...Roudnice poprvé...

neděle, srpna 13, 2023

Příjemné nedělní dopoledne.

Na konci června jsme byli několik dní pracovně v Roudnici nad Labem. Podvečery jsme využili k malým výletům, jednu obědovou pauzu jsem si užila přímo v Roudnici - šla jsem se podívat do Augustiniánského kláštera.



Ze zdi kláštera vyvěrá Rudný pramen. Voda je silně železitá, není pitná. Minerální pramen dal základ názvu města - Roudnice.


Založil ho roku 1333 biskup Jan z Dražic jako první klášter augustiniánských kanovníků v Čechách. Po jeho smrti v roce 1343 dokončil stavbu klášterního komplexu jeho nástupce, první pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic. Na stavbě se podílela kamenická huť z Avignonu.
Husitské války ukončily rozkvět mnoha klášterů, zkáza neminula ani roudnický klášter. Zničena byla cenná opatská knihovna.
Centrem hlavní konventní budovy středověkého kláštera je křížová chodba a uprostřed rajská zahrada. Musím říct, že tahle chodba je jedna z nejkrásnějších, co jsem kdy viděla. Pochopitelně tohle všechno umocní fakt, že jsem tam byla sama. A to v jednu chvíli i zamčená :o) Mladý muž, který mi prodával vstupenku mě upozornil, že si zajde pro oběd a tak mě na chvíli v prostorách kláštera prostě zamkl :o)





Přes rajský dvůr je vidět věže kostela Narození Panny Marie, tam jsem se nakonec taky podívala.


Na chodbě se dá nahlédnout do jezírka, kde podle pověsti žije zlatá kachnička a snáší zlatá vejce. Bohužel, neviděla jsem kachničku ani vejce ač jsem v to doufala. Přece jen - byla jsem v celém objektu sama... :o)



Nahlédnout jsem mohla i do kapitulní síně.


Ozdobené hlavice polosloupů a zbytky fresek jsou moc krásné.



Klášter i kostel si můžete prohlédnout samostatně po zakoupení vstupenky (myslím 100 Kč) vám bude zapůjčen tištěný průvodce. Moji slabost pro ticho, které se dá v klášterech najít, pro tu atmosféru a závan historie, už znáte. Musím říct, že tohle byla opravdu krásně prožitá hodina. Genius loci tohoto místa je velmi silné, nechá vás zapomenout na okolní svět.




Nakonec jsem si prohlédla klášterní kostel Narození Panny Marie vysvěcený v roce 1340. Jedná se o trojlodní gotickou baziliku přestavěnou v 18. století do barokně gotické podoby.
Z tohoto kláštera pochází tzv. roudnická madona z dílny mistra Třeboňského oltáře (14. století). Teď je vystavena v Národní galerii v Praze.




Loučím se a přeji krásnou letní neděli.
Vaše Helena

You Might Also Like

46 komentářů

  1. http://es-ideas.blogspot.com/
    Jojo Roudnice- ta je i naše)))
    Měla jsi krásně prožitý čas. Přeji poklidnou neděli i u vás.
    Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko, měla jsi Teda hodně silný zážitek z kláštera. V klidu sis mohla vše nafotit a nasát atmosféru. Já jsem také ještě s jednou paní byla zamčené v klášteře v Bechyni, ale provázel nás nějaký řeholní a choval se podivně. Nebylo nikde vidět ven. Měla jsem zájem o varhany, ale prý mne do kostela nemůže vzít, že tam někdo je a zavedl nás jen nahoro k nástroji a nesměla jsem fotit. Tak mi jen doporučil,.kde si mám koupit pohled. Byl fakt divnej. Byla jsem ráda, že jsem se dostala ven. Syn čekal venku a prý se o mně také bál. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, to je opravdu podivný zážitek... Já jsem si to v Roudnici užila naprosto skvěle.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  3. Krásné místo! Roudnici jsem navštívila celkem třikrát, dvakrát plánovaně ale s minimální procházkou a potřetí neplánovaně protože nám tu ujel spoj do Lázní Mšené takže jsme musely čekat na další vlak dvě hodiny. To stačilo obejít si náměstí, dát si oběd a kafe s dortem a zas mazat na nádraží

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, jako vždycky jsem se připravila předem, kdybych náhodou měla chvíli čas... Moc ráda jsem ten oběd oželela!
      Měj příjemný den. H.

      Vymazat
  4. Heleno, opravdu hezké místo a dobrý tip na výlet.

    OdpovědětVymazat
  5. Helo, krásné místo a od nás do Roudnice není daleko. Určitě město stojí za návštěvu, půldenní výlet by byl skvělý. Musím zpracovat manžela, ten v poslední době na výletování zanevřel. Má problém při chůzi, bolí ho nohy, takže je nejraději jen u nás na zahradě. Měj se hezky, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, Roudnice za návštěvu určitě stojí. Ještě vám pár míst ukážu. Třeba až se udělá chladněji, bude mít chuť někam zajet i tvůj muž.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  6. Helenko, kolikrát jsem byla v Roudnici a nic tak zajímavého jsem tam nezažila, to před tebou smekám. Fotky tradičně úžasné. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, to néé - pochopitelně jsem se koukala, co bych mohla vidět, byl červen a všední den, tak ta samota nebyla tak divná...
      Moc hezké to bylo.
      Opatruj se, pa H.

      Vymazat
  7. Milá Helenko. Nebyla jsem tu měsíce, není tatím v mých silách všechno dočíst, ale vzpomínala jsem na tenhle krásný blogový svět často. Nenáhodou jsem prpšla s tebou tato dokonalá místa, kde genius loci dýchá z každého kamene. Děkuji za výlet a ať i další tvoje dny jsou jenom šťastné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji za milou návštěvu a tvá slova. Budu ráda, když se vrátíš!
      Užij si sváteční den, moc zdravím, H.

      Vymazat
  8. V Roudnici jsem byla, okolo kláštera jsem šla, ale vevnitř jsem nebyla a vidím, že to byla chyba. Tak třeba příště. Město se mi líbilo. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně stojí za návštěvu, Večernice.
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  9. Helenko to je hezké místo a zážitek. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Helenko,nikdy by mě nenapadlo,co se skrývá v Roudnici na Labem.Navštívila jsi nádherné místo a poutavě jsi ho nafotila.Přes město jsme jenom jeli,mám ji ale v plánu a myslím,že ho trochu uspíším.
    Měj hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, doporučuji, užiješ si!
      Křížová chodba je fantastická!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  11. Helenka, krásne miesto! A škoda, že si nevidela tú zlatu kačičku...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, taky mi to bylo trochu líto, ale i bez kachny to byl zážitek.
      Zuzko, posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  12. S Tebou se člověk dostává do krásných míst ! Musela sis tu chvíli ,,samoty" užívat.
    Jako vždy krásné vypovídající fotky!
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to mě moc těší! Tu samotu tam jsem si opravdu užila.
      Přeji krásný sváteční večer a moc zdravím, H.

      Vymazat
  13. Lezarts

    To byl téměř únik z reality. Zajímavé místo, ještě trochu více renovace a bude to dokonalá nádhera!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy ano, Renatko! Renovaci by si určitě zasloužilo, ale ta surová krása starého kamene mě dostala.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  14. Ano, roudnický klášter je moc krásné místo. A nechat se tam o samotě zamknout, to mi zní jako naprosto ideální průběh prohlídky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, bylo to skutečně velmi silné.
      Marie Veroniko, měj hezké dny, H.

      Vymazat
  15. V Roudnici jsme byli několikrát a město si docela prošli. Na otevřený kostel jsme ale štěstí neměli a tak jsme prošli město, byli se podívat na opravenou kapli v zámku, navštívili Kratochvílovu rozhlednu i Hlásku ze které je krásný výhled na zámek i na Labe. Odtud jsme šli i na horu Říp i když dnes už by tu cestu manžel nezvládl. Od vlaku je to dost daleko i když po rovině.... Přeji Ti další krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, tak já nebyla na zámku (byl otevřený jen o víkendu), rozhlednu i Říp jsme vzdali - bylo stejné horko jako teď a navíc vše otevřené do 17 hod... To jsme nestíhali. Musíme zajet ještě jednou a jen jako turisté :o)
      Pa, H.

      Vymazat
  16. Ještě dodám, že fotografie jsou super a jsem ráda, že jsi měla štěstí a mohla kostel i klášter navštívit o podělit se s námi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji. Pochvala od tebe je moc milá!
      Přeji hezké dny, H.

      Vymazat
  17. Helenko, moc pěkné fotky a "zamčený" zážitek musel stát za to. Mít tu krásu jen pro sebe.
    Těším se na pokračování a přeji ti pohodové dny. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, děkuji. Občas se mi to stane, že jsem někde jen sami a dojem z místa je pak hodně silný, úplně jiný než v davu...
      Přeji příjemný večer, H.

      Vymazat
  18. Helenko, Roudnici znam jen okrajove, ale ty jsi nas provedla hezkymi misty. Pekny den. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc jsem toho nestihla. Že vyšel ten klášter, to jsem fakt ráda.
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  19. Helenko, byla jsi kousek od nás, mohla ses zastavit na kafe... A viděla si víc než já, já tam většinou jedu na otočku. Díky a měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, Marti, však jsem ti věnovala vzpomínku :o)
      Tohle je běžné, co máme u nosu, to nemáme až tak prozkoumané...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Ahoj Helenko,
    ten klášter je opravdu nádherný!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat