu, ten čas!!!
      I tobě přeji krásné dny, H.

      Vymazat
  17. Hory mají také jednu devizu, která je k nezaplacení. Letošní horko je vyčerpávající a na horách je přepychově, k přežití a horko není tak citelné, naopak. Po příjezdu z hor mne překvapilo, jak je nechutně a k padnutí ve městě.
    Polévku já moc ráda, ale nechávám si pro ni prostor až se ochladí. Já cuketu mohu denně a i v této tekuté formě.
    Krásný týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, máš pravdu, bylo tam dýchatelno, příjemně a ticho! Na chvilku, ale krása!
      Moc tě zdravím a polévka, ať ti chutná! H.

      Vymazat
  18. Heli, dovolenky, víkendy u vás v Čechách alebo doma na Slovensku sú pre mňa vždy tie naj. Máme naozaj krásne krajiny.
    Cuketu môžem v každej podobe, je to úžasná zelenina. Len doma pre ňu nemajú moc pochopenia.
    Prajem pekné dni i napriek horúčavám, ktoré nás trápia. Verím, že už o pár dní bude ľudsky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, je to tak, hezké jsou Čechy i Slovensko! Tohle byl jen malinký výlet, ale jsem ráda, že jsme se mohli projít.
      S tou cuketou to bohužel tak bývá, já mám štěstí, manželovi jídla z ní chutnají!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  19. Heli,
    děkuji za krásné fotky...přesně tady jsem se toulala v prvním týdnu srpna...
    Dopřáli jsme si s mužem cestu za mými kořeny...do tohoto kostela chodil můj pradědeček každou neděli na bohoslužbu. Když jsem stála na tom zpustošeném hřbitově, bylo mi do pláče. A v kostele také...Doufám, že i můj příspěvek pomůže k jeho obnově...člověk nemá zapomínat na svoje kořeny...
    Brzy se tam vrátím, Orlické hory jsou nádherné, voňavé, nezasažené průmyslem a přílišnou turistikou. A nedaleký Neratov, to je další krásný kout naší země.
    Děkuji Ti za potěchu ♥,
    Radka (rasimda)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko, ahoj! Moc ráda tě tady vidím! A moc děkuji za tvůj komentář, pro tebe velmi osobní, že! Adam tam jezdí roky na tábor, do chaty Jana pod kopcem, využila jsem pracovní cesty a zastavila jsem se tam. Ráda, musím říct! I já pevně věřím, že kostelík má své nejhorší časy za sebou!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Milá Heleno, tentokrát jsi mne opravdu dostala. Čtu nadpis a říkám si jedlová polévka? z čeho to dělá? ;-) Tak taď už vím....z cukety.... dělám podobnou a asi dneska na ni zase dojde.... Krásné fotky, děkuju za podívání...Pěkné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji za milý, vtipný komentář a vůbec...
      Přeji příjemný víkend, H.

      Vymazat
  21. Helo, Orlické hory nikdy nezklamou. Zima,jaro,léto i podzim, vždy je tam krásně. Vzpomínám na loňskou dovolenou - na pěkné dny v Neratově a na Šerlichu.
    Tvá cuketová polévka - to je mňamka. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Maruško! jsou prostě krásné!
      Moc děkuji a posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  22. Helenko,
    máš naprostou v naší zemi je plno krásných míst!
    Tohle msto třeba vůbec neznám :-(
    Postupně je, ale poznávám , kochám se a dojímám :-)
    A cuketovou polévku také podobnou dělám a dokonce jí doma jedí v létě všichni .
    Více si povíme odpoledne ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, je to tak! Naštěstí se občas můžeme rozjet a něco vidět. Máme to rády, viď.
      Měj hezký víkend, H.

      Vymazat
  23. Přidávám se k ostatním, u nás je opravdu krásně! Na dovolenou do ciziny nás to nijak neláká, protože u nás je stále co objevovat.:-)
    Přeji ti pěkné letní dníky.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, já se ráda podívám i za hranice, ale u nás je krásně - to je bez diskuze!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  24. Helenko, to je prima, když jde spojit práci a cestování/zastavky na tak peknych mistech a pak bezva recept. Prostě Helenka, pekny vecer .M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, ne vždy, ale když to jde, jsem moc ráda. I když to je většinou jen chvilinka...
      Jsi moc milá, děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  25. Zeler nemám,ale cuketu áno ... že by som zajtra skúsila bez??? Hmmm.... Pozdravujem, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, určitě to půjde i bez celeru :o)
      Přeji krásnou neděli, H.

      Vymazat