...Kréta 2021 - kapitola první...

neděle, září 19, 2021

Příjemné nedělní odpoledne!

Zvu vás na slíbený výlet. Půjčení auta si zajišťuje manžel už z domova. Půjčovna ho v domluvený den a hodinu přistaví k hotelu. Auto (malá Toyota), tedy spíš kolečkové brusle, máme a vyrážíme. První výlet nebyl nijak daleko od hotelu. Na půl cesty do Chanii je Aptera


Místo s evidentně silným geniem loci, skvělou strategickou polohou na planině nad zátokou Souda. Už v době mimojské civilizace bylo silnými městským státem, ani v době helénské a později i římské ho lidé neopouštěli.
Velmi impozantní je zrekonstruované divadlo. To je skutečně kouzelný návrat v čase... Opravdu starý vápenec.




Velmi působivé jsou římské cisterny na vodu.



Dá se do nich vstoupit - připadala jsem si jako v nějakém chrámu. Pod klenbou byla velmi zvláštní akustika.



Tady se díváme na ruiny veřejných římských lázní, veřejných budov,


a pohled na cisterny od lázní.






Apteru zničilo zemětřesení (v roce 365 n.l.), ale klášter zasvěcený svatému Janu Theologikovi tu žije dál.
Postaven je z materiálu zničeného starověkého města. V přízemí je nainstalována výstava o historii Aptery.



Arkádová budova z římských dob byla spojen s tehdejším parlamentní síní.


Trochu stranou jsou vykopané pozůstatky římské vily. 

Z Aptery je vidět osmanská pevnost nad zálivem. Pochopitelně jsme se tam jeli podívat. Postavil ji velkovezír osmanské říše Hussein Avni Pasha po krétské revoluci v roce 1866, aby dobře kontroloval území. Je bohužel uzavřená, ale výhled odtud je úžasný.



Dole ve vesnici je ještě jedna osmanská pevnost. Jmenuje se Izzedin a ve 20. století se používala jako vězení pro politické vězně. 




Pro dnes to je všechno.

Mějte krásný zbytek neděle a pohodový pracovní týden.

Vaše Helena

You Might Also Like

54 komentářů

  1. Díky za tip. Tohle místo neznám; ani jsem o něm nečetla v průvodci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, co na to říct - výlety mám připravené už z domova, rozhodně se nespoléhám na tištěné průvodce. Tam jsou většinou jen ty nejvíc navštěvované památky.
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  2. Helenko, je tam prostě nádherně a já si u tebe zpříjemnila neděli.
    Hezké dny měj. J

    OdpovědětVymazat
  3. Helenko děkuji za seznámení s krásným místem, kam se osobně nepodívám, tak že o něm vím díky Tvé skvělé reportáži s nádhernými fotografiemi. Děkuji Ti a přeji Ti krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji za pochvalu, udělala si mi radost.
      Přeji pohodové dny, H.

      Vymazat
  4. Helenko, také jsem o tomto místě neslyšela. Je to působivé a ty rozhledy jsou fantastické.
    Měj klidnou neděli. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc se nám tam líbilo. Ten klid, tolik pozůstatků lidské činnosti, životů...
      Měj pohodový den. H.

      Vymazat
  5. Helenko, udělali jste si nádherný výlet na nevšední místo. Jsem ráda, že jsem se sem mohla podívat prostřednictvím tvých fotek, jinak se mi to asi nepodaří. Stavby jsou úžasné a ty cisterny na vodu ..., velmi neobvyklé. Krásné fotky.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, na takových místech jen mlčím a snažím se všechno vstřebat. Je to nádhera. Ty cisterny jsou v našich krajích asi neobvyklé, ale v Řecku a Itálii jsme se s nimi setkali už vícekrát.
      Měj hezký večer, H.

      Vymazat
  6. Já pořád říkám, že člověk by měl cestovat, pokud na to má - nemyslím jen finance, ale zdraví a fyzičku. Cestovat TEĎ a neodkládat to, až někdy... To pak většinou nepřijde. S tím autem to byl výborný nápad a poznat Krétu - kolébku evropské civilizace - to je skvělý počin. Děkuji, fotky jsou bezvadné a já se těším na další.
    Přeji úspěšný nový týden. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, mluvíš mi z duše. Říkat "až jednou" se skutečně nemá!
      Vždycky si půjčujeme auto, moře milujeme, ale povalovat se u něj celé dny nevydržíme...
      Já děkuji za milou návštěvu a zdravím, H.

      Vymazat
  7. Působivé místo. Krásně jsi to nafotila. Těším se na další.
    Hezký nedělní podvečer !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Helenko, moc krásný výlet a krásně nafoceno. Těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
  9. Super, žes nás sem, Helo, vzala, taková místa mají co říci i po těch stoletích. Úžasné.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já ráda! O antice jsem si četla, nedoufala jsem, že bych mohla vidět něco z ní na vlastní oči...
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  10. Nádherné místo a ještě s mořem za zády.Byla bych tam jako u vytržení.
    Pokochala jsem se nádhernými fotografiemi,díky.
    Helenko,měj hezký večer a příjemný začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já tam byla u vytržení! Úžasné místo a takových na Krétě je!
      Moc děkuji a zdravím, H.

      Vymazat
  11. Helenko, zdravím. Obdivuju římské zásobníky vody, jak jsou zachovalé. A to liduprázdno je úžasný...Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, vyjeli jsem hned po snídani, byli jsme tam opravdu sami. To je skutečně nádhera!
      Moc tě zdravím, H.

      Vymazat
  12. Helenko, sice se mi načetla jen část fotek, ale i tak si myslím, že to byl moc pěkný výlet.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, trochu si mě vylekala, běžela jsem k manželovu PC, ale snad dobrý. Nikdo další si nestěžoval, tak snad to nebude trvalý stav.
      Měj pohodový večer, H.

      Vymazat
  13. Helenko - krásné fotografie a povídání. Moc ráda jsem se s tebou podívala.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  14. Helenko, navštívili jste krásné místo. Tam se nikdy nepodívám, proto Ti za reportáž děkuji.
    Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, taky jsem si myslela, že nikdy neuvidím nic z toho, o čem jsem si četla a ani si netroufala snít... Opravdu si toho vážím!
      Pa, H.

      Vymazat
  15. Helenko, díky za krásnou reportáž. Ráda jsem se s tebou prošla místy, kam se už nepodívám. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  16. Helenka,
    nádhera, Kréta je proste moja srdcovka :-)
    Teším sa na ďalšie výlety.
    Pekné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adinko, ano, je to ostrov, který mám v srdci. Mám toho dost v záloze, neboj!
      Měj se moc hezky, H.

      Vymazat
  17. Děkuji za výlet a krásné fotky.
    Hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
  18. Helenka netrpezlivo som čakala a oäť som si výlet s Tebou užila, naozaj nádherná a tajomná Kréta ♥ Pozdravujem, Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, snažím se, ale fotek je moc a dny už běží v běžném rytmu. U přípravy článků relaxuji, určitě přibude další...
      Pa, H.

      Vymazat
  19. Antické památky mají velmi specifické kouzlo, na které tady - obklopeni samým barokem - nejsme vůbec zvyklí. Ten prastarý genius loci se zkrátka pozná, a to i takhle z fotek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, Marie Veroniko, o to větší úžas u mě vzbuzují.
      Je to velmi silný zážitek.
      Přeji hezký den, H.

      Vymazat
  20. Helenko, nádhera, dovolená podle mého gusta.
    Úplně závidím 😍
    Krásné baboletní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, auto jsme měli týden, to už se dá něco vidět.
      Byla to nádhera!
      I ty měj hezké dny, H.

      Vymazat
  21. Helo,jen tiše zírám. Byl to skvělý výlet. M.

    OdpovědětVymazat
  22. To je opravdu nádhera, z těch fotek vyzařuje pohodová atmosféra :) :)

    OdpovědětVymazat
  23. Helenko, nádherné fotky a úžasný výlet. Kochám se tou krásou a vzpomínám na moře, u kterého jsem už dva roky nebyla.
    Měj hezké dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, Kréta má v mém srdci prostě navždy celkem velké místo.
      Byly to opět krásné dny.
      Pa, H.

      Vymazat
  24. Ahoj Helenko,
    díky za skvělý výlet, myslím, že si s tebou naplánuji dovolenou na příští rok:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, výletů po Krétě tady najdeš opravdu hodně, přece jen jsme ji zkoumali už 5x.
      Měj příjemný večer, H.

      Vymazat