...večer v Zadaru...

pondělí, července 15, 2013

Hezké odpoledne všem!

Včera jsme se vrátili z dovolené. Letos byla víc než zasloužená. Jsme vyspalí, odpočatí, opálení a dobře naladění...kéž to vydrží co nejdéle...
Kde že jsme to byli? Jako už hodněkrát před tím, přece v Chorvatsku.

První týden jsme prožili v těsné blízkosti města Zadar. Pojďte si se mnou zavzpomínat na ty nádherné dny prosycené sluncem, vůní moře, levandule a tymiánu, křikem racků a bouřením vln.

Pojďte strávit večer v Zadaru.
Procházku historickou částí začneme na náměstí Pěti studní. Přesněji spíš cisteren, zbudovaných Benátčany na pitnou vodu v případě obléhání města. Nad ním můžete navštívit nejstarší veřejný park v Chorvatsku.

Dominantou náměstí je  Kapitánská věž.

Z parku je hezký výhled na Pevninskou bránu, nejkrásnější část opevnění.

Pokračujeme na Národní náměstí, které je téměř pokryté stolečky přilehlých kaváren a restaurací a vždy se tam odehrává nějaký koncert.

Jedna z postranních ulic - toho pojetí předzahrádky mě opravdu zaujalo.

A za malou chvíli dojdeme tam, kam směřují kroky asi všech návštěvníků. Forum. Právě se díváte na jednu z nejcennějších předrománských staveb, patrovou rotundu sv. Donata (počátek 9. století)
A není to jediný skvost tohoto náměstí.

Důkaz o tom, že město existovalo už za dob Římanů najdete na každém kroku. Musím říct, že v Zadaru jsme byli už několikrát. Poprve před deseti lety. Památky byly sice na svém místě, město bylo hodně poznamenáno válkou v letech 1991-2. Poznamenané, zaprášené... To, co jsem viděla letos mi vyrazilo dech. Forum, a nejen ono, je prostě okouzlující, svěží, upravené, prezentace hlavně antických památek velmi nápaditá.

Všechno to krásno je třeba zažít - třeba při posezení u výborné zmrzliny a macchiata.

Slunce zapadlo, začíná se stmívat... Nasvícení je překrásné.

Zbytky antického fora - téměř nemožné vyfotit je bez prolézajících dětí. Asi nejstarší průlezky na světě :o)

A pomalu se vracíme zpět - toto náměstí si pamatujeme jako jednu velkou díru s vykopávkami. práce jsou dokončeny, náměstí upraveno a archeologické památky si můžete prohlédnout díky nasvíceným skleněným chodníkům.

Zadar ale není jen město historie. Má i několik velmi zajímavých projektů současných. Třeba mořské varhany - zjednodušeně duté schody umístěné na nábřeží. Vlny do nich naráží a ...hrají. Mě zvuky připomínaly zpěv velryb.
A nebo Pozdrav slunci, skleněný kruh o průměru 22 m, světélkující a korespondující se slunečními paprsky. Obé dílo chorvatského architekta Nikoli Basice.

Tak, a konec vzpomínání... Můj momentální program, no však to znáte... V ruce si střídám žehličku s motyčkou, konvičkou... jo, a taky dozrály meruňky :o)
Všem moc děkuji za komentáře, maily, prostě za milé pozdravy. Postupně se vším prokoušu a hlavně jsem zvědavá, jak si prázdniny užíváte vy.

Moc vás zdravím!
Vaše Helena

You Might Also Like

59 komentářů

1. Helenko...moc děkuji za virtuální výlet s krásnými fotečkami...věřím,že jsi načerpala energii a odpočinula sis.
    Měj se pohodově...Jana

2. Helenko, to je paráda. Vidím že jste si to opravdu užili. A fotky jsou krásné.
    měj se fajn Věrka

3. Helenko, vítej doma! Dovolená musela být krásná a ty máš teď určitě spoustu báječných vzpomínek :)

1. Moc děkuji, Vlastičko! Byla krásná, užili jsem si to!
      Měj hezký den, H.

4. Ahoj Helčo. Pěkně napsáno a vyfoceno. Musím konstatovat, že mě výlet do Zadaru dosti láká, když to od tebe dostanu takto naservírované. Měj se hezky, užívej si vzpomínek, realitu moc nevnímej :-)

1. Děkuji za milá slova, pochvaly i rady :o) Pokusím se!
      Měj hezké dny, Dittu!
      Zdravím, H.

5. Helenka krásne foto...odpočinok musí byť.krásne dni prajem andrea

6. Ahoj Heli!
    Vítej zpátky!
    Píšeš,že jste odpočatí,vyspaní,opálení...
    a určitě máte i spostu vzpomínek a zážitků.
    Fotky jsou prima a ráda jsem se po Zadaru prošla s tebou.

1. Děkuji, Blaničko! Je to tak, zase mám chvilku z čeho žít :o)
      Měj se hezky, pa H.

7. Helenko nádherná prechádzka toho na čo sa teším aj ja, vlastne my...už vo štvrtok začína dovolenka v Chorvátsku nam, ach ako sa tešííím, konečne si oddýchneme aj my. Tvoje fotky ma ešte viac nabíjajú netrpezlivosťou. Krásne si to nafotila a okomentovala, pozdravujem Ťa a nech Ti ta energia dlho vydrží.

1. Mery, už si asi na cestě a tak přeji, aby rychle utekla a užili jste si!
      Moc děkuji za milá slova a zdravím, H.

8. Helenko, děkuji za krásnou procházku! To musela být krása, přesně podle mého gusta ... mám moc ráda taková místa ;)
    Přeji ti klidné sžití s domácí a pracovní realitou a ať ti nabitá energie z dovolené dlouho vydrží ;)
    Moc zdravím!
    Eva

1. Evičko, já děkuji tobě za milou návštěvu. Já k tomu koupání a opalování potřebuji takovéhle večery, pak jsem spokojená...
      Moc zdravím, H.

9. Helenko,Tvé virtuální výlety do historie jsou vždy tuze příjemné....poděkování za ně:-)
    Hezké letní dny Jitka

10. Helenko, moc krásné obrázky. A předzahrádka vypadá skvěle, tam by se mi líbilo posedět. Měli jste určitě nádhernou dovolenou.
    Hezké letní dny i nadále ... Věra

1. Věruško, byla to krása, děkuji za milou návštěvu a moc tě zdravím! H.

11. Helenko i já tě zdravím a děkuji za procházku. Pěkně jsem si ji užila.
    Měj pěkné léto IVA

12. Ahoj Helenko, jsem tu po delší pauze a už jsem se těšila, moc! Ááách, moře, dovolená, chvíle pohody, klidu - úplně to cítím a jsem za vás ráda, že to bylo prima. Nás moře teprve čeká. Opět krásné fotky s parádní prohlídkou - no jsem ještě více natěšená :o))
    Přeji ať odpočaté tělo a mysl dlooouho vydrží.
    Mnoho pozdravů a pěkný den, Martina

1. Martinko, moc děkuji za návštěvu, ty mě vždycky potěšíš! Přeji tobě i celé rodině parádní léto a krásnou dovolenou!
      Pa, H.

13. Helo, pěkná reportáž z dovolené. Však jste si dovolenou zasloužili. Byla to náplast na bolavé srdíčko- ztráta milovaného člověka. Přeju Ti krásné léto na zahradě, na výletech i při tvoření něčeho pěkného. Dík za návštěvu mého blogu.Zdravím. Marie

1. Moc děkuji, Maruško! Máš pravdu, trochu jsme nabrali dech...
      Moc tě zdravím, H.

14. Vítám Tě doma milá Helenko,krásně jsi vše nafotila a jsem překvapená jak to tam krásně zrestaurovali !Několik let jsme tam nebyli což napravíme .To víš že za předpokladu jestli budem zdraví.....Jo,je to dost náročné vrátit se do reality ale nic s tím nenaděláme. Já jsem toho mínění,že dobrého se musí brát jen jako šafránu protože bychom si toho nevážili! Tak se měj hezky a těším se čím nás zas příště překvapíš!Daja

1. Jak čtu, taky pamatuješ trochu jiný Zadar, viď Dájo! Je to fakt nádhera. Moc ti děkuji za milá slova a posílám pozdravení, H.

15. Odpovědi
    1. Mala si nádhernú dovolenku! Krásne si nás previedla mestom a jeho históriou, ani som nedýchala, keď som to čítala.
      Prepáč, že som zmazala komentár, ale objavil sa dvakrát a tak som jeden chcela vymazať a zmizli obidva.
      Maj sa krásne a dlho spomínaj na peknú dovolenku:)
      m.

2. Mončinko, moc tě taky vítám a moc děkuji za krásná slova. Udělala si mi velkou radost!
      Moc zdravím, H.

16. Zdravím Tě zpět ve vlasti :-) V Zadaru jsem také byla, nádherné a starobylé město!

17. Helenko,to je ta nejkrásnější pozvánka do Zadaru. My odjíždíme za týden a od Zadaru budeme kousek, snad si najdeme chvilku i na procházku tímto úžasným městem. Loni nám to bohužel nevyšlo. Děkuji za nalákání.:-)

Pěkné léto
    Andrea

1. Andrejko, tak to mám radost, že tě mé fotky nalákaly k návštěvě. Kdyby si potřebovala nějaké info, klidně napiš!
      Krásnou dovolenou!
      Pa, H.

18. Helenko, ty to umíš tak krásně nafotit a ještě tak krásně podat... hned bych vyrazila. Věřím, že jste si to užili a moooc přeji, ať načerpaná energie vydrží dloooouho! :) Pa, Jola

1. Moc ti děkuji, Jolanko, za pochvalu i přání!
      Taky celé rodině přeji hezké léto!
      Pa, H.

19. Helenko to ti je krása,v Chorvatsku jsem už taky byla a jela bych znovu hned :-)My letos jedem jen na Slovensko,moje maminka byla slovenka tak tam mám polovičku příbuzných a babičce bylo úctyhodných 91 a jelikož jsme se vloni nedostali tak letos už razíme-ještě totiž neviděla naší Nelinku a to musí :-)))Krásné dny plné phodičky i nadále a moc děkuji za krásné komentíky u mne-vážím si jich!!!!

1. Míšo, nedivím se, já to tam mám moc ráda. I když na Slovensko jezdím taky a taky moc ráda. A vy jedete za rodinou, tak si to určitě parádně užijete.
      Jsi moc hodná, měj se moc hezky, pa H.

20. Helenka, krásna prechádzka Zadarom. Ty máš všetko tak naštudované. Si ako chodiaca encyklopédia. Andrea

1. Adrejko, to snad nééé :o) jen ráda vím, na co se dívám :o)
      Moc tě zdravím a děkuji, H.

21. Heli, vítam ťa doma. V Zadare sme boli cca pred 13 rokmi, vôbec ma neoslovil. Ale podľa tvojich fotiek prešiel poriadnou premenou, veď o tom aj píšeš. Krásna prehliadka. Je super, že sa cítiš oddýchnutá, o tom má byť dovolenka. Tak nech ten dobrý pocit vydrží čo najdlhšie.

1. Děkuji, Janičko. Chápu, před 13, dokonce i před 5 lety to bylo úplně jiné město.
      Ale teď, nádhera!
      Měj se moc hezky, pa H.

22. Helenka, tak to si si uzila krasne Chorvatsko a nam z neho aspon takto ukazala, vyzera to tam krasne...Skoda, ze sa clovek musi potom vratit spat do reality :) Pekne dni, Nellie

1. Nelli, mám to tam moc ráda a tak ty krásy ráda šířím dál! ještě se můžeš těšit na Pag.
      Děkuji a moc zdravím, H.

23. Ahoj Helenko, vítej doma a děkuji za krásnou cestovatelskou reportáž. Jela bych hned ...
    Přeji hezké letní dny, Jitka

1. Moc ti děkuji, Jitu a ráda ti to věřím, byly to fakt dušení lázně...
      Hezké dny, pa H.

24. Moc Tě Heli zdravím a díky za návštěvy u mě :)Měli jste krásnou dovolenou...

1. Janičko, taky tě moc zdravím, K tobě zajdu vždycky moc ráda!
      Děkuji, pa H.

25. Helenko byli jsme od sebe maličký kousek.-)Krásné fotky!Přeji další nádherné dny plné sluníčka a pohody.Moc zdravím Věra

1. Je to tak, Věruško :o) Děkuji a tvé rodině přeji krásné léto!
      Pa, H.

26. Helenko vítej doma :o) Krása jsem se ale pokochala --- muselo tam být úžasně :o) Já odjiždím dovolenkovat v neděli ale my jedeme jen na Moravu na Bítov máme to tam moc rádi :o) Martina

1. Martinko, moc ti děkuji a přeji tu nejkrásnější dovolenou!

27. Helenko,
    vítám tě doma odpočatou a nabitou energií na celý rok !
    Jak tě z nám a i s fotek je patrné, i na dovolené rádi poznáváte nová místa.
    V Zadaru jsem před pár lety byla, ale tak to si ho nepamatuji vím, jen že se centrum opravovalo.
    Už se moc těším na tvoje zážitky!

1. Ilonko, páni, to by bylo super - na celá rok...
      Děkuji za milá slova a moc zdravím, H.

28. Helenko, moc krásné místo ... Chorvatsko je nádherná země ... má své neopakovatelné kouzlo ...pa, pa Marki