...první adventní víkend...

pondělí, prosince 06, 2021



Příjemný večer, vážení!

Těsta odpočívají v lednici a já jdu odpočívat sem. Soudě podle vašich blogů, jsem v mírném skluzu, a to nejen v pečení, ale i příspěvcích. 
A tak podávám zprávu o prvním adventní víkendu.
Kutná Hora - město, kam jedeme několikrát do roka, město které nikdy nezklame a má opravdu co nabídnout.
Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele je bývalým konventním kostelem cisterciáckého sedleckého kláštera. Sedlec je místní část Kutné Hory. Kolem jsme jeli bez nadsázky tisíckrát, uvnitř až teď. Návštěva takového skvostu se k adventu přece hodí...

 

Vstupenku si musíte koupit on line, uvnitř předložíte čárový kód a pak už se jen kocháte. Když řeknu barokní gotika a mrknete na první fotku - většina má jasno. Genialita Jana Blažeje Santiniho - Aichela je tu zřetelná na každém kroku.


Původní středověký kostel v 18. století přestavěl a nepochybně se mu to povedlo - stavba je od roku 1995 zapsaná na seznam Světového dědictví Unesco.



Šnekové schodiště - dovolím si napsat, že to byl Santiniho oblíbený architektonický prvek. Podobné najdete třeba v Plasech.


Vystoupali jsme po něm na jakousi půdu, která se využívá jako výstavní síň


a na kúr. Pohled na celou hlavní loď je odtud úchvatný!

A zase dolů a pohled na varhany nad vchodem.



A ještě poslední pohled z parkoviště...


Stejné město, další chrám. Asi ten nejznámější - Svatá Barbora! Skutečně gotiky chlouba...



Velkou radost jsem měla z otevřené Kaple božího těla v těsné blízkosti katedrály. Založena byla ve 14. století jako hřbitovní kaple s kostnicí. V 18. století přestala sloužit svému účelu, v prostorách byla varhanická dílna. Chátrala natolik, že se ve 20. století dostala na seznam sta nejohroženějších památek na světě. Povedlo se, je zachráněna!



Žebrové klenby jsou skutečně úchvatné!


A ještě pohled z její střechy na úchvatné město s prvním sněhem...

Mějte se moc krásně!

Vaše Helena


You Might Also Like

46 komentářů

  1. Helenko, byla jsem tady tak dávno, že už si skoro nic nepamatuji. Architektura nádherná, čistá a geniální. Santini nikdy nezklame.
    Přeji hodně sil do adventních příprav. Krásný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  2. Helenko to jsou nádherné fotografie. V tomto kostele v části Sedlec jsme se také byli před lety podívat. Je to neskutečně vysoká a nádherná stavba. škoda, že jsem tam tehdy uvnitř moc fotek nepořídila, nebo mi nevyšly. Je to skutečně geniální nádherná stavba. Přeji Ti krásné dny v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, je mi ctí připomenout ti hezký výlet.
      Byla to nádhera!
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  3. Helenko, to jsou nádherné fotografie. Santini byl geniální stavitel. Vždycky žasnu nad nádhernými klenbami. V Kutné Hoře jsme nebyli a tak jsem moc ráda, že jsem se mohla kochat Tvými fotkami.
    Jinak jsem také ve skluzu, dnes jsem si teprve namlela oříšky, ale nějak se z toho nehroutím.¨
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, já taky! Mám Santiniho stavby nesmírně ráda, byl skutečně geniální!
      No, nebojím se, doženeme to, že.
      Pa, H.

      Vymazat
  4. Helo, parádní fotky. V Kutné HOře jsme byli s manželem už pěkně dávno, ale interiér chrámu sv. Barbory snad nezapomenu nikdy. Měj se hezky 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a ráda věřím - Barbora je skutečně úchvatná!
      Moc zdravím, H.

      Vymazat
  5. Je to 14 dní co jsem také zavítala na stejná místa. Kutná Hora mě nikdy nezklame. Velice ráda navštěvuji GASK, vždy tu mají úžasné výstavy. Třeba se tu jednou sejdem, jen doufám, že to nebude v Kostnici😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, děkuji za milý a vtipný komentář. Taky doufám :o)
      Měj hezké dny, H.

      Vymazat
  6. Krásný výlet jste si udělali. Nikdy jsem tam nebyla, ale moc mě to tam láká. Měj krásný týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, děkuji. Máš to hodně daleko, ale KH určitě za návštěvu stojí!
      Pa, H.

      Vymazat
  7. To jsem si, Helenko, u tebe zase smlsla!
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  8. Heleno, my jsme se do Kutné Hory chystali na tři dny tento týden (už jsem měla i vybraný hotel), ale nakonec s manžel nemohl vzít v práci dovolenou, tak z toho sešlo. Ráda jsem se tedy pokochala tvými fotkami a beru je jako tip, kam se podívat (i když s Barborou a Sedlcem jsem tedy počítala). Doufám, že nám to vyjde po Novém roce...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, takhle začarovanou My máme Šumavu - nevyšla nejméně 2x.
      Tak budu přát tobě i sobě, aby další pokus vyšel.
      KH se vám bude líbit!
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Moc ráda jsem se podívala, v K. H. jsem byla 2x, mám to docela z ruky a navíc je mimo naši hlavní trať na Prahu, takže to je ten hlavní důvod. Jen doufám, že se tam zase někdy dostanu, spíš kvůli příteli, ten by si to zasloužil.
    Hlavně, ať trouba u vás dobře peče a zdraví slouží. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, chápu, od vás je to fakt zájezd, ale sama víš, že město stojí za návštěvu.
      Měj se moc hezky, H.

      PS: trouba je v pohodě :o)

      Vymazat
  10. Kutná Hora nezklame. Sedlcký klášter jsme také jenom míjeli, takže jsem se ráda na Tvoje fotky podívala.
    Hezké dny adventu!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Ten strop! Nepodobá se jakémukoli stropu, jaký jsem kdy v kostelích viděla (a že jsem jich, myslím, neviděla úplně málo). Nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tady ti musím oponovat, protože ty klenby a stropy má Santini čitelné. Třeba klášter Želiv má strop hodně podobný.
      Nádhera to fakt je!
      Pa, H.

      Vymazat
  12. Helenka,
    nádhera, krásne fotografie, nádherné miesta...
    Pozdravujem,
    A.

    OdpovědětVymazat
  13. Helenko, ja jsem zase dost ve skluzu s vylety, takze dekuji za jejich virtualni podobu. To je proste krasa pohledet! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, co na to říct :o) Všeho jsme nechali a jeli, nestává se to často!
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  14. Začali jste advent naprosto skvěle)))
    Tak jen tak dál. Těším se na další příspěvek.

    OdpovědětVymazat
  15. Helenko,je to nádhera.V poslední době jsme několikrát jeli kolem Kutné Hory a chrám je z dálky vidět.Chtěla bych se tam někdy zase podívat,ale většinou vezeme a nebo jedeme s vnoučkou na intr,tak je to občas spěch.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, kdyby si věděla, kolikrát my jeli jen kolem! Jsem ráda, že to vyšlo!
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  16. Helenko, to byl krásný výlet! My jsme letos byli v Kutné Hoře po letech taky, ale na jaře. Kolem kostela v Sedleci jsme taky jeli, ale už nebyl čas na prohlídku. Podle tvých fotek vím, že se tam ještě budeme muset vrátit. Přeji ti krásný adventní čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti, určitě zajeďte, Kutná Hora se dá vidět vícekrát...
      I ty si užij adventní čas!
      Pa, H.

      Vymazat
  17. Helenko, krásná místa, byla jsem tam několikrát. V ČR máme tolik krásných památek... P.S. Já jsem začala péct dnes a hned jsem dva plechy spálila. Totálně. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viď, Leni! Na památky jsem neskutečně bohatá země!
      Já sice nic nespálila, ale to je jen dílem náhody :o)
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  18. Helenko, díky za krásnou reportáž. V Kutné Hoře už jsem dlouho nebyla. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, Kutná Hora je krásné místo, jezdíme tam moc rádi.
      Posílám pozdravy, H.

      Vymazat
  19. Helenko i když jsem byla v Kutné Hoře mnohokrát, tato místa jsou pro mě zatím neprozkoumaná.
    Měj hezké dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, opakovala bych se. Někdy to tak je, že chodíme kolem...
      Jsem ráda za tu otevřenou kapli, fascinující místo.
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  20. Odpovědi
    1. Světlanko, KH určitě stojí za návštěvu!
      Staré královské město.
      Pa, H.

      Vymazat
  21. Moc hezké fotky. 🙂
    My jsme napekly během tří dnů a máme hotovo.
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, děkuji!
      Já pečené cukroví už taky mám, vlastně ještě kokosky, pak dojde na nepečené a vánočky...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  22. Jeeej, tam som bola :) Naozaj krásne miesta, ďakujem za pripomenutie ♥ ... Krásne dni, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ráda věřím, že se v Kutné Hoře líbilo!
      Mávám na Slovensko! H.

      Vymazat
  23. Ahoj Helenko,
    Kutná Hora je opravdu krásná, byla jsem tam několikrát a vždy jsem byla nadšená!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat